En håbløs anmeldelse

Zhang Yimous ’Hero’ er ikke alene en visuel åbenbaring, men tillige en finurlig fabel om sandhed, kærlighed og opofrelse
16. april 2003

(2. sektion)

Premiere i dag
Mageløst smukke billeder, hvor flyvende fægtere trækker svævende pennestrøg over lærredet. Overdådigt koreograferede kampscener, hvor hære i forskellige farver sender magiske regnbyger af pile mod hinanden. En kærlighed mellem to mennesker, der er så stor, at de hver især vil dø for den anden. En kærlighed til et politisk ideal, der er så stor, at selv de største krigere er parate til at overgive sig til det. Og alt sammen indlejret i et sindigt slentrende plot, der tager nye overraskende drejninger flere gange undervejs.
Ord kan umuligt yde Zhang Yimous seneste opus, Hero, fuld retfærdighed. Den er så 100 procent film, at den ikke kan omsættes eller beskrives fyldestgørende i et andet medium.

Bag Muren
Man kan selvfølgelig fortælle, at filmen udspiller sig i Kina før vor tidsregning og i et vist omfang kan siges at berette den historie, der går forud for opførelsen af Den Kinesiske Mur. Kina er delt i syv riger, der bekriger hinanden. Stærkest er kongen af Qin, som imidlertid efterstræbes af lejemordere, blandt andet de tre legendariske fægtere Brudt Sværd (Tony Leung), Flyvende Sne (Maggie Cheung) og Himmel (Donnie Yen).
En dag får kongen besøg af krigeren Navnløs (Jet Li), der fortæller, hvordan det er lykkedes ham at dræbe kongens tre farligste fjender. I et flashback ser vi, hvordan det gik til, og han fremviser deres våben som dokumentation for historiens sandfærdighed. Men kongen lader sig ikke narre...
Man kan også pege på den skov af hyperkompetente mennesker, som har stået både bag og foran kameraet. Zhang Yimou selv behøver vel efterhånden næppe nogen præsentation. Fra De røde marker over Ju Dou, Under den røde lygte og At leve til Vejen hjem og Ikke een mindre har han demonstreret, at han magter såvel de brede historiske penselstrøg som de små intimistiske skitser. Og dét i en stadig kamp mod de kinesiske myndigheder!
Med sig har Zhang her fotografen Chris Doyle, som aficionados vil kende fra især Wong Kar-wais film, og foran kameraet optræder også nogle af Hong Kongs hotteste navne – ikke mindst Tony Leung og Maggie Cheung, som spillede sammen i Wong Kar-wais In the Mood for Love, men også begge er kendt som actionstjerner. Omend ikke på samme plan som megakampsportikonet Jet Li, der spiller Navnløs.
Og det lykkes Zhang at forene alle kræfterne i en film, der er lige så storslået og underholdende, som den er bevægende og tankevækkende. Ikke nogen helt uanselig bedrift.

Se den!
Selvfølgelig kan man også forsøge at give et indtryk af Hero ved at sammenligne den med andre film. Først og fremmest selvfølgelig med andre kinesiske fægte- og sværdfilm, herunder blandt andet Ang Lees salonfähige og lidt anæmiske variant Tiger på spring, drage i skjul, men også med et par af Kurosawas japanske mesterværker som Rashomon – Dæmonernes port, der tematiserer sandhedens relativitet, og Ran, Kurosawas King Lear-vision, hvor gigantiske hærskarer opfører en koloristisk krigsballet på slagmarken.
Men man kommer håbløst til kort, hvis man vil beskrive den helt særegne måde, hvorpå Hero ophæver tyngdekraften, hvorpå den fortæller med farverne; skriver kalligrafiske tegn med de kæmpendes bevægelser; bruger skamløst løs af den digitale billedmanipulations muligheder med ofte sublimt poetiske resultater; transformerer kampscenernes voldsomme energiudladninger til nærmest meditativ ro; lader fortællerytme og billedkompositioner gå op i en højere enhed.
Og alt dét uden at det på noget tidspunkt tager magten fra den fascinerende historie, hvis mange facetter efterhånden samler sig i noget så usædvanligt som en filosofisk meditation over kærlighedens væsen og individets forhold til kollektivet.
Først når man har set to røde kampfurier hvirvle det gule efterårsløv op i en vild bladstorm, der efterhånden farves rød af blod; først når man har set to guddommelige fægtere gå på vandet omkring en lille digital glansbilledsø, hvor den enes elskede ligger død; og først når man har set de magiske kampscener og styrtsøer af dødbringende pile, vil man vide, hvad det er, jeg forgæves prøver at udtrykke her.
Så ikke mere snak. Se Hero! Det er dælme en go’ film!

*Hero. Instruktion: Zhang Yimou. Manuskript: Feng Li, Bin Wang og Zhang Yimou. Kinesisk (Imperial, Grand og 10 biografer i resten af landet)