Læsetid: 3 min.

Had, mod og kabale-knas

Schiller ætser arhvide streger i rummet hos Staffan Valdemar Holm
18. marts 2003

Teater
Staffan Valdemar Holms umiskendelige fingeraftryk sitrer i lyssøjlernes hvide støv. Hans instruktørsignatur skælver i afstanden mellem personerne – altid lige lidt flere eller lidt færre centimeter end man egentlig kan holde ud. Og hans fortolkning ætser arhvide streger i rummet som forsinkede kropslige reaktioner hos hans skuespillere, der knækker sammen i slowmotion, når desillusionen bølger igennem dem.
Selvfølgelig har Holm set noget interessant i Schillers 1700-tals dramatik om individets sammenbrud og herskerklassens tyranni. Og i Per Øhrgaards oversættelse er Kabale og Kærlighed blevet til en yderst levende og ustøvet samling replikker fra en tid, hvor en tanke blev tænkt færdig.

Grabsefare
Det er modigt at ville insistere på at spille en komplet Schiller og ikke ’smide det lort på ilden’, som en af replikkerne nu lyder. Ikke mindst fordi stykket rent dramaturgisk har overvægt i førsteakten, så der knap er tid til de store voldsomme følelser i tredjeakten. Alligevel varer forestillingen over tre timer.
Som vanlig har Holm fået visualiseret sin fortolkning af scenografen Bente Lykke Møller. Hendes kostumer vil blive grabset af udstillingskuratorer, hvis skuespillerne ikke passer godt på dem. Møllers sans for snittet og for det pyntelige inden for det strenge triumferer her i kolossale kjoler i gråt-i-gråt og brunt-i-brunt – øde øer af stof, der efterlader personerne i stivnet isolation og fortvivlelse.

Bajonetspidden
For at understrege kærlighedens umulighed, er aktørerne desuden anbragt på rullebånd på scenen, hver med sin nytteløse vandring mod skæbnen. Schillers univers indbyder til samfundsrevseri. Holm har givet ensemblets mentor med det smertestille ansigt, den 81-årige Gyrd Løfqvist, rollen som den gamle tjener, der fortæller om overklassens uhyrlige overgreb mod folket. Om sabelhug, der »rev brudgom og brud ud af hinandens arme«, og om spædbørn, der blev spiddet på bajonetterne.
Her bliver Schiller så aktuel som nogensinde, og i tankerne ryger mange replikker direkte til George Bush og kampen om verdensmagten uden for Stærekassen. Ikke mindst den lille præcise: »Jeg vil stille mit had i deres undergang.«

Olesen-Richter-mix
Holm har placeret replikkerne med skarp casting. Sjældent har Kirsten Olesen set så vidunderlig ud – med en ny sødme hen over hagens og stemmens vanlige, beske livsresignation. Hendes Lady Milford danner en dynamisk kontrast til smukke Sonja Richters unge retskafne Louise, der skinner af gennemsigtig kærlighed og lyshåret uskyld. Men Richter formår samtidig at give rollen en moderne kvindes selvundertrykkende forandringsvillighed og accept af omgivelsernes evindelige manipulation. Måske kunne dynamikidealet for det kongelige skuespillerensembles fremtid bare hedde ’en Olesen-Richter-mix’.
Rasmus Botoft har rollen som den offernaive og opbrusende Ferdinand, som han netop bedst skildrer som heftigt forelsket. Og Søren Sætter-Lassen ormer sig ind som stykkets skumle strateg med sin egen, højpandede krukkethed, der pludselig vender og bliver til smerte hos den ellers ufølsomme. Sætter-Lassen overrasker med tragedieskuldre, der stener ligeså pludseligt som Elsebeth Steentofts arme som altfrastjålet mor.
Holm har set rigtigt i at lade den tilsyneladende folkelige og djærve Miller spille af Kurt Ravn, der netop kan skabe sympati om sin person ved første lysstrejf på scenen. Og Kurt Ravn levendegør legende listigt opsætningens tanker om at kreere en politisk forestilling.
Men hele forestillingens essens kan egentlig rummes i Henrik Jandorfs præcise røde Von Kalb-kinder og kalvebøjede knæ. I magthaverens latterlige angst over det fortjente spark i skridtet – dér mellem lyssøjlernes hvide støv.

*’Kabale og kærlighed’ af Friedrich Schiller fra 1784. Oversættelse: Per Øhrgaard. Iscenesættelse: Staffan Valdemar Holm. Scenografi: Bente Lykke Møller. Lys: Torben Lendorph. Det Kgl. Teater. Til 24. maj
*www.kgl-teater.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her