Læsetid: 3 min.

Turbo på drengen

Ansættelsen af multikunstneren Kresten Schultz Jørgensen er kun begyndelsen til noget større for Det Kgl. Teater. Der skal trædes nye vande
25. februar 2003

Teaterliv
Det kommer ikke bag på teater-kendere, at holdningspersonen Kresten Schultz Jørgensen i går blev udnævnt til kommunikations- og marketingschef på Det Kgl. Teater.
Den talentfulde 39-årige illusions- og forvandlingskunstner har inden for en kort årrække haft en lang række betroede jobs og er hver gang sluppet ud af dem i en frygtelig fart.
Siden 1992 har han været – ja, hold nu fast – fuldmægtig i Undervisningsministeriet, ministersekretær i Forskningsministeriet, debatredaktør på Politiken, chefredaktør på Aktuelt, kommunikationsdirektør for Coca-Cola, chefredaktør for Dagen – you name it, men det behøver »you« alligevel ikke, for det være hermed gjort. I Undervisningsministeriet huskes han stadig som den forsvundne fuldmægtig.
Seks job på 10 år – det giver 1,666 år pr. job. Ikke mange kan gøre ham det efter.
På Det Kgl. Teater håber man at kunne holde på Kresten Schultz i hvert fald et stykke tid. F.eks. så længe, at han når at finde ud ad, hvor hans kontor er placeret i bygningen. Af samme grund er man indstillet på at give ham et gratis balletkursus, så han kan lære at springe elegant og badut hen over både orkestergraven og andre problemer. Lidt tip-toe vil han få god brug for. Blot har det været vanskeligt at finde nogle balletsko, der ikke var for små.
God dag
Kresten Schultz Jørgensen blev født i Flakkebjerg i 1964, og der stod ikke skrevet noget i hans CV om, at han senere ville nå stjernerne på Nationalscenen. (Selv forventer han sig meget af samarbejdet med Ghita Nørby og Jørgen Reenberg, og de har også længe ønsket at træffe ham.)
Schultz Jørgensens turbokarriere omfatter ud over de mange jobs også forfattervirksomhed. Han er således manden bag bogtitler som Det sidste menneske (sammen med Lone Dybkjær) og De nye barbarer, begge udkommet på forlaget Fremad. Han har desuden lavet bog med Ritt Bjerregaard.
Det egentlige gennembrud udi det kunstneriske fik han imidlertid først i fjor, da han var veloplagt instruktør af Peter Lincks interessante drama »Dagen« (– ikke at forveksle med Lars Noréns stykke »Dagen er nattens mor«).
Det spillede i alt 40 gange i et nyindrettet teaterlokale i et gammelt bådehus på Holmen. (Mange forestillinger spiller kun 30 gange eller endnu mindre, så det var egentlig meget godt.)

Mester i mis
Stykket ophævede på sublim vis skellet mellem fiktion og faktion, løgn og sandhed. Som publikum følte man sig forført til en virkelig uvirkelighed. Dagen var en udvidelse af teatrets rum til en multimediehappening, idet forvandlingskunstneren i perioden ofte lod sig se på tv – og altid med en filur i øjet. Om nogen en misinformationens mester.
Det lykkedes ham at få et meget stort publikum til at tro på, at Dagen var et dagblad. Netop misinformation er, hvad der løbende er brug for, da vi med skuespillet befinder os i illusionernens verden.
For Det kgl. Teater er det naturligvis et scoop at få en kombineret ballet- og billetmand ind på rækkerne. Teatret har ikke haft en gedigen succes siden det store Hamlet-drama, som svejseren Stefan Bachmann satte ild til i fjor eller forfjor (ingen husker mere hvornår). Stykket blev aflyst under prøverne, og netop det var årsag til den omfattende mediesucces.

Storstilet auktion
Der er derfor store forhåbninger til Kresten Schultz Jørgensens opfindsomhed. Bl.a. skal han udforme skiftende programerklæringer for skiftende chefer.
Allerede nu planlægger han en storstilet auktion over ikke kun teatrets effekter, hattene og brillerne, men også over computere, kontormøbler, lampeskærme, viskelædere og hvad der ellers findes af løsøre i teatret. Det skal nok blive et tilløbsstykke.
Teatrets bestyrelse vil næppe heller misse muligheden for at ansætte Schultz Jørgensens medaktør fra de glade Dagen-dage, Peter Linck, som Michael Christiansens afløser, når teaterchefen på et eller andet tidspunkt muligvis stopper.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her