Læsetid: 6 min.

Kortere sagt

4. april 2003


(2. sektion)

Film i tv
v./Morten Piil
*Michael Powell, omstridt engelsk klassiker-instruktør, lader os i starten se alt gennem kamera-linsen. Vi gøres til ét med hovedpersonen, der bærer kameraet, den unge, sygeligt gernerte voyeur Mark, som er ved at optage en dokumentarfilm af højst særpræget art. Han filmer nemlig kvinder i dødsøjeblikket, mens de bevidner deres egen dødsangst! – Det lyder måske vildt kulørt og er det på en måde også, men Peeping Tom fra 1960 er ikke uden grund en af både Martin Scorseses og Chr. Braad Thomsens yndlingsklassikere, et farveknaldende kriminalistisk billeddigt om en forvredet filmbesættelse og en morderisk neurose, der – grundlagt i barndommen – giver sig fatale og blodige udtryk. Carl Boehm spiller den sært rørende anti-helt, der stifter kysk venskab med Anna Masseys moderlige underbo. Selv har han fremkalde- og forevisningrum i sin lejlighed, hvor han lægger den sidste hånd på sin makabre film med sig selv som det sidste offer. Hans mordmetode skal ikke røbes her, men den er gennemborende i sin enkelhed og logik. Peeping Tom vises i denne måned også på Cinemateket.

Peeping Tom/Fotomodeller jages. TV2 Zulu, fredag kl. 23.00-00.40

*Brian De Palma, den drevne genre-fortæller, appellerer til vores elementært undrende nysgerrighed i denne flot opsatte science fiction-film fra år 2000. Er der liv på Mars? En håndfuld astronauter fra Texas sendes i år 2020 til Mars på en mission, som koster menneskeliv. Et højere væsen viser sig på planeten i form af et kæmpemæssigt, smukt udciseleret kvindeansigt. Men det opdages først, da en ny sending astronauter under store
vanskeligheder når op til planeten for finde ud af, hvad der skete med kollegaerne. Det bliver en redningsaktion, der åbenbarer universets gåde for den mest ihærdige og engagerede af rummændene – som da også bliver ude i rummet, mens de andre vender næsen hjem. Filmen spiller med held på de traditionelle fremtidsgys og den hævdvundne universelle undren. Stanley Kubrick gjorde det mere pompøst og personligt i Rumrejsen 2001, Steven Spielberg mere bevægende og poetisk i Nærkontakt af tredie grad, men Mission to Mars’ velfortalte og (indtil sidste tredjedel) beherskede fremtidsskrøne har også sin ret. Og så er filmen forfriskende fri for vold og buldereffekter.

Mission to Mars. TV 2, lørdag kl. 21.10-23.00

*James Woods fører os – med uhyggelig aktualitet – ind i mørkets amerikanske hjerte i Oliver Stones Salvador fra 1986. Det er en af de præstationer, der ikke er til at få ud af bevidstheden – og en film, som langt fra er et fuldendt, poleret kunstværk, men
alligevel rammer ind i noget mere centralt end mange mere velplejede værker fra Hollywood. James Woods spiller den sardoniske, halvfallerede, tætdrikkende, mere og mere forbitrede amerikanske journalist Boyle, der opererer i et El Salvador hærget af dødspatruljer og terror af enhver art. En hårdt prøvet mand, der arbejder sig bort fra den værste kynisme og frem mod den form for sort og selvmorderisk idealisme, der ligger i at udfordre både de nationale militære magthavere og deres amerikanske støtter. Filmen regnes af mange (næppe uden en vis ret) for en af Oliver Stones bedste og bygger på den amerikanske journalist Richard Boyles oplevelser i El Salvador i 1980. Og Boyle har også skrevet manuskriptet sammen med Stone, der iscenesætter i sin sædvanlige kraftfulde og til tider bombastiske stil. Men James Woods, der har en særlig evne til at projicere besk, hensynsløs intelligens, har her sit livs rolle som journalisten, der ser sine sidste illusioner briste, da han opdager sit fædrelands andel i undertrykkelse og menneskeslagtninger.

Salvador. Sverige 2, lørdag kl. 22.40-00.40

*Stanley Donen står som et af den klassiske musicalfilms legendariske navne, ofte i samarbejde med Gene Kelly (Syng i sol og regn). Og den kraftfulde danseudladning i Syv brude til syv brødre fra 1954 udstråler i sjælden grad energi og akrobatisk danseglæde. Selve den bondske historie om de syv brødre, der med håndfaste midler sikrer sig en brud hver, er ikke det store sus, men sjældent har man set så dynamiske danseafsnit i en amerikansk musical. Dansen og sangen intregreres ofte virtuost i handlingen, og et afsnit, hvor brødrene bygger en lade, er blevet klassisk. Det er Michael Kidd,
der står for den fantasifulde koreografi. Howard Keel og Jane Powell er filmens ikke overvældende spændende romatiske par, men bemærk i periferien Twin Peaks-skuespilleren Russ Tamblyn, en munter springfyr uden de ringeste forvarsler om David Lynch-ske sjælekvaler.

Seven Brides for Seven Brothers/Syv brude til syv brødre.
DR 2, søndag kl. 17.51-19.30

Ny film
*Anja efter Viktor Romeo &
Julies affære kunne overstås på en aften, men kærlighedsduoer som Anja & Viktor og Nikolaj & Julie udgør en dramatisk evighedsmaskine. I hvert fald fremtræder Anja og Viktors trængsler nu i tredje ombæring lige så forudsigelige, at parret er begyndt at ligne figurer i en fortløbende tegneserie.
Treeren handler som succes-forgængeren om de slemme anslag mod en i virkeligheden dybt ubrydelig kærlighed. Så det betyder kun lidet, at Viktor i starten opfører sig som en rodet drengerøv i renkultur og siden er Anja utro med et giftesygt overklasseløg – parret er bestemt for hinanden fra starten.
Charlotte Sachs Bostrup plasker indledningsvis lidt besværet rundt i kølvandet på toeren med Sofie Lassen-Kahlkes Anja som sur mokke. Men efterhånden får Bostrup sat turbo på den særlige blanding af ungdomsromantik, familie-hygge og elskværdig platfarce, der er Anja og Viktor-filmenes varemærke. Den velspillende Robert Hansen er jo en rar rod som Viktor (også selv om han
sættes til at lave et dumt Tom Cruise-nummer fra Cocktail ), og Lassen-Kahlkes pletfri image varieres med begynder-strip og en lille fuldescene. Hendes register er dog stadig næsten lige så begrænset, som facaden er nysselig. Men Sachs Bostrup kan som helhed ramme en ungdomstone, der er rap uden at være kynisk og små-troværdig uden at blive flad. Så man ser Anja efter Viktor uden de store indre protester og værdsætter instruktørens sans for birolle-casting – f.eks. Louise Iversen som overklassepigen Malene og Ida Dwinger som hendes evigt smilende mor.

Anja efter Viktor. Instruktion: Charlotte Sachs Bostrup. Manuskript: Ib Kastrup og Henrik Frederiksen. Dansk (Imperial, Palads og en masse mindre biografer)
Pim.

Dvd
*Following Christopher Nolan satte de fleste på hårdt, men herligt selvfortællende arbejde, da han i 2000 præsenterede den baglæns-konstruerede thriller Memento. Siden fortsatte han i en mere lineær retning med Insomnia, men to år inden Memento havde han faktisk eksperimenteret gevaldigt med at bryde en histories naturlige kronologi i sin sort-hvide 16 mm-debut Following.
I Following skygger en ung forfatter på bedste Sophie Calle-vis fremmede mennesker i Londons gader for at få inspiration. Han møder en tyv, der indvier ham i sit håndværk, og pludselig er han fanget i et farligt spil - eller dobbeltspil? Eller måske endda triplespil? Vi må som detektiver i filmens struktur selv placere scenerne tidsmæssigt rigtigt og få styr på hele historien. Det udspekulerede plot er fermt skruet sammen, og Following er en bemærkelsesværdig debut, der begavet leger med vores forventninger og modigt blander klassisk thriller med kunstfilm.
På dvd-udgaven kan man som bonus få lov at se filmen udspille sig kronologisk, hvis man ikke selv fik brikkerne til at falde på plads for sit indre øje. Der er også et forklarende kommentarspor med Nolan og mulighed for at gå på opdagelse i filmens manuskript. novrup
Following er ude som region
1-dvd og kan fås på www.laserdisken.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu