Læsetid: 2 min.

Skrappe miljø-krav skåner naturen

Første undersøgelse af VVM-reglerne viser, at store projekter i ni ud af 10 tilfælde ændres for at skåne naturen
24. april 2003

Første undersøgelse af VVM-reglerne viser, at store projekter i ni ud af
10 tilfælde ændres for at skåne naturen

Danskerne har i mere end ti år haft glæde af at stille skrappe miljøkrav til nye projekter inden for motorveje, landbrug, lufthavne og rensingsanlæg. I ni ud af ti store projekter betyder den særlige VVM-vurdering, at projekterne bliver ændret.
For mindre sager medfører kravet om en screening af miljøpåvirkningen, at knap halvdelen af sagerne ændres.
Det viser den første omfattende undersøgelse af i alt 137 miljø-vurderinger.
»Det er meget overraskende, at så mange sager bliver ændret. Reglerne har en meget stor effekt,« siger lektor Eskild Holm Nielsen, leder af undersøgelsen, foretaget på Aalborg Universitet.
De analyserede projekter rækker i størrelse fra Billund Lufthavn og til mindre husdyrbrug. Stort set alle de store projekter skal ændres, så de skåner miljøet, viser undersøgelsen. I seks af de 36 sager er der tale om omfattende forbedringer til fordel for naturen.
Et eksempel er Billund Lufthavn. Her betød miljø-vurderingen, at en start- og landingsbane kunne sløjfes. Det lettede presset på naturen i området og gav en besparelse på 350 mio. kr.
Mange ændringer sker allerede før, at sagen bliver vurdet, fortæller Eskild Holm Nielsen: »Når et projekt skal gennem en miljø-vurdering, begynder folk at tænke sig om inden. Derfor ændres mange projekter, så det er optimalt for miljøet,« siger han.
Både myndighederne og ansøgeren bliver derfor bedre til på forhånd at skaffe den nødvendige dokumentation for, hvordan projektet vil påvirke naturen.
I de mindre sager, der skal gennem en mindre omfattende vurdering – en såkaldt screening – bliver 45 procent af alle projekter ændret. Og halvdelen af ændringerne foretages af ansøgeren selv inden planen afleveres til myndighederne.
»Det er en glimrende måde at forebygge miljøskader på. Undersøgelsen viser i tal, at her er et meget stort potentiale,« siger formand for Folketingets miljøudvalg, Eyvind Vesselbo (V).

Bagatelgrænse
VVM-reglerne betyder også, at borgerne i højere grad får indflydelse på, hvor meget veje, landbrug og byggeri skal påvirke deres lokale miljø. I de store sager skal borgerne høres i to omgange.
Her viser det sig, at borgernes protester i høj grad stemmer overens med myndighedernes indvendinger. Det gælder, at 80 procent af de rejste emner er sammenfaldende, viser undersøgelsen.
En miljøundersøgelse tager i snit 22 måneder. Og selv små sager koster nemt 100.000 kr. ekstra bare for at skaffe de nødvendiger oplysninger.
Netop de store omkostninger ved selv små sager gør, at der nu skal indføres en bagatelgrænse, mener Vesselbo:
»Vi skal selvfølgelig tage hensyn til, at vi ikke skader miljøet. Men i forhold til de meget store økonomiske og administrative omkostninger, så har de små sager ikke den store miljømæssige betydning,« siger han.
Han er dermed lodret uenig med forskerne, der anbefaler at lade flere projekter miljøvurdere.
Eskild Holm Nielsen foreslår, at miljøvurderingerne bliver udstrakt til at omfatte større bybyggerier, havneområder og projekter, der truer fredede områder.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her