Læsetid: 1 min.

Unge har et super-forbrug

Med omkring 3.000 kr. om måneden til forbrug har 16-18-årige flere penge til dem selv end mange af deres forældre
8. februar 2003

Om eftermiddagen, når skolen har ringet ud, befolkes forretninger og stormagasiner af storshoppene børn og unge i fuld gang med at købe kosmetik, CD’ere, spil, tøj eller tage en tur i biografen.
10 mia. kr. ligger gruppen af 13-18-årige i forretningerne om året, viser de nyeste tal fra Gallup, som Jens Carsten Nielsen, leder af Center for Marketing Kommunikation ved Handelshøjskolen i København, har bearbejdet. I gennemsnit har de 16-18-årige 3.000 kr. til sig selv om måneden. De 13-15 årige godt halvdelen. Selv de fem-syv-årige scorer på tavlen over købedygtige forbrugere med i gennemsnit 70 kr. om måneden.
De seneste ti år er flere og flere børn begyndt at gå på arbejde ved siden af skolen eller ungdomsuddannelsen. Men allerede i familien får de mindre børn lommepenge som betaling for at udføre et bestemt arbejde. Dermed vender de sig til , at de skal arbejde for at erhverve sig de ting, de ønsker sig.
»Børn og unges forbrug er vokset dramatisk, fordi de arbejder mere og har langt flere penge mellem hænderne end tidligere. Med 3.000 kroner til rådighed om måneden har de unge flere penge end mange voksne til udelukkende at bruge på sig selv,« siger Jens Carsten Nielsen.
Tidligere undersøgelser fra Socialforskningsinstituttet viser dog stor spredning i f.eks. de 15 til 18-årigs månedlige rådighedsbeløb. Mens 28 pct. have mellem 0-600 kroner havde ni procent mere end 3.500 kr. om måneden.
Ifølge ungdomsforsker, Niels Ulrik Sørensen, Center for Ungdomsforskning, Roskilde Universitetscenter, er det forkert udelukkende at betragte børn og unge som navlepillende og materialistiske. I stedet skal børn og unges forbrug også betragtes som en nødvendig måde at skabe identitet i en flimrende og uforudsigelig tid.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu