Læsetid: 3 min.

Hollywoods slemme dreng

Manden bag ’The Godfather’ og ’Chinatown’, produceren Robert Evans, portrætteres i en gnistrende vittig og virtuos dokumentarfilm
11. april 2003

(2. sektion)

Ny dokumentarfilm
Har man bare den mindste svaghed for Hollywodglamour og showbusiness i høje omdrejninger, er denne dokumentarfilm om et spraglet eksemplar i filmbyens dyrepark den rene og skære fryd.
Her får det traditionelle dokumentarportræt et gevaldigt skud adrenalin og en ny æstetisk dimension ved at lade hånt om de sædvanlige talende hoveder og i stedet basere sig på to hovedpiller: på den ene side uddrag fra produceren Bob Evans’ oplæsning fra sin slagfærdige og åbenhjertige selvbiografi fra 1994 og på den anden side en herligt varieret billedside, der tryller virtuost med filmklip, uddrag fra private smalfilm, ugerevy-reportager, tv-klip, fotografier og avisudklip.
Så selv om vi altså aldrig møder Bob Evans ansigt til ansigt, som han fremtræder nu (efter sigende mærket af et slagtilfælde), gør filmen ham højst nærværende som en fræk og farverig Hollywoodlegende.
Næppe et pålideligt sandhedsvidne – dertil er han for selvpromoverende og taler for meget i overskrifter – men på den anden side en showman, i hvem rollespil og identitet synes at gå op i en højere enhed og skabe en sympatisk filmbesat person af afvæbnende ærlighed. Der er jo trods alt ingen business helt som showbusiness.

Reel filmindsats
Den nu 72-årige Evans har været tilbedt og foragtet, højt på strå og nede og kysse asfalten, men det ville jo først og fremmest være kuriøst, hvis ikke han havde haft en reel kunstnerisk betydning.
Evans har været så længe ude i halvmørket, at mange uden tvivl har glemt, at han var den fremsynede Paramount-producer, der hentede Roman Polanski til Hollywood for at lave film som Rosemarys baby og Chinatown, gav Bernardo Bertolucci chancen med Medløberen og trumfede Godfather igennem med det dengang meget tvivlsomme kort Francis Ford Coppola som manusforfatter og instruktør.
Sagen var, at den unge filmstjerne-flotte Evans, der begyndte som (halvdårlig, indrømmer han selv) skuespiller, udfyldte et hul, da de gamle Hollywoodproducenter i slutningen af 1960’erne var definitivt forsvundet, og nye film-uvidende pengemænd trådt til. Evans var ikke blot en smart sælger og dealmaker – som mange af de gamle producenter havde han en medfødt filmfornemmelse, instinkt for at finde de rigtige talenter og for at producere netop det, som publikum ikke vidste, det allerhelst ville have.
Godfather-filmen skulle f.eks. ikke skrives og instrueres af en jøde som ham selv (sådan som de andre mafia-film, der fik fiasko), men af en fuldblods italiensk amerikaner som Coppola: »Man skulle kunne lugte spaghettien,« som Evans siger. Og hvad gjorde det, at Roman Polanski på Rosemarys baby efter en uges optagelser var en uge bagud i tidsplanen, når de daglige optagelser var fremragende!

Oppe og nede
Robert Evans blev 1970’ernes mest omsværmede producer, bonkammerat med Polanski, Jack Nicholson, Mike Nichols, Robert Towne, Henry Kissinger(!) og Coppola, der dog takkede nej til samarbejde på Godfather ll.
Et mislykket ægteskab med filmstjernen Ali MacGraw, som forlod ham til fordel for Steve McQueen, synes dog at være den pæl i kødet, der fik kvinde- og kokainforbruget til at eskalere. Og i 1980’erne ramlede katastroferne ned over Evans, der blev dømt for narkohandel og sat i forbindelse med et mord uden dog at være sigtet. Og hans hundedyre comeback-film med Coppola, Cotton Club (1984), floppede sørgeligt.
Men det var ikke sådan at holde den filmgale fribytter nede. Jack Nicholson trådte til med vennehjælp, og Evans har i 1990’erne igen virket som producer, dog uden store resultater. Til gengæld er The Kid Stays in the Picture et varigt mindesmærke over en af de modsætningsfyldte, blakkede, men herligt ustyrlige og uovervindelige filmbegavelser, der har bidraget mærkbart til, at Hollywood ikke sander til i kold, kommerciel beregning.

*The Kid Stays in the Picture. Instruktion og manuskript: Brett Morgen & Nanette Bustein. Amerikansk (Empire)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu