Læsetid: 2 min.

Skytten

Joel Schumacher får meget ud af lidt i sin nye film, thrilleren ’Phonebooth’, der rummer én god idé fermt sat i scene
30. maj 2003

(2. sektion)

Ny film
Han lyver, svindler, arbejder hårdt på at blive sin kone utro, taler ned til andre og er et i al almindelighed ganske stort røvhul. Presseagenten Stu Shepard, der er hovedpersonen i Joel Schumachers thriller Phonebooth, er et ubehageligt menneske – ikke meget andet end en overlegen, tjekket facade, som dækker over en usikker lille arbejderknægt med et udtalt behov for opmærksomhed og bekræftelse.
Men facaden skrælles af den dag, hvor Stu tager telefonen i sin lokale telefonboks og får at vide, at lægger han røret på, så er han en død mand. En snigskytte har Stu på kornet og demonstrerer sin magt ved at skyde en
alfons, så alle tror, at det er Stu, der er morderen. Og mens skytten leger med Stu og tvinger ham til at bekende sine synder for alverden, stimler medierne og resten af New York sammen for at følge det bizart dramatiske optrin.
Stu må ikke fortælle, hvem han taler med, og politiet, der er mødt talstærkt op, venter kun på en anledning til at pløkke ham ned. Situationen bliver ikke mindre sprængfarlig af, at både Stus kone og hans veninde dukker op og trues af skytten, mens en lettere labil politimand prøver at få tingene under kontrol.

Stram thriller
Joel Schumacher er en af den slags ustabile Hollywood-instruktører, som det ene øjeblik producerer stort anlagte underholdningsfilm, som langtfra altid lykkes, f.eks. Batman Forever og Batman og Robin, og det næste kæler for små, mere personlige projekter, blandt andet det energiske kammerspil Flawless og soldaterdramaet
Tigerland, hvilket han er ganske ferm til.
Phonebooth er blandt hans vellykkede film, en stram, lille thriller, der får det optimale ud af næsten ingenting. Plottet er en skamløs konstruktion, udtænkt af horror- og spekulationsmesteren Larry Cohen, men Schumacher ved, hvordan han skal sætte filmens ene gode idé – telefonen i en telefonboks ringer, hvem kan det mon være? – så effektivt i scene, at man rives med og oven i købet holdes hen i uvished om, hvad der rent faktisk kommer til at ske.
Fokus er på Stu stort set hele tiden, og det unge, irske talent Colin Farrell leverer en fin præstation som en mand, der gradvist går i opløsning, mens Kiefer Sutherlands karakteristiske stemme udnyttes perfekt til at tegne den nok psykotiske, men ikke ubegavede skytte, der bruger Stu, som var han et stykke legetøj.
Glem den fortænkte morale, som skytten begrunder sin gerning med, og som Stu næsten grædende bekender sig til af frygt for at blive slået ihjel – den er hverken særlig troværdig eller interessant. Og selv om filmen blev uhyggeligt aktuel, da en snigskytte op til den amerikanske premiere sidste år skød en række mennesker, så er Phonebooth først og fremmest underholdning af den medrivende slags.

*Phonebooth. Instruktion: Joel Schumacher. Manuskript: Larry Cohen. Amerikansk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her