Læsetid: 2 min.

Op til Jimi

Noel Redding, bassisten i The Jimi Hendrix Experience, er død
14. maj 2003

Nekrolog
I 1992 blev Noel Redding optaget i den prestigiøse Rock And Roll Hall of Fame. Han blev det, fordi han havde været en tredjedel af The Jimi Hendrix Experience, bandet, der var med til at definere rocktrioformatet, og som var katapult for kapelmesterens klanglige ekskursioner hinsides de yderste grænser for det muliges kunst. Redding var behørigt beæret, men så heller ikke mere, for han ville hellere have haft nogle flere penge for sit arbejde.
Det nåede han ikke at få. Søndag døde han i sit hjem i Irland, hvor han havde holdt til fjernt fra rockens alfarvej i hen ved 25 år efter at have forsøgt sig som orkesterleder (Fat Matress og Noel Redding Band). Han døde som en bitter mand, der følte sig snydt og bedraget for en del af de mange penge, han mente tilkom ham. Og forberedte ved sin død et søgsmål mod boet efter Jimi Hendrix på ikke mindre end fem millioner dollar i ubetalte royalties. Redding fik ganske vist i 1974 en engangssum på 100.000 dollars for at afstå fra yderligere krav og blev dengang forsikret om, at der ikke ville udkomme flere plader med The Jimi Hendrix Experience, men det var før cd’en og dvd’en ...
Noel Redding blev medforfatter til et stykke musikalsk verdenshistorie ved en tilfældighed.
I efteråret 1966 manglede han penge og overvejede efter en række år som guitarist for perifere bands at blive mælkemand, men han havde hørt, at Eric Burdon søgte en guitarist til sine New Animals, så han mødte op til en audition bare for at få vide, at jobbet var besat, men der var da ham, den nye neger fra USA, der stod og manglede en bassist. Var det ikke noget?

Livlinen i musikken
I sagens natur var Redding ikke den mest oplagte bassist, men han indså i et splitsekund, at forskellen på fallit og fast arbejde lå i en el-bas. Og da han samtidig havde samme afrofrisure som Hendrix – og trommeslageren Mitch Mitchell – fik han jobbet.
Musikalsk var Redding ankeret, der holdt fast i udgangspunktet, livlinen i musikken, når først Hendrix gav slip, og det er muligt at finde mere innovative samtidige bassister, f.eks. Jack Bruce, men Reddings arbejde på plader som Are You Experienced? og Electric Ladyland var paradoksalt nok med til at gøre hans instrument til noget, man ikke bare spillede, fordi guitaren allerede var optaget.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her