Læsetid: 3 min.

Bjørnen og skindet

Genopbygningen af Irak er allerede langt fremme, selvom Blair endnu ikke har spillet Arriva-kortet ud. Også danske firmaer har lagt billet ind
28. marts 2003

Ud af røret
Halliburton, Schlumberger, Fluor, Bechtel og Boots & Coots er navnene på nogle af de store amerikanske firmaer, der er længst fremme i kampen for at genopbygge Irak. Det forlyder, at den amerikanske regering allerede har indgået kontrakter til 100 milliarder billioner filliarder trillioner.
Denne fjendtlige fredsovertagelse har forarget mange lande og også fået statsminister Anders Fogh Rasmussen til at reagere prompte.
Således har han (Politiken 26. marts) udtalt, at »danske firmaer må se at komme ud af røret.«
Men hvilket rør og hvornår?
Egentlig var Anders Fogh langt mere skuffet, end den beherskede udtalelse lader ane, og oprindeligt ville han have udtalt sig langt mere dramatisk, idet han mener, Danmark har gjort sig fortjent til en betydelig luns efter det store arbejde, som han har haft med at holde sig til. Når det regner på præsten, bør det vel dryppe på degnen.

Tingene ude
Imidlertid skal Anders Foghs spindoktor, Egon Balsby, have advaret statsministeren mod at overspille. Det kan falde mange potentielle vælgere for brystet og virke decideret gribsk, at man forsøger at sælge skindet, før bjørnen er skudt. (Specielt har bjørnen det heller ikke godt med det.)
Men over for dette kan det fremhæves, at det selvfølgelig er positivt, at bygge- og brandslukningesfirmaerne har denne store interesse i at bygge op, og at det er positivt at tænke positivt.
Det gælder netop om at holde tingene ude fra hinanden. Herom er alle enige, og hvad enten man bryder sig om det eller ej, så er der altså nogle kontrakter, der skal skrives, hvis olien ikke skal fosse ud i statssandet.

Dyner og lår
Ifølge sædvanligvis velunderrettet kilde (Egon Balsby) har en række danske firmaer i al diskretion tilbudt deres hjælp.
Listen omfatter bl.a. Mærsk, der gerne vil have flere dræn ind i olierøret, Arla, der gerne vil suge mælk og honning i landet mellem de to floder, Kurt Thorsen, der tilbyder at sælge sand i ørkenen og Dyne-Larsen, der vil lægge en stor dyne ud over hele Irak for at stoppe volden og score kassen.
Men Halliburton, Dickey Cheneys gamle firma, har budt over på både sandet, olien, mælken og hele dynen. Det samme har Schlumberger, Fluor, Bechtel og Boots & Coots. Det, man nu skal undgå, er en krig mellem USA og Europa om genopbygningen af Irak.
Det franske udenrigsministerium har gjort opmæksom på, at det fortsat er imod krigen, men at hvis det endelig skal være, har franskmændene traditionelt tætte bånd til den arabiske verden, hvorfor de bør være selvskrevne i genopbygningsarbejdet. De kan levere alle de frølår, det skal være. Blot et udtænkt eksempel.
Blair har endnu ikke spillet ud, men ifølge velunderrettede kilder (E. Balsby) går han og putter med sit store es: Arriva.
Dette firma brænder efter at genoprette sit renommé efter de mange uforskyldte togforsinkelser i Vestjylland. Jernbanedrift er oplagt.

Profetens skæg
Også i det små forbereder firmaer sig på fredsovertagelsen, og som et kuriosum kan nævnes, at de store auktionsfirmaer gør sig tanker.
Hvad vil f.eks. Saddam Husseins overskæg kunne indbringe? Eller profetens skæg? Oplagte objekter for samlere, der samler på skæg.
Men pas på – nu er vi inde i auktionshusenes allerhemmeligste overvejelser, og vi gør opmærksom på, at oplysningen ikke er dobbelttjekket.
Før man dømmer virksomhederne som gribbe, skal man tænke på, at konkurrencen er benhård lige nu. Det er slet ikke så let, som man tror, at være erhvervsliv. Hertil kommer arbejdsløsheden.
Øvelsen går naturligvis ud på at holde tungen lige i munden samt lav profil og i ly af denne at arbejde effektivt. Som Erhvervsbladet (27. marts) skriver vil det virke forkert »at diskutere kroner og ører« samt »hvordan vi i Danmark kan få raget mest muligt til os selv.«
Men derfor kan man jo godt »forberede en sammenhængende indsats« – som også udenrigsministeren har sagt. Så skulle det være på plads.
For de store internationale byggefirmaer er problemet, at der endnu ikke er revet tilstrækkeligt ned, til at man kan bygge noget op, siger en kommunikationsekspert fra firmaet Riv, Byg & Johnson, der er en sammenslutning af Byg & Byg & Byg med Riv & Riv & Riv, som efter at det en kort overgang, før det blev spist af Johnson, Johnson & Johnson, hed Byg & Riv & Byg & Riv & Byg & Riv. Men man arbejder fortrøstningsfuldt på sagen og er klar til at rykke ud.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her