Læsetid: 2 min.

På spændte strenge

Violinisten Anne-Sophie Mutter spiller udtryksfuld farvelmusik med stor indføling i klang og frasering
16. april 2003

Ny cd
For ikke længe siden kom violinisten Nikolaj Znaiders perlerække af ekstranumre på cd’en Bravo!. Anne-Sophie Mutter kan også i det smægtende repertoire af encores. På en ny cd akkompagneres hun af gemalen André Previn ved pianofortet. Igen og igen må man høre hendes fortolkning af Kreislers tre perler: Schön Rosmarin, Caprice viennois og Liebesleid.
Det er tårevædet nostalgi, det er melankolsk musik, som fastholder en storartet evne til at trøste og forsone. Ind og ud af tempo, udstrækning af det musikalske åndedræt, den pludselige beslutning mangler heller ikke. Previn følger med i det hele, fuldstændigt plastisk i forhold til solostemmen. Det er magisk.
De to musikere stemmer sindet og lytter sig ind til tonerne fra en svunden tid. Som radikal tidsbevidsthed har denne kreislerske melankoli hentet sin ansats i folkemusikkens verden og begyndt en rejse ind i kunstmusikken.
Her har den slået sig ned som den musik, der kommer efter en lang koncert og publikum vil have et musikalsk bolche at sutte videre på.
Denne Kreislers sødmefyldte musik har Mutter haft med sig på turne, bl.a. med pianisten Lambert Orkis, og såmænd også spillet den i Tivoli. Nu har vemodsklangene fundet vej til en cd med musikalske brødre: Kreisler er i selskab med Gershwins Porgy and Bess, Faurés Sonate for violin og klaver, Brahms’ Ungarske Danse og Previns nykomponerede Tango Song and Dance.

Bristefærdig spænding
Kreisler er noget af det bedste. Det er umuligt at slå ned på steder i hans musik, hvor man kan sige, at det er lige det og det, der gør, at musikken rammer hjertet og sætter hjernen på frikvarter. Det er så mange ting, det pludselige skift mellem dur og mol, det melodiske schwung forstærket af glidetoner. Kreislers musik rummer hvide felter, tomme rum, som om nogen lige var rejst bort. Musikeren fortæller historien, og Mutter giver mening til ideen om, at en violin kan lyde som den menneskelige stemme.
Timingen er essentiel: Hvor langt ud i ekstremer kan man gå? Med Mutters udholdte fraser er man ved at briste af spænding, hvorefter alt falder på plads hos kunstneren, der har levet med Kreisler, siden hun var seks år. Hendes første lærer, der som jøde måtte flygte fra Berlin under Anden Verdenskrig, spillede for at overleve på de samme kaffehuse som Kreisler. Læreren satte den seks-årige Mutter til at spille disse stykker, som har fundet vej til cd’en. Selv siger Mutter om musikken: »Jeg finder det utrolig svært at finde ind i den rette stemning af alvor og melankoli.«
Mutter ønsker magt over musikken og situationen. Hun har svært ved Kreisler, fordi han er så ’tilbagelænet’, så uhåndgribelig. I Kreislers værker skal hun turde give slip på sig selv og viljen til at bemestre, så kalkulation og intuition kontrapunkteres og derved former karakteren. Det er lykkedes på denne cd.

*Tango Song and Dance. Anne-Sophie Mutter og André Previn og Lambert Orkis. Deutsche Grammophon UMD.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her