Læsetid: 3 min.

Hollywood tør ikke tage chancer

Den amerikanske filminstruktør John McTiernan, der snart er aktuel med thrilleren ’Basic’, retter et skarpt angreb mod den amerikanske filmindustri: De store studier tjener på distribution – de satser ikke på produktion eller filmisk nytænkning
13. juni 2003

(2. sektion)

Interview
»Det er uhyre enkelt,« forklarer John McTiernan i et kort og paradoksalt interview i filmtidskriftet AlloCiné, hvori han promoverer sin militære thriller Basic, der har John Travolta i hovedrollen.
»Det amerikanske ’hypermarked’ er efterhånden helt ophørt med selv at ligge inde med den vare, som er dets primære salgsartikel. Det har nemlig aldrig selv investeret i dens tilblivelse. Alt, hvad det gør er at leje gondoler af de sande fabrikanter til disse produkter. Alt, hvad det forsøger, er, at gøre andres byggegrunde rentable.«
»Big business-tankegangen i Hollywoods filmindustri gør i stigende grad, at ingen filmstudier længere tør tage nogen form for chance. De bortprioriterer alle tilløb til at tænke i nye filmiske baner og slår sig til tåls med at vælge imellem eksisterende færdigsyede projekter – alene ud fra, hvilket projekt de bedømmer som mest profitabelt.«
Så dér står vi. Manuskript, casting, finansiering af produktion: De store spillere gider ikke længere have bøvlet med disse indledende øvelser.
Nøglen til at erobre og fastholde markedsandele for de traditionelle filmgiganter er blevet distributionen: De er godt tilfredse med at nøjes med at indkassere profitterne fra de internationale afkast ved visning på biograflærred, video, dvd og fjernsyn af film, som de blot har lagt navn til.

Krystalklar pointe
Bag denne radikalisering af den økonomiske strategi hos de store studier er det hele det globale filmlandskab, der er under forvandling med øjeblikkelige og mere dybtgående kunstneriske implikationer, end man måske forestiller sig.
John McTiernans pointe er krystalklar. Det, som instruktøren af Basic forklarer så veltalende – og som for mange i filmmiljøet ikke kan komme som nogen overraskelse – er han selv et levende og ægte eksempel på: I sin acceleration af den liberale logik til det ekstreme undgår de store selskaber til sidst selv at løbe enhver risiko. Herved risikerer de i stigende grad at sende sig selv helt ud i kulisserne.
Skønt selv et ægte barn af Hollywood er John McTiernan fyldt med ubehag ved denne udvikling i amerikansk filmindustri.
Han er typen på en instruktør, der kunne stå som selve inkarnationen af denne industris fremtid (og har tjent store penge til den med sine Die Hard, Predator mfl.): Blockbuster-produktionen med dens nøje afvejede dosering af soliditet og elegance, spekulation og rovgriskhed, måske et lille supplement af tilmålt intelligens og vid, som lige akkurat kan gøre filmene appetitlige for diasporaen af sande filmelskere.

Wonderboys
John McTiernan er ikke alene med sin frustration. Instruktørkolleger som Tim Burton, John Woo, Paul Verhoeven 0g George Miller må alle konstatere samme nederlag: De skulle have været industriens nye wonderboys, men Hollywood blæser dem en hatfuld, hvis ikke det behandler dem med åbenlys ringeagt.
Et af de mest sensationelle nye instruktørfund M. Night Shyamalan (Den sjette sans) var udpeget som den nye prins i drømmefabrikken, men har nu svoret aldrig at sætte sine ben i Hollywood igen og har henlagt alle sine fremtidige projekter til Philadelphia.
Brødrene Wachowskis tilfælde fremstår i samme grad karikeret: Selv om Warner skam-udnytter Matrix globalt, gik produktion og finansiering af denne nybrydende succesfilm helt uden om Hollywood (og blev i stedet et delt risikoforetagende mellem Joel Silver og australske Village Roadshow og optaget i Sydney).
»Uærlighed er regel nr. 1. i Hollywood... De øverste chefer for de store studier og selskaber kender intet til film... har ingen kærlighed til film. De er rene kommercielle spillere eller politikere, som hygger sig med at omgås Tom Cruise eller John Travolta privat, men ikke aner, om Fellini er død eller levende. Hollywood er i hænderne på rene ignoranter,« konkluderer en deprimeret og forbitret McTiernan i interviewet med AlloCiné.

©Libération og Information

*Oversat af Niels Ivar Larsen

*Basic har dansk premiere den 4. juli

*Interviewet med John McTiernan i filmtidskriftet AlloCiné kan findes på
www.allocine.com

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her