Læsetid: 5 min.

En by af jazz byder på magi i gaderne

Copenhagen Jazz Festival spiller 4.-13.juli op for 25. gang. Den folkekære festival fejrer sit jubilæum med et overdådigt program, der bl.a. byder på en parade af store vokalister
26. juni 2003

Copenhagen Jazz Festival
Det startede i smug med en samtale på en beværtning i vinteren 1979. To driftige hoveder, Poul Bjørnholdt og Kay Sørensen, sidstnævnte den berømte ejer af Jazzhus Montmartre i Nørregade, diskuterede København og jazz, og undfangede ideen om en årlig festival i hovedstaden.
Der går frasagn om samtalen: ’Selvfølgelig skal København have en jazzfestival. Lad os gøre det her til sommer. Det bliver piece of cake’. Om det lige var de ord, der blev sagt – de er citeret fra dette års digre jubilæumsprogram – skal ikke siges med sikkerhed. Men allerede om sommeren var der stablet en festival på benene med 50 koncerter over en uge, og en tradition, der siden har sat sit præg på by- og musiklivet i hovedstaden, var født. Med Københavns system af veje, torve, cafeer og koncertsale som skueplads, har Copenhagen Jazz Festival i mange år været blandt landets allerstørste musikalske begivenheder.
De første år var programmerne små pamfletter, der uden problemer kunne være i baglommen. I 1980 fyldte programmet 14 sider, og kun 12 officielle spillesteder var repræsenteret. Til gengæld med et imponerende udbud der bl.a. omfattede Thad Jones Eclipse, John Lee Hooker, Freddie Hubbard, Pat Metheny Group, Art Farmer og Jan Garbarek Group.
I 1985 var koncertantallet steget til over 250, i 1993 rundedes de 500, og i år taler vi om ca. 800 koncerter, der fyres af på festivalens 10 dage.
Copenhagen Jazz Festival er en attraktion ikke blot på grund af sit årlige opbud af internationale jazzstjerner, der lægger vejen forbi på deres turneer og er med til at fastholde København som en af Europas vigtigste jazzbyer. Festivalen trækker også på grund af sin magi i gaderne, sin synlighed i bybilledet, sin stemning og rytme, der i julidagene får titusinder til at elske jazz.
Copenhagen Jazz Festival er kort sagt folkelig. Ikke bare enhver tænkelig stilart fra Dixieland til free jazz er repræsenteret. Man har fra starten bragt en del af musikken ud til folk på offentlige pladser, torve og i haver. Nogle af disse gratis koncerter er blevet renlivede traditioner. Ved festivalens start gennemtrawler Orion Brass Band gader og stræder og bader byen i smældende horn, nærmest som en rituel indvielse. Niels Jørgen Steens A-Team trækker gerne tusindvis af mennesker til picnic hvert år i Kongens Have.

Damernes parade
Festivalen har efterhånden udviklet sig til en kinesisk æske med større og mindre festivaler gemt inde i den store. Markante spillesteder er Copenhagen Jazzhouse og Tivoli, hvor de største internationale berømtheder kan høres. I år tilbydes en veritabel parade af vokalister, bl.a. nogle af tidens mest toneangivende jazzdamer. I Jazzhouse kan man bl.a. høre den egensindige norske Sidsel Endresen 7. juli, og fra USA den karismatiske Dianne Reeves to aftener i træk 8. og 9. juli. Denne skribent har særlig store forventninger til Patricia Barber fra Chicago, der gæster Jazzhouse fredag 11. juli. Den hemmelige mandlige sanger og pianist Andy Bey kan høres samme sted 12. juli.
Festivalen har arrangeret en række Giant Jazz-koncerter i Glassalen i Tivoli, hvoraf tre er med henholdsvis Cassandra Wilson, Dee Dee Bridgewater og vor egen Cæcilie Norby. Tivolis eget program byder på koncerter med Viktoria Tolstoy med Tivoli Big Band og Lisa Nilsson med egen gruppe på Plænen. Den største attraktion på Plænen er dog uden tvivl Tony Bennett, der optræder med Big Band onsdag 9. juli.

Avantgarde og mainstream
Den eksperimenterende jazz, der i disse år udgør en vital del af den unge danske scene, er at finde bl.a. i Stengade 30, hvor arrangøren Loco ’knækker cerutten’, som det hedder, med 10 aftenkoncerter bl.a. med T. S. Høegs Loco Motion Starsemble, Beautiful Day & Endorfin, Bugpowder, Tys Tys, Mold og Ikscheltaschel. Også Christiania byder sig til med hele fire scener, der domineres af ung, moderne jazz bl.a. Band Mrazem, Solar Plexus, Once Around The Park og Gramski Beat. Scenen Plan B i Huset i Magstræde serverer ligeledes en række musikalske eksperimenter.
Lige om hjørnet, nemlig Vognporten i Rådhusstræde, kan man gå mainstream i et stort program med bl.a. Fessors Big City Band, Christina von Bülow Trio, Finn
Ziegler og Sophisticated Ladies. Indbydende lyder også tenorsax-mødet imellem Jesper Thilo og amerikaneren Johnny Griffin i Glassalen 6. juli, ligesom besøget fra Herbie Hancock med kvartet i Glassalen 7. juli nok skal få sit publikum.
Særlige jokere kan gå hen og blive Fredrik Lundins nye gruppe Basalt, som med dansk-norsk-svensk besætning og nyskrevet musik kan høres på festivalens første aften i Glassalen. Samme sted spiller på andendagen den franske klarinettist Louis Sclavis med en kvartet, der tæller den danske guitarist Hasse Poulsen, og 10. juli kan man høre den bosniske pianist Bojan Z i Konsistoriegården med sin kvintet. Disse koncerter giver sammen med bl.a. den polske trompetist Tomasz Stanko (Glassalen 12. juli) og den finske nu-jazzgruppe NuSpirit (Konsistoriegården 6. juli) festivalen en også stærk europæisk kulør.

Haveidyl og børn
På Amager, borte fra byens centrum, er der jazz dels ved badeanstalten Helgoland, hvor Jazzkartellet med overskriften »Jazz på vandet« bl.a. lancerer sart vokalmusik fra Pornorama og Lise Westzynthius og revitaliseret amerikansk jazz fra Ben Street og Hugo Rasmussen Allstarz. I år har desuden et nyt og skævt optimistisk foretagende, Ingolfs Kaffebar, taget kampen op imod indre by. Her, tæt ved Sundbyvester Plads, satses på ro og haveidyl, akkompagneret af bl.a. Jakob Dinesen, Veronika Mortensen og Søren Reiff.
Af andre mindre højtidelige indslag finder man i Kongens Have den årligt tilbagevendende Børnejazz, der fra søndag til torsdag formiddag præsenterer musik for de mindste med rytmisk ryk og svaj fra bl.a. de cubansk inspirerede Salsa Kids, Carl Quist Møllers Djanzz og søndag kl. 13 en jubilæumskoncert til ære for Grethe Agatz.
Er man seriøs festivalgænger, kan det i øvrigt være en god idé dagligt at tjekke festivalens hjemmeside og tilmelde sig nyhedsmail for opdateringer af programmet inklusiv aflysninger eller flytninger af koncerter.
Til Copenhagen Jazz Festival er der kun at sige tillykke med det kvarte århundrede. Byen ville ikke være det samme uden den.

*www.jazzfestival.dk. Det trykte program koster 40 kr.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu