Læsetid: 3 min.

Flere i trøjen

USA’s militær har brugt 50 mio. kr. på et computerspil, der skal skaffe flere rekrutter. Men har de virkelig brug for halvfede computerjunkies over 30?
30. april 2003

Krigsspil
NEW YORK – »Terrorister har erobret en vigtig pumpestation på olieledningen til Alaska i det nordlige Washington. Din deling skal forhindre en økologisk katastrofe ved erobre den tilbage og lukke for olien.«
Sådan lyder den simple, men altid dødbringede instruks til min yndlingsmission i det populære computerspil til PC ’America’s Army: Operations’ (AAO). Spillet, der har kostet 50 mio. kr. at udvikle, er en del af det amerikanske militærs reklamefremstød i radio og tv, som skal trække flere unge rekrutter til og lære dem lidt om livet som soldat.
Trods et stigende antal populære militære computerspil på et marked med skarp konkurrence har AAO hurtigt fundet sig en niche – hvis man kan kalde 1,5 mio. downloadede spil for en ’niche’…
På spillets første dag, uafhængighedsdagen 4. juli 2002, talte U.S. Army 50.000 downloads, og fra juli til oktober samme år afviklede militærets servere 18 mio. spillerunder. Anmelderne har givet spillet topkarakterer for lyd, grafik og gameplay, og det har ligget i top 5 over de mest spillede spil siden offentliggørelsen.

Etik på slagmarken
AAO har samtidig et betydeligt forspring i forhold til andre strategi-spil såsom den ukronede konge ’Socom: Navy Seals’, det aldrende ’Coun-terstrike’, ’Command & Con-quer’ og ’Medal of Honor’.
AAO er gratis, og det opdateres løbende og ofte, senest 18. marts i år, samme døgn som krigen i Irak begyndte.
Og som en spiller fornylig udtrykte det online under et spil: »Det bedste er, at vi ligner amerikanske soldater på en prik.«
Selv om spillet foregår i hold, et til at angribe målet, en anden deling til at forsvare det, så begynder man alene i hærens træningslejr i Fort Benning, Georgia.
Men den virkelige spænding begynder først, når man efter endt træning bævende logger sig på en af militærets officielle slagmarker (servere), der lader op til 20 spillere kæmpe mod hinanden i to hold. Så gælder det liv og død, og overraskende nok: æren.
De officielle servere garanterer, at man som ung, dum rekrut ikke kan dukke sig for det system, som militæret har indført i AAO for at holde sammen på etikken.
Spillere starter med 10 ærepoint, og de får flere ved at fuldføre missioner, dræbe fjendtlige tropper og komme igennem missionen med livet i behold. Men det trækker voldsomt fra at ekspedere sine holdkammerater, uanset om det var et uheld. Hvis ens ærepoint falder under et vist niveau, kan man ikke længere deltage på de officielle servere. Så når man eksempelvis styrter afsted over en sneklædt gårdsplads sammen med ni andre, der er logget på fra hele verden, kan det ikke nytte at smide om sig med håndgranater. De dræbte bliver for det første skidesure over at at skulle vente resten af de 10-minutter lange runder. For det andet, hvis antallet af døde kammerater løber op, bliver den formastelige spiller automatisk sparket ud af serveren og direkte til militærfængslet i Leavenworth, hvor han kan sidde i vanære til tonerne af en vemodig mundharmonika.

Som på CNN
Hæren håber på, at unge amerikanere vil melde sig under fanerne efter at have spillet AAO. Men det er faktisk hamrende svært sådan at komme demokratiet til forsvar. Hjernedød fumlen rundt belønnes omgående med en billet til St. Peter af medspillerne. Den kunstige intelligens, som nærværende computerjunkie ellers har dystet mod, kan slet ikke sammenlignes med den lærenemme og dynamiske (læs drabelige) intelligens, som mennesket besidder.
Adskillige forespørgsler til spillere om deres alder tyder også på, at i hvert fald halvdelen af spillerne er sidst i 20’erne og begyndelsen af 30’erne. Altså halvfede, skærmafhængige typer som mig selv.
Men de unge, der stadig måtte befinde sig på den rigtige side af moralsk og kropsligt forfald, kan i al fald lære, at det er skidt at skyde sine venner, godt for helbreddet at tænke sig grundigt og taktisk om i AAO, og at der dog er en eller anden lighed mellem dem selv i den virtuelle uniform og soldaterne fra Irak-krigen på CNN.
I AAO, som på CNN, er der heller ikke iturevne eller bortsprængte lemmer. Når kugler eller granater rammer en soldat, ses kun en lillebitte sky af blod nær uniformen. Hæren siger, at det gør spillet mere familievenligt.
De sædvanlige beklagelser over, at vold på video og spil avler rigtig vold, har også været påfaldende fraværende i USA før og under krigen, selv om nogle psykologer har beskrevet spillet, som »at øve sig i at tænke over, hvordan man bedst slår andre mennesker ihjel«.
I AAO er det i det mindste svært…

*Læs mere eller download den seneste version på http://
www.americasarmy.com

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her