Læsetid: 2 min.

Højere fart vil forurene for 80 mio. kr.

Højere hastighed på motorvejene skaber forureningsproblem, der kan koste op til 80 mio. kr. om året, advarer eksperter. Regeringen erkender manko
6. maj 2003

Højere fart på motervejene risikerer at udløse en økonomisk lussing på op til 80 millioner kroner årligt. Der sker, fordi bilister, der sætter farten op, har et stærkt stigende benzinforbrug. Og mere benzin giver et større udslip af CO2, som koster samfundet penge at slippe af med igen.
Samtidig medfører de nye fartgrænser på 130 kilometer i timen betydelig miljøskade, f.eks. på grundvandet.
De dystre konklusioner kommer fra Rådet for Bæredygtig Trafik, der anklager regeringen for at lukke øjnene for, at højere fart ikke blot koster liv – men også skader miljøet: »Der har kun været fokus på flere trafikdrab. Men der sker også en ret voldsom påvirkning af miljøet. Dermed forværrer regeringen et problem, der i forvejen er slemt – nemlig forureningen fra trafikken,« siger Karl Vogt-Nielsen, Rådet for Bæredygtig Trafik.
Også formanden for Det Økologiske Råd, Christian Ege, advarer om, at højere fart medfører ekstra forurening.
Formanden for Miljøudvalget, Eyvind Vesselbo (V), erkender, at regeringen skal »indregne en manko«.

Fart koster penge
Når danskerne sætter farten op fra 110 til 130 kilometer i timen på udvalgte motorveje, så koster det mere benzin.
Ifølge Trafikministeriets egne beregninger koster en forøgelse af farten fra 80 til 110 f.eks. et øget benzinforbrug på 28 procent.
Rådet for Bæredygtig Trafik fastslår på baggrund af ministeriets tal, at de højere fartgrænser vil udvide det samlede forbrug af benzin med op til 40 procent.
»Mange tror, at fordi de kører hurtigere, så når de hurtigere frem og sparer dermed benzin. Men sådan hænger verden altså ikke sammen,« siger Vogt-Nielsen.
Og Venstres miljøordfører er enig: »Det kender jeg fra min egen bil. Når jeg kører 130 i timen, så kører jeg kortere på en tank, end hvis jeg kører 90 kilometer i timen,« siger Eyvind Vesselbo.
Hvis bilisterne tanker 40 procent mere benzin, så stiger udslippet af kuldioxid – CO2 – med 670.000 ton om året. Det presser regeringen, der har forpligtet sig til at nedbringe CO2-udslippet, hvor trafikken står for ca. en femtedel af udslippet.
Regeringen vil forsøge at købe sig til ubenyttede CO2 -kvoter i udlandet. Til den pris regeringen selv regner med, vil det koste op mod 80 mio. kr., ifølge Rådet for Bæredygtig Trafik.
Udsigten til at skulle købe ekstra kvoter får ikke regeringen til at ændre kurs, fastslår Eyvind Vesselbo:
»Det er rigtigt, at det vil koste penge, men det rykker ikke ved vores målsætning om at få mest miljø for pengene – nemlig ved at købe kvoter.«

Grundvandet truet
Rådet for Bæredygtig Trafik peger endvidere på, at grundvandet bliver truet af den højere fart for bilerne.
Benzin indeholder stoffet benzen, der ødelægger grundvandet. Så mere benzin til bilerne forringer også drikkevandet.
Rådet opfordrer regeringen til at foretage nøjere analyser af, hvordan miljøet tager skade som følge af den højere fart på motorvejene.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her