Læsetid: 3 min.

Grisemasker i Århus

Der var nye lyde og vilde visioner på den første RECession-festival i Århus
6. maj 2003

Festival
RECession udråbte fra start sig selv som en festival for alternativ og udfordrende musik: En festival, der turde satse på det usikre og udfordre de etablerede danske festivaler.
RECession startede torsdag aften i electronicaens tegn i Turbinehallen ved Århus havn. Der var lokale electronicakunstnere som Sofus Forsberg og Goodiepal på programmet.
Forsberg, assisteret af vennen Puzzleweaver improviserede sig frem til organisk sitrende musik. Overbevisende og talentfuldt.
Hans debutalbum no. 1 fra sidste år, bød på enkel og melankolsk afdæmpet electronica. Koncerten viste at Forsberg også mestrer det støjede og komplekse. Digitalt opklippet percussion blev forbundet med dundrende basnedslag i flydende melodiflader. Det var god dansk electronica der kan og vil mere end luftig vellyd og flad konformitet.

Glimt i øjet
Goodiepals koncert var også langt fra det tilbageholdte og konforme. Goodiepal bød på middelalderstemninger og dekonstrueret folkemusik. Hans fremtoning som fuldskægget og lutspillende outsider-avantgardist gjorde koncerten til en også visuelt atypisk og særegen oplevelse. Musikken vekslede rastløst mellem højstemte forløb og vrængende tegnefilmstemaer.
Et absolut højdepunkt var Goodiepals personlige fortolkning af Celine Dions titelmelodi til filmen Titanic, leveret med blokfløjtesoli og et stærkt karrikerende glimt i øjet.

Grisemasker
Om muligt mere radikalt i udtrykket var engelske V/Vm’s optræden, der ikke forløb som en koncert i gængs forstand, men nærmere som et absurdistisk playback-show med V/Vm iført grisemasker og oppustelige legetøjsguitarer.
V/Vm er kendt for særegne coverversioner af alt fra Billy Idol og Bruce Springsteen til elektroniske kunstnere som Aphex Twin og Falco.
Totalt set var det V/Vm’s performative udskejelser, der gjorde koncerten oplevelsesværdig, ikke mindst afrundingen, hvor der blev smidt roser ud til publikum under afspilningen af en groteskt manipuleret udgave af Chris de Burgh’s 80’er klassiker »Lady in red«.

Lyd og billede synkront
Samme aktivistiske tilgang til musikken kom for dagen, da de legendariske producere, dj’s og multimediekunstnere Coldcut begejstrede en tætpakket sal på Train, med et audiovisuelt dj-set i absolut særklasse.
Coldcut benyttede sig af det visuelle på en måde så det ikke blot understøttede musikken, men indgik i denne som en direkte integreret del. På linje med Coldcuts samplede breakbeats og scratches, indgik videobrudstykker fra bl.a. nyhedsudsendelser og dokumentarprogrammer, der ligesom lydene blev klippet i stykker og manipuleret synkront til musikken. Især gik det ud over Tony
Blair og George W. Bush, der blev klippet ud af kontekst og bragt til at udtale »We are corrupt criminals« og »Fighting imperialism is not terrorism«.
Denne stærke interaktion mellem lyd og billede havde en absolut overbevisende effekt, der med enkle midler satte massemediernes fremstilling af virkligheden i relief, og på sin vis også vendte propagandamaskinen tilbage mod nogle af dem, der ikke ligefrem har stået tilbage fra at benytte sig af den.
Coldcuts koncert frembød ikke den store musikalske nytænkning, men cementerede til gengæld duoens klare, og mere tidløst funderede format. De politiske paroler, der normalt er bandlyst fra dansegulvet, fandt således også udtryk, serveret i en udogmatisk og legende form, der høstede stående bifald fra Trains publikum.

Midtsøgende
Et af festivalens internationale hovednavne var engelske Asian Dub Foundation, der fyldte spillestedet Voxhall fuldt ud med en art antikapitalistisk verdensmusik, fusioneret sammen af elementer fra reggae, rock, hip-hop og jungle.
Klar og effektivt dansabel musik, leveret med løbsk energi, og gentagne udråb som »Aarhus, are you ready?« Århus var klar. Ihvertfald Voxhalls publikum. Det syv mand store Asian Dub Foundation, blandede politisk agiterende tekster med skramlende guitarriffs og reggaemelodier på en velspillet og umiddelbart medrivende måde.
Men orkestret løftede sig aldrig rigtigt over det pænt midtsøgende og politisk korrekte niveau, der i længden gav musikken karakter af poleret overflade uden egentlig dybere substans.

Skarpere profil
ADF var således et eksempel på nogle af de kunstnere i festivalens program, der faldt et godt stykke uden for den alternative kategori, uagtet den gennemgående høje musikalske kvalitet.
Alt i alt står RECession festivalen tilbage som en klar berigelse af det århusianske musikmiljø, der vil vinde betydeligt ved at blive gentaget
i en form, hvor den musikalske profil er blevet tydeligere og mere konsekvent afklaret.

*Goodiepal, V/Vm og Sofus Forsberg. Turbinehallen torsdag

*Asian Dub Foundation. Voxhall torsdag

*Coldcut. Train fredag

*www.recession.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu