Læsetid: 2 min.

Måske er det piraterne

Pladebranchen har i flere år klaget over ulige konkurrence fra internetpirater, men størrelsen af tabet kan ikke opgøres
29. april 2003

Pladebranchen i Danmark oplever i disse år en massiv nedgang i salget af cd’ere. I år 2000 solgte branchen godt og vel 20 mio. enheder til en værdi af 1,2 mia. kroner, mens det sidste år kun blev til 12 mio. enheder repræsenterende en værdi af knap 800 mio. kroner.
Selv siger branchen, at ulovlig kopiering og distribution af ulovlige filer på nettet er hovedårsagen til de svigtende salgstal, men branchen har vanskeligt ved at dokumentere det, og et egentligt tabstal i kroner og øre kan den ikke fremlægge.
»Vi bilder os ind, at vi ved en del om det. Vi har lavet nogle forskellige analyser, hvor vi har spurgt folk om deres kopieringsvaner. Men at regne på præcis hvor meget, vi taber, er svært,« siger Jens-Otto Paludan, der er direktør for Danmarks næststørste pladeselskab, Universal Music.
Han mener dog, at sammenligner man det faktum, at det danske pladesalg er næsten halveret på tre år, og den store eksponering den ulovlige kopiering har, så ligger konklusionen ligefor, også selv om de præcise tal for et tab ikke har kunnet opgøres: »Piratkopiering har en stor indflydelse på salget af cd’er. Det er et faktum, der er for pjattet at diskutere,« slår han fast.
Hos mediebureauet Carat, der laver analyser og mediestrategier for en række af de største pladeselskaber i Danmark, har man også fået øje på de svigtende salgstal. Derfor har man igangsat analyser, der skal afdække årsagerne til salgssvigtet, herunder hvorvidt pirateriet spiller en rolle, og hvor stor.
Man er dog stødt på en del vanskeligheder, når det kommer til at måle salgseffekten af pirateriet:
»Der kan være mange årsager til nedgangen i salgstallene. Det kan være, at folk hører mere netradio, at priserne på cd’erne er steget, den øgede konkurrence fra andre medier og så selvfølgelig den ulovlige kopiering. Mens vi har ret godt styr på de første tre ting, kniber det med at måle effekten af pirateriet,« siger analysedirektør Mogens Østergaard
Han tilføjer dog, at man heller ikke ved, om nedgangen i salget simpelthen skyldes, at folk synes, kvaliteten af den udbudte musik har været for lav.

Unge skurke
Jens-Otto Paludan medgiver da også, at pirateriet sandsynligvis ikke er hele årsagen til nedgangen i salget.
»Mit eget gæt, som må stå helt for egen regning og som kun er en ’mave-fornemmelse’, er, at omkring halvdelen af den halvering af markedet, som vi har set de sidste tre år, skyldes pirateri,« siger han.
»Den resterende nedgang skal nok forklares med den øgede konkurrence fra andre medier og produkter, som pladebranchen i stigende grad oplever. Det er nogle produktgrupper, der har haft stor succes med at markedsføre sig selv. Det er især play-station, dvd og mobiltelefoner. Disse produkter har kannibaliseret på pladebranchen, og det har jo ikke noget med piratkopiering af gøre.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu