Læsetid: 3 min.

Tv-stationer melder klar til krig

Også i mediekrig gælder alle kneb. Public service-stationerne DR og TV 2 gør sig klar til deres eget interne opgør parallelt med USA’s oprustning
17. februar 2003

Mediekrig
Bomberne brager endnu ikke i Bagdad, men i Danmark er mediekrigen allerede brudt ud. Onsdag eftermiddag holdt DR’s udlands-journalister, studieværter og redaktionssekretærer et særligt møde i Radiohuset på Frederiksberg. Man kunne faktisk fristes til at kalde mødet for et krigsråd, for der blev ikke blot diskuteret journalistik, men også fremlagt krisestrategier og præsenteret hemmelige våben.
De skal bruges i kampen om danskernes gunst. Hvis amerikanerne beslutter sig for at invadere Irak, så går DR nemlig også i krig. Fjendens hovedkvarter ligger på Fyn, og sejrens sødme måles ikke i olietønder eller kilometerdemokrati, men i
seer- og lyttertal.
I et lille år har de to public service-konkurrenter forberedt sig på invasionen af Irak, og nu spidser det til. Eksperterne er kørt i stilling, tv-studierne indrettet, visumansøgningerne blåstemplet, krigskorrespondenterne på deres udkigsposter, og de hjemlige journalister meldes kampklare hos såvel DR som TV 2 – og ifølge medarbejdere begge steder »ryster redaktørerne i bukserne« for, at konkurrenten skal komme først med nyheden.

Tomgang er kodeordet
Medieforsker og professor Stig Hjarvard fra Københavns Universitet forstår godt, hvorfor de to mediemastodonter virker så forhippede på at komme godt fra start i dækningen af Irak-invasionen. Hvis den altså indtræffer, forstås. Det handler om at bryde hurtigst ind på sendefladen med nyheden – også selv om journalister og studieværter ikke umiddelbart kan bidrage med nye oplysninger og nærmest kører i tomgang foran åben skærm.
Nyheder spiller en vital rolle i konkurrencen, fordi de fungerer som stationernes ansigt udadtil. Professoren hæfter sig ved, at TV 2 dagen efter de allieredes angreb på Afghanistan den 7. oktober 2001 udsendte en triumferende pressemeddelelse om, at de var 18 minutter tidligere ude end DR’s TV-Avisen. Mens TV 2 dækkede begivenheden fra klokken 18.48, kom DR først med klokken 19.06. Seerne kvitterede med gennemsnitlig at give TV 2 næsten dobbelt så meget opmærksomhed som konkurrenten i løbet af aftenen.
»Ikke mindst for udenforstående kan sådan en pressemeddelelse virke en anelse kynisk – alt den stund, at en masse mennesker mistede livet i den situation. Men den viser også med al tydelighed, hvor vigtigt det er for stationerne at komme først,« pointerer Stig Hjarvard.
»Lige så snart folk hører om krigens udbrud, skal de vide, at de kan tænde for TV 2 og følge med. Dernæst er det vores opgave at dække så grundigt som muligt, så længe som muligt. Vores folk er i den forbindelse toptrænede i ikke at blive pinagtige at lytte til og se på,« bekræfter TV 2’s nyslåede udlandschef og tidligere studievært, Lotte Mejlhede.

Forberedt sig i et år
Også DR Nyheders direktør Lisbeth Knudsen ser meget alvorligt på det at være først med nyheden. Udlandschef Kristian Mouritzen tilføjer, at DR nok holder sig for god til hoverende pressemeddelelser, men måske finder på at prale lidt i de trykte medier. Hvis altså seertallene tilsmiler stationen …
Han begyndte allerede at forberede George W. Bush’ opgør med Saddam Hussein i det tidlige forår 2002. Det gjorde udlandschefen ved at holde interne møder og tage kontakt til mulige eksperter. I skrivende stund har Kristian Mouritzen således indgået aftaler med syv-otte folk om at stille op i DR’s transmissioner.
Siden nytår har Kristian Mouritzen haft daglige møder med under- og overordnede om mulige måder at vinde krigen på mediefronten. Det gælder om ikke at blive taget med bukserne nede, så TV 2 igen kommer først.
DR Nyheder arbejder ifølge Mouritzen med »10-11 åbningsscenarier« på Irak-krigen: at der kommer et kupforsøg mod Saddam Hussein, at regeringen går i eksil, at amerikanerne indleder med en luftkrig, at Europa eller USA rammes af terror, osv.
Lotte Mejlhede taler på samme måde om »ABC-planer«.
Både DR og TV 2 forsøger samtidig at dæmme op for Iraks og USA’s informationsfiltre ved at placere så mange folk som muligt i regionen. På den måde håber public service-organerne at kunne indhente så mange oplysninger, at eksempelvis scenarierne fra den lukkede Irak-krig og FN’s uigennemskuelige operationer i Kosovo ikke gentager sig.
Mediekrigen i krigen er for længst brudt ud. På flere fronter.

*Rune Skyum-Nielsen er freelancejournalist og tilknyttet den Liberale Presse

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her