Læsetid: 5 min.

Efter spillet kommer forståelsen

Hvad får erhvervslivet ud af at spille rollespil? Alt fra konkrete ideer til en finere fornemmelse for madlavning
21. februar 2003

(2. sektion)

Brugerne
Skulle nogen betragte det der med rollespil i erhvervslivet som en moderne hornlygtefis, så finder de ikke forståelse hos human resource-konsulent hos BRFkredit, Kent Zaulich. Han var projektleder, da BRFkredit over otte omgange fik samfulde 650 ansatte til at spille rollespil for et års tid siden. Og han er leveringsdygtig i tørre tal, der dokumenterer udbyttet:
»Det var et vigtigt delelement i spillet, at vi fik nogle konkrete, kreative ideer med hjem,« fortæller Kent Zaulich, »og det blev til 61 i alt.«
»Blandt målene med rollespillet var, hvordan vi kunne blive en bedre arbejdsplads. Ideer, som er eller vil blive realiseret, var der 27 af. Ideer, der kræver nærmere analyse, var der 15 af. Og ideer, der ikke kan arbejdes videre med, fordi de er for dyre eller urealistiske, var der 19 af.«
BRFkredits medarbejdere deltog i et rollespil, hvor de skulle løse en kriminalgåde. Spillet startede med, at en mand blev bortført for øjnene af dem, og først dér blev det klart, at de skulle være med i et rollespil. Under den efterforskning af bortførelsen, som medarbejderne straks blev motiveret til at indlede, kom deres egen arbejdsplads til at spille en rolle.
»De finder ud af, at der ligger et ondskabsfuldt plot bag bortførelsen,« fortæller Kent Zaulich.
»Der er nogle grumme mennesker, der ikke vil BRFkredit det godt. De vil se, om de kan udmanøvrere os. Og en af måderne, hvorpå de ikke kan det, er, hvis vi bliver endnu stærkere. Både i medarbejdernes og omverdenens øjne. Så hvordan gør vi BRFkredit mere værd og et endnu bedre sted at være? Det er en af de opgaver, der udspringer af kriminalgåden, så hvert af de otte hold skulle ud i en stor brainstorm.«
– Ville det ikke være nemmere og billigere at samle medarbejderne om en gang smørrebrød i en sportshal og bede dem brainstorme?
»Det er jo også en måde, man kan vælge at gøre det på. Men når man bliver revet med og draget ind i sådan en rollespilsverden, så bliver man lidt mere frigjort til at tænke kreativt – de gode ideer kommer frem. Ideen er, at man bliver trukket over i et andet univers, både fysisk og psykisk.«
»Vi tror på, at kreativitet og læring sker nemmere i sådan et rum. Det er mere frit at tænke ud af kassen i situationer, hvor der ikke er nogle bestemte forventninger; hvor man ikke har en bestemt rolle. Der tror jeg på, at der sker noget andet, end hvis vi lægger kortene på bordet og siger, nu skal vi være kreative i en stor hal med smørrebrød.«
– Hvilke ideer havde medarbejderne fostret?
»For eksempel kom der to ideer om emnet ’fleksible arbejdspladser’ – muligheden for lejlighedsvis at arbejde hjemmefra. Det er der siden blevet udarbejdet et oplæg om.«
»Et andet eksempel handlede om måden, to afdelinger arbejdede sammen på: Kunne vi gøre det på en bedre måde. Det kom der så et forslag til, og inden for det sidste år har vi kørt et projekt omkring det, så man har omorganiseret. Det er meget konkret: Der er sket en organisationsændring.«

Godt at lave mad
Reklamebureauet Medialog havde knapt så specifikke forventninger til udbyttet af det rollespil, firmaet deltog i for to år siden. Anledningen var nogle ændringer i firmaets strategi, lanceringen af et nyt logo og almindelig kommen hinanden ved. De var omtrent 25 mennesker til at deltage i rollespillet Gæstebudet, hvor deltagerne indblandes i en arvestrid og slutteligt skal lave mad sammen, fortæller konsulent hos Medialog Peter Renstrup.
– Hvad fik I ud af det?
»Altså, vi er jo et forholdsvis lille firma, hvor alle kender hinanden. Men alligevel fik vi lært lidt nyt gennem rollespillet. Man er jo ofte i nogle faste roller til daglig, og lige pludselig opdager man så, at der er nogle, der kan noget andet eller tænker anderledes.«
– Hvordan, for eksempel?
»Der er måske nogle, der til daglig ikke har en lederrolle, men som lige pludselig tager en masse initiativ – og måske viser et lederpotentiale.«
– Kan man veksle de erfaringer til noget brugbart i dagligdagen?
»Jah... det er lidt sværere at svare på. Man lærer måske ubevidst at trække på nogle personers evner, der ikke nødvendigvis er defineret i deres daglige jobrolle. Det synes jeg måske er det vigtigste, man får ud af det. Men det er ikke sådan noget, man skriver ned på et stykke papir...«
Peter Renstrup forklarer, at rollespillet gik lidt i stykker, da deltagerne skulle i køkkenet.

Oversættelse påkrævet
»Det var måske for meget både at være i et rollespil og lave mad i en tre-fire timer. Men bare det at lave mad sammen er jo en god gruppeøvelse i sig selv.«
– Har I brugt rollespil før eller siden?
»Nej, det har vi ikke. Men vi har haft meget god erfaring med det der madlavning, vil jeg sige. Vi har senere kørt det ved flere kundearrangementer, hvor vi har lavet mad sammen med vores kunder. Det er en fantastisk god ting, synes jeg.«
– Hvordan virker det på kunden?
»Det virker godt. Man har et konkret projekt, der ikke har så meget at gøre med ens dagligdag, men skal alligevel præstere noget. Og man er fælles om at få et resultat.«
It-virksomheden Framfab deltog i december 2000 i rollespillet Free Agent. Formålet med spillet er, at deltagerne skal blive bedre til at danne netværk.
»Der havde netop været et kæmpe indtag af nye medarbejdere i Framfab,« forklarer kreativ direktør sammesteds, Lars Bastholm.
»Meget få havde haft mulighed for at opbygge et internt netværk i virksomheden og ligesom vide, hvem man skulle gå til omkring hvad. Så vi deltog for at anskueliggøre værdien i at netværke internt i virksomheden og for at give folk en mulighed for at lære hinanden bedre at kende.«
I spillet fik hver medarbejder en stribe kort, der definerede vedkommendes rolle og evner, og så var det ellers bare om at gå rundt og finde kolleger, man kunne arbejde sammen med om at skabe et produkt af en art.
»Man kan sige, at det er jo i virkeligheden sådan, en projektorienteret virksomhed fungerer. Der kommer en ordre ind fra en kunde til en projektleder, som så finder de rigtige personer til at løse den – helt fra konceptuelt niveau til produktion. I en virksomhed med mange mennesker, der ikke kendte hinanden særlig godt, var spillet i høj grad et spejlbillede af vores virkelighed.«
Framfab har ikke benyttet rollespil siden, men det er primært, fordi hele it-branchen kort efter brød sammen, hvorfor Framfab har langt færre ansatte i dag, siger Lars Bastholm. Han var ellers meget tilfreds med rollespillet:
»Der er hele det her legeelement, som gør, at man ikke får tingene skovlet ind af en skolemester med pegepind. Og først bagefter, når der er blevet samlet op, går det op for en, at de oplevelser, man har haft i spillet, i virkeligheden var en refleksion af ens hverdag.«
Måske derfor var der nogle af de ældre medarbejdere, der syntes, spillet var noget pjat, mener Lars Bastholm.
»Der skal lige en konceptuel oversættelse til, for at man forstår udbyttet.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her