Læsetid: 3 min.

Kortere sagt

27. maj 2003


Kunst

*Lebensraum står der bøjet i neon på Erik A. Frandsens aktuelle udstilling på Overgaden. Den er svær at løbe fra, selvom Frandsen har fået strikket sig selv en ny lille teori ud af det gamle geopolitiske begreb, der havde en central plads i nazistisk ’udenrigspolitik’. Han prøver at overbevise os om, at Lebensraum er et langt mere farverigt og poetisk begreb, end historien tillader. Han vil have os til at forstå det i betydningen privatlivets fred, dvs. som en eksklusionsmekanisme, der etablerer et samfund af små beskyttede og klaustrofobiske verdener, ikke politiske Grossraums. Men kan man virkelig neutralisere et så potent ideologisk begreb ved at placere det i kunstinstutionen? Ingen havde været i tvivl om intentionerne, hvis der havde stået Lebensraum uden for på nabofacaden, for slet ikke at sige henne på Torvet, hvor grønlænderne stadig hænger ud. Og så er der selvfølgelig tillægsspørgsmålet, om der overhovedet findes sådan noget som rene, lukkede privatsfærer, hvor lunt, trygt og indeklemt der end må virke derhjemme. Overgaden har taget konsekvensen og har for første gang valgt at tage en udstilling op til kritisk debat. Det sker den 3. juni ved et åbent arrangement i Mellemrummet under titlen ’Har kunsten et politisk ansvar?’ På 1. salen finder vi i denne periode også to langt mere uskyldige, men glimrende udstillinger med en serie fraværsbilleder af Anette Abrahamsson og en slags personlig billedbank ved Lise Nørholm. chø
Erik A. Frandsen, Anette Abrahamsen og Lise Nørholm Thomsen. Overgaden til 22. jun.

*Anelser. Det paranormale og det ubevidste synes at blande sig i en fascinerende mikstur i Torben Christensens nye fotografiske værker. Der er tale om serier, inden for hvilke de enkelte værker knytter gådefulde forbindelser med hinanden og synes at indgå i en fælles dialog om dimensioner af virkeligheden, som vi ikke entydigt kan kende, men kun instinktivt ane. I en slags visuel poesi fremmanes i glimt relationer mellem forskellige hændelser: den grovkornede kontur af en ufo på himlen over en dunkel skov sidestilles med et plask i en spejlblank vandoverflade. Eller den halvt opløste skygge af en flyver stilles over for en besynderligt placeret gul lænestol. Sightings kalder Christensen en af serierne. Altså observationer og syner på en og samme tid. Indiskutabel fotografisk sandhed blander sig med delirøs fabuleren, og skaber tilsammen sælsomme billedfriser af stor skønhed. Her er tale om meget åbne værker, halvt genkendelige motiver, rebuslignende fragmenter, som appellerer til betragterens medskaben. Der gives ingen løsninger eller svar, knapt nok spørgsmål, men snarere en shamanistisk visuel mumlen, som med præcision indkredser det irrationelles eksistens midt i al rationaliteten. rg
Torben Christensen: L-L-Leaving. Galleri Asbæk. Til 17. jun.

*Tillykke. Skt. Petersborg, Petrograd, Leningrad, kært barn har mange navne. I dag fejrer russerne deres forrige hovedstads 300 års jubilæum: Byen blev grundlagt den 16. maj – den 27. efter den moderene kalender – 1703. Peter den Store og hans byprojekt bliver rundt omkring i verden fejret på behørig vis, men et af de mere originale og interessante indslag står den danske arkitekt Andreas Trier Mørch for med bogen The unknown St. Petersburg. Det er ikke et ukendt Skt. Petersborg for indbyggerne, Mørch beskriver, men et Petersborg der ikke er dokumenteret uden for landets grænser: Byens udvikling fra revolutionen i 1917 til den 20. partikongres i 1956. Skt. Petersborg slap billigt gennem perioden og blev ikke skamferet af mere end to stalinistiske lagkagebygninger. Den blev til gengæld beriget med en lang række arkitektoniske perler af funktionalistisk og konstruktivistisk observans. Der fokuseres ofte mere på projekter, der ikke blev realiseret, som f.eks. Tatlins monumentale tårn til den 20. partikongres. Men Mørch udfordrer (den ofte negative) forestilling om sovjetisk arkitektur i denne overordentligt interessant – og smukt illustrerede – bog, der fremviser slægtskabet mellem skandinavisk funktionalisme og tidlig sovjetisk arkitektur. nt
The unknown St. Petersburg, Andreas Trier Mørch og Jurij Nikitin. Fotografier af forfatteren. 298 kr. Arkitektens forlag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her