Læsetid: 4 min.

Naturens lysaftryk på en filmrulle

Nyt galleri i Washington D.C. vil fokusere på skandinavisk fotografi. Som åbningsudstilling vises den danske film- og stillfotograf Erik Molberg Hansen
6. marts 2003

Fotografi
Når talen falder på filmens magi, hentydes gerne til den proces, hvor celluloidstrimlens bane gennem projektoren fremkalder en
illusion af bevægelse, liv. Hos fotografen Erik Molberg Hansen går operationen i en vis forstand den modsatte vej. For at indfange de mennesketomme landskaber, han arbejder med i sine store panoramabilleder, har han udviklet en teknik, hvor filmrullen eksponeres stump for stump over et tidsrum. En smal strimmel eksponeres, filmrullen spoles lidt frem, en ny strimmel eksponeres etc.
Undervejs i processen vokser det færdige billede frem. Ikke som en fastfrysning af øjeblikket, men snarere som den abstrakt-ekpressionistiske malers gradvise rekonstruktion af et indtryk, en vision. Blot er materialet ikke oliemaling, men naturens lysaftryk på en filmrulle. Erik Molberg Hansen taler om, at han arbejder med dekonstruktion af billedet:
»I mine landskabsfotografier prøver jeg at ødelægge billedet så meget som muligt: at skære det op og dobbelteksponere og spole filmen frem og forskellige andre trick. Samtidig må teknikken gerne være så enkel som muligt. I hvert fald som udgangspunkt. Senere i processen, når man laver printet og hænger det op, skal det være håndværksmæssigt i orden.«
»Målet er at nå frem til et nyt billede, som hænger sammen med noget, jeg føler indeni. Noget, der forholder sig til min oplevelse af virkeligheden. En indre tilstand mere end noget andet. Der er nogen, som har sagt om mine landskabsbilleder, at de kunne minde om stemninger og sindstilstande fra barndommen. Måske er det i virkeligheden sådan nogle glemte erindringer, man forsøger at rekonstruere eller finde frem, når man laver billeder.«
Erik Molberg Hansens serie af landskabsbilleder – Under Himlen Over Jorden – blev sidste efterår vist på Museet for Fotokunst i Odense. Nu skal de en tur over
Atlanten, hvor de skal indvie et nyt udstillingssted i Washington, D.C., Ingrid Hansen Gallery. Bestyreren af galleriet, Ingrid Hansen, kommer fra job ved Washington Center for Photography (1991-96) og har specialiseret sig i skandinavisk fotokunst. Målet med det nye galleri vil være løbende at introducere nordiske fotografer for det amerikanske publikum.

Romantiker
Erik Molberg Hansen er en af de få fotografer herhjemme, som satser både på de levende billeder og stillbilledet. Han er uddannet filmfotograf fra Den Danske Filmskole (1999) og har især gjort sig bemærket som en loyal og visuelt udfordrende fortolker af instruktøren Pernille Fischer Christensens værker, senest den prisbelønnede novellefilm Habibti min elskede (2002).
De to fandt sammen allerede i forbindelse med en af Filmskolens såkaldte penneprøver, korte filmøvelser, hvor teknik og filmsprog testes og udforskes. En sådan penneprøve handlede om en pige, der finder sin kæreste, efter at han har begået selvmord. Og øvelsen skulle vise sig at blive et forstudie til Pernille Fischer Christensens markante afgangsfilm, Indien (1999). En film, hvor vægten snarere end på en fortælling ligger på en stemning, en sindstilstand.
»I forbindelse med Indien valgte vi at bruge det relativt smalle Academy-format, fordi jeg havde udviklet en teori om, at mennesker er mere ensomme i et billede, når der er luft over dem, end de er i CinemaScope-billedet, hvor der er megen plads i siderne omkring dem.«
Den visuelle accentuering af menneskets ensomhed går igen i Habibti min elskede, hvor den svære kærlighed på tværs af kulturelle skel skildres gennem optagelser af den kvindelige hovedperson alene i triste omgivelser og med masser af luft over hendes hoved.
»Jeg er nok sådan en romantiker i gammeldags betydning. Da jeg på et tidspunkt opholdt mig i Tyskland, så jeg en masse af Caspar David Friedrichs billeder: mennesket alene i naturen med sin grundlæggende ensomhed. Dét identificerer jeg mig meget stærkt med.«

Kontrolleret skødesløshed
Det var et ophold som udvekslingsstudent i Istanbul i midten af 80’erne, der fik Erik Molberg Hansen i gang med at fotografere. Mere eller mindre ved et tilfælde fik han ansættelse som fotograf ved et ugemagasin, hvor han snart fik flair for reportagefotografiet. Et assistentjob for en amerikansk dokumentarfilminstruktør, ligeledes i Tyrkiet, pustede til en gryende interesse for filmmediet. Og efter en mellemstation som mode- og reklamefotograf i Hamburg kom Molberg Hansen i 1995 ind på Filmskolen.
»På skolen fik jeg ret hurtigt en fornemmelse af, at det ligesom var for nemt at lave ’pæne’ billeder, så jeg ville gerne prøve at frigøre mig fra den ’rigtige’ måde at gøre tingene på.«
Under en rejse til Cuba tog Erik Molberg Hansen skridtet fuldt ud og forsøgte at nedbryde normerne omkring stillfotografiet – ganske enkelt ved at lade være med at kigge i okularet.
– Hvad er der i vejen med ’gode’ billeder?
»Det er nok først og fremmest noget med, at det keder mig lidt. Jeg har været interesseret i at finde en mere løs måde at fotografere på. Ikke et dogmefotografi eller en reportagestil, men en slags snapshotæstetik. Og det er faktisk sværere, end man skulle tro. Nogle gange fungerer det, andre gange slet ikke. Det skal være en kontrolleret skødesløshed.«
– Warhol sagde jo, at der findes ikke dårlige billeder?
»Jeg forstår godt, hvad han mente, og det er også sandt i en vis forstand. Men for mig er det samtidig vigtigt, at håndværket er i orden. Der skal være et samspil mellem det skødesløse og det kontrollerede. Det er dér, mange fra Kunstakademiet efter min mening går galt: Holdningen er, at tingene ikke må være for velproducerede. Men det kan jeg ikke acceptere. Der bliver nødt til at være dette spændingsfelt. Det skødesløse er nødt til at være spændt op mod noget, der er velproduceret og i orden, ellers bliver det bare kedeligt at se på.«

*Erik Molberg Hansen: Under the Sky, Above the Ground. Ingrid Hansen Gallery, 1203 19th Street, N.W., Suite 300, Washington, D.C. Til 30. apr.
*E-mail: ihansen@ingridhansengallery.com
*Hjemmeside: www.ingridhansengallery.com

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu