Udstilling
Det vrimler ikke med rigtige tegnere blandt generationen af yngre kunstnere. En af de sjældne og talentfulde af slagsen er Julie Nord (f. 1970), der for nogle år siden tog afgang fra Det Kgl. Danske Kunstakademi. Hun deltog i 2000 på EXIT-udstillingen med en række bemærkelsesværdige tuschtegninger, der i enkle streger skildrede højst besynderlige og komplekse situationer, typisk sammensatte udsagn af skrift og billede. Siden har man løbende kunnet se nye værker fra hende på forskellige gruppeudstillinger, og i de senere år er der som noget nyt kommet farver på.
Tidligere i år havde Nord en større separatudstilling i Aarhus Kunstmuseums såkaldte Demo-rum. I den anledning publicerede museet den ambitiøse bog From Wonderland with Love, der består af 50 tegninger. Ved første øjekast kan man let forveksle den med en børnebog, men man skal ikke have bladret længe i den, før det går op for én, at indholdet ikke er udelt velegnet for de små. Idyllen blandt de mange nuttede kaniner, dådyr og sommerfugle, som sammen med den gennemgående lillepige-figur sirligt befolker siderne, forstyrres af ormstukne kranier og stinkende ekskrementdynger. Og endnu værre: intet er helt, hvad det giver sig ud for som læser befinder man sig i et ustabilt univers, hvor tæppet igen og igen trækkes væk under én.
Tattoo-sensibilitet
Julie Nord refererer åbenlyst til Lewis Carrolls børnebogsklassiker Alice in Wonderland fra 1865, hvis univers af forunderlige og til tider skræmmende forvandlinger fungerer som en slags ide-skabelon for Nords egne arbejder. På nogle punkter lægger hendes tegninger sig tæt op ad John Tenniels oprindelige illustrationer til Alice in Wonderland, men fortællingens labile karakter integreres mere direkte, provokerende og ildevarslende hos Julie Nord. Den latente og stedvist manifeste dæmoni, som understrømmer Carrolls victorianske eventyr, er desuden både opdateret og intensiveret hos Nord, hvor eksempelvis en lettere udsyret tattoo-sensibilitet sætter sig markant igennem.
I Nords Wonderland er der tv, trucks og helikoptere, ingen roser er foruden torne og lort kan tale! From Wonderland with Love udgør ikke nogen egentlig fortælling, men snarere en kompleks rebus uden løsning, en serie af indbyrdes forbundne hændelser og tegn. Nords tegninger blander på original vis stilistiske træk fra tatoveringer, silhuetter, vignetter og kartoucher. Det er både smukt og intelligent udført subtilt forførende, tankevækkende og samtidig noget gustent. Et rigtigt eventyr for senmodernitetens voksne, jeg-svage individer, som i de neurotisk fabulerende og konstant karakterskiftende tegninger vil kunne genkende sig selv.
Hele den store serie af tegninger kan for tiden ses i det lille Valby-galleri MOGADISHNI, hvor de i en stram ophængning fremstår med en alternativ struktur og sammensætning end den, man møder i bogen. Her er masser af udfordrende motiver, hvor billedrummets perspektiviske logik undermineres, forgrund forvandler sig umærkeligt til baggrund, skrift bliver til billede, billede til skrift osv. Det hvide papirs tomrum udnyttes dygtigt i minimalkompositioner, der spiller på relationen mellem det marginale og det centrale, mellem fylde og tomhed.
Himmelspejling
I tilgift til From Wonderland with Love vises en række helt nye arbejder, hvoraf flere kombinerer tegning og akvarelteknikker. Titelværket, Apparition, viser en apokalyptisk vision, en symmetrisk, næsten rorschachsk, himmelspejling af tæt sammenvævede flagermus og bevingede heste, som iagttages af en diminutiv pige i billedets nedre hjørne. Et andet værk, The Revelation, viser en Alice-figur med prinsessekrone, der sammen med sine nuttede dyrevenner står ansigt til ansigt med en stor dynge olmt stirrende lort.
Julie Nords vidunderland er aldrig kun vidunderligt, der er altid en slange i paradiset. Interessen for Lewis Carrolls dystre sider deler Nord med andre yngre kunstnere, blandt andre amerikanske Anna Gaskell, der også i både tegninger og fotografier har arbejdet med Alice-figuren. Stilistisk lægger Nord sig derimod tættere op ad en kunstner som Kara Walker, hvis barske arbejder med uskyldsforbundne udtryksformer som silhouetter og papirklip kan minde om Nords mikstur af sødladent barneeventyr og uforskønnet voksenvirkelighed.
Julie Nords værker er dog helt egenartede i deres tone, som primært er kendetegnet ved en økonomiseren med virkemidlerne, en tro på den simple og gennemarbejdede stregtegnings muligheder. Det er en påtrængende aktualisering af tegningen og dens muligheder, Nord står for. Hun demonstrerer, at den kan rumme ikke så lidt: fortælling, forvandling, magi og dæmoni. Alt det i et lille stykke papir.
*Julie Nord. Apparations & From Wonderland with Love. The Leisure Club MOGADISHNI. Carl Jacobsens Vej 16, 2. sal. Valby. Ti.-fr. 12-17, lø. 12-15. Til 28. jun.