Læsetid: 2 min.

Klip

21. februar 2003

(2. sektion)

*Oscar Kan man bare ikke få nok af alt det der Oscarhalløj, så kan man klikke sig ind på underholdsningsmagasinet Entertainment Weeklys hjemmeside, www.ew.com, og først læse siden deltage i en Oscardiskussion mellem to af magasinets faste filmkritikere, Owen Gleiberman og Lisa Schwartzbaum.
I denne uge debatterer de
ivrigt de nominerede i Bedste Mandlige Birolle-kategorien, og blandt andet Dennis Quaids manglende nominering for sin rolle som homoseksuel ægtemand i Far From Heaven skaber uenighed mellem de to kolleger – også om det mere principielle i, hvad man kan kalde en birolle og en hovedrolle. Schwartzbaum mener, at Quaids rolle er så essentiel, at det faktisk er en hovedrolle.
Læs selv videre på hjemmesiden, næste uge står de nominerede for Bedste Kvindelige Birolle for skud. Og så skal jeg lige huske at sige, at Oscaruddelingen finder sted den 23. marts og bliver sendt live på DR2.

*Berlin I søndags sluttede årets filmfestival i Berlin, og to danske børnefilm, Kald mig bare Aksel og Drengen der ville gøre det umulige, kunne drage lykkelige hjem med henholdsvis en hovedpris i børnefilmkonkurrencen og en special mention fra juryen.
Denne succes fik forleden Berlingske Tidende til at begå en leder, hvori de under overskriften ’I verdensklasse’ hyldede dansk børnefilm for at være »i færd med at redde om ikke hele verden, så dog den mediebombarderede børnekultur.«
Sammen med En som Hodder, der åbnede festivalen i Berlin, er de to prisvindere »dogmebørnefilm, der går tilbage til 60’ernes og 70’ernes ekstremt rolige fortælletempo i film og på tv.« De forsøger ikke at lave op til overfladisk amerikansk underholdning, som taler ned til børn og unge. »I Danmark er vi klogere. Hurra for det,« slutter lederen.
Og selvfølgelig er det da flot, at danske børnefilm henter priser hjem fra det store udland, og at vi er så flot repræsenteret på en af Europas største og vigtigste filmfestivaler. Men selv om En som Hodder, Kald mig bare Aksel og Drengen der ville gøre det umulige nok er tre bud på ordentlige filmfortællinger for børn, bør glædesrusen dog ikke skygge for det faktum, at den danske filmbranche stadig forsømmer børne- og ungdomsfilmen på det skammeligste.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu