Læsetid: 3 min.

Det lyriske kalejdoskop

Med en tredobbelt soloklaverudgivelse har Carsten Dahl begået sit foreløbige hovedværk og et af årets uomgængelige danske jazzudgivelser
3. april 2003

Nye cd’er
’Du sætter dig ved flyglet, tom i hovedet og uden forberedelse. Så sætter du fingrene til klaviaturet og begynder at spille...’
Denne dristige og spontane praksis har jazzpianisten Carsten Dahl
(f. 1967) gjort til sin på den tre-foldige udgivelse Solo Piano. Det kunne sagtens falde tungt til jorden, men Dahls bestemmelse for at følge sit hjerte og sin emotionelle hengivelse til musikken gør udgivelsen til en personlig manifestation af de væsentlige. Og ikke før i dansk jazz har en pianist udsendt så monumental en soloudgivelse. To cd’er med frie improvisationer omkranser en cd med standardfortolkninger. Hver cd har sin egen identitet, men der løber en rød tråd af poetisk musiceren igennem dem alle.

På Jarretts skuldre
Dahls introspektive klaverspil er fuld af god tid og tågebanker, mørke drivende skyer og bølgende blåt hav. Han bevæger sig i et lyrisk tonelandskab og med en fortællestil, hvor fraseringer og klanglige kvaliteter knytter an til både jazzen og kunstmusikkens tonesprog, særlig impressionismen og (et par steder) barok. Også folkemelodiske træk er til stede i de enkle formforløb og harmoniseringer. Således står Dahl på skuldrene af tidens store jazzpianist og udøver af soloklaverspillet, Keith Jarrett. Også i dén grad i et stykke som »Stinasikomamma«, der nærmest tangerer epigoneriet.
Og ikke bare musikken knytter an til Keith Jarrett, men også det monumentale i udgivelsen. Jarrett har flere gange udsendt bokse bl.a. de tidlige solokoncerter på hver tre lp’er Solo Concerts: Bremen & Lausanne (1973) og Concerts (1982). Sølle tre skiver er dog en bagatel i sammenligning med den uhæmmet gigantiske boks Sun Bear Concerts på 10 lp’er, som selskabet ECM og Jarrett udsendte i 1976! Bare for at sætte tingene i perspektiv.

Fabulerende standards
Cd 2 er ikke bare udgivelsens midtpunkt, men også dens højdepunkt. Her fortolker Dahl en række amerikanske standards. Hans kunstgreb er at overraske vores forventninger til denne traditionelle disciplin. Ved bl.a. at udskifte de normale akkordprogressioner med rugende eller skævt rytmiske ostinater i musikkens bund omdanner Dahl sange, som »Autumn Leaves« og »All The Things You Are«, til fabulerende forløb, hvor fokus i ekstrem grad lægges på melodien og de funklende forsiringer. Det er lidt af en genistreg, og man lytter til gamle kendinge på en ny måde med ekkoer i baghovedet af de harmoniseringer, som Dahl netop ikke spiller! Også fortolkningen af Monks »Well You Needn’t« hører som sprød blues til de takes, man må genhøre for deres friskheds skyld.

Dystre transformationer
Dahls musikalske udvikling er egentlig gået i hast. De første plader i eget navn Will You Make My Soup Hot And Silver og Message From Bud er kun dateret til 1997 og 1999. De tog i trioformat udgangspunkt i den amerikanske klavertradition med referencer til bl.a. Bud Powell, Wynton Kelly og Horace Silver. Men de seneste år har Dahl – samtidig med et stilistisk flersidigt virke som sideman – med sin egne projekter satset i retning af et europæisk og nordisk univers bl.a. med sin Jazzpar-kvintet (2000), triopladen The Sign (2002) og solopladen The Butterfly Dream (2000), som den nye trippel-satsning kan ses i forlængelse af. Men det indadvendte har alligevel været til stede hos Dahl hele vejen, hvilket kan høres på den tredje cd, der er helliget tre live-optagelser, hvor af »Transformation Part 2« stammer fra 1996. Dette er i øvrigt den kontroversielle koncert, hvor Dahl forlader klaveret for at blæse i fløjte og råbe. De to lange live-takes »Transformation Part I« og »2« er i øvrigt mere dystre, abstrakte og lejlighedsvis voldsomme i tonen.
I passager kan musikken især på de to frit spillede cd’er forekomme lovlig pastelfarvet eller flygtig. Men Dahl udfolder igennem de to og en halv times musik masser af dybfølt og originalt klaverspil. Udgivelsen er som et lyrisk kalejdoskop med muligheder for at opleve overraskende smukke musikalske mønstre og nuancer. Solo Piano er hans foreløbige hovedværk og et af årets uomgængelige danske jazzudgivelser.

*Carsten Dahl: Solo Piano. Tre cd’er og hæfte (Stunt 03022)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu