Læsetid: 2 min.

K’nyt

5. marts 2003


Forgyldte roser til TV 2
*TV 2 har fået udvalgt tre programmer til konkurrence om de prestigefyldte Guld- og Sølvroser i Monteaux. Det er det danskudviklede underholdningsformat Den 6. Sans, samt de to musikproduktioner Jean Michel Jarre: AERO og Robbie Williams i Horsens, der har fanget udvælgelseskomiteens opmærksomhed.
Guld- og Sølv-roserne uddeles 18. maj.

Junior Senior hitter i udlandet
*I denne uge er det et år siden, at Junior Senior debuterede hertillands med albummet D-D-Don’t Stop the Beat. Den danske duo kan nu fejre årsdagen som nummer fire på den engelske single hitliste og førstepladsen på den engelske dance chart.
Endvidere oplever bandet også en stigende opmærksomhed i USA, hvor redaktøren af Rolling Stone, David Fricke, giver dem følgende ord med på vejen. »Sangene handler alle om bevægelse... og de leverer varen... Det er så godt, at Jacko ville ønske, at han havde været der.«

Verdenspremiere på Fyn
*I aften kl. 20.30 er der verdenspremiere i Helios-Teatret i Faaborg på Anders Thomas Jensens film, De grønne slagtere.
Instruktøren og hovedskuespillerne Nikolaj Lie Kaas, Mads Mikkelsen og Line Kruse vil være til stede sammen med producenterne.

Dansk Elvis-museum
*Som den eneste by uden for USA får Randers nu sit helt eget stationære Elvis-museum. Bag åbningen står ejeren af Elvis Unlimited butikken, Henrik Knudsen, der samtidig også står bag den officielle danske Elvis fanklub.
Museet er baseret på hans private samling af Elvis effekter gennem 20 år.

HipHop WorkShop
*I denne måned inviterer Nørrebro Bibliotek hver onsdag kl. 15 til HipHop WorkShop, aRap.
Her kan man se og opleve koncerter med arabiske rappere og r’n’b-musikere, der vil fortælle om hiphoppens historie, rap-teknik og tekstforfatteri samt hvordan man opfører sig som en rigtig gangsta.

Mona Lisa – en fryd for øjet
*Hvis man kigger direkte på hendes mund, forsvinder smilet fra Mona Lisas læber. Dette har professor Margaret Livingstone fra Harvard Universitet konstateret gennem sin forskning.
Baggrunden for den særegne oplevelse hænger sammen med øjets måde at behandle synsindtryk på. Øjet har nemlig to synstyper: det direkte og det perifere. Det direkte syn opfatter detaljer, mens det er mindre egnet til at skelne skygger og nuancer. Mona Lisas noget flygtige smil kan derfor tilskrives det faktum, at det næsten udelukkende er skabt i lave bølgelængder, som bedst opfanges med det perifere syn, udtaler Livingstone. Jo mere vi stirrer på smilet, jo mindre gavn gør vores perifere syn, hvorfor smilet forsvinder.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her