Læsetid: 3 min.

Lille pris for øget tunnelsikkerhed

Sikkerheden i Øresundstunnelen kan blive bedre end under Storebælt. Prisen er 75 godsvogne og 400 lastbiler mere om året
23. juni 2003

75 ekstra godsvogne og ca. 400 flere lastbiler om året – det er ekstraomkostningerne, hvis Øresundstunnelen skal blive lige så sikker som tunnelen under Storebælt.
Hvis de to tunneler skal være lige sikre, skal maksimumsgrænsen for transporter med sprængstof sættes ned til ét ton pr. læs i Øresundstunnelen. Så vil den akkurat som Storebælt kunne modstå det værst tænkelige uheld – en eksplosion.
På banesiden står Railion Danmark A/S (tidl. DSB Gods) for langt de fleste transporter. Selskabets administrerende direktør Leif Kepp oplyser, at Railion gennemsnitligt kører ca. 10 ton sprængstof gennem tunnelen pr. måned.
Mats Hollander, pressetalsmand hos de svenske jernbaners godssektion Green Cargo, oplyser, at der er tale om transitgods mellem Malmø og Padborg, og at sprængstofferne er fordelt på ca. fire godsvogne om måneden.
Med kun ét ton pr. godsvogn kræver det altså ca. 10 godsvogne om måneden i stedet for de nuværende fire. Ekstraomkostningen bliver derfor seks ekstra godsvogne om måneden – eller ca. 75 om året.
I forhold til, at Railion sidste år kørte 6.630 godsvogne gennem tunnelen, kan 75 ekstra godsvogne siges at være beskedent.

Uinteressant
Heller ikke på vejsiden er markedet for sprængstof-transporter ret stort: »Tunnelen er helt uinteressant for transporter med kommercielt sprængstof,« mener direktør Jørgen Schneider fra Dyno Nobel Danmark A/S.
»Vi har ikke råd til at køre med halvtomme lastbiler, der endda kun må køre gennem tunnelen om natten,« tilføjer han.
Samme melding kommer fra Bofors Explosives i Karlskoga:
»Vi bruger ikke Øresundsforbindelsen. I stedet afskiber vi fra Varberg,« oplyser selskabets pressetalsmand.
Heller ikke den danske hær bruger tunnelen. Presseofficer Mads Juul-Nyholm fra Hærens Materielkommando i Hjørring oplyser således, at hæren aldrig har transporteret sprængstoffer gennem Øresundstunnelen.
»Når vi skal sende forsyninger til Bornholms Værn, bruger vi Søværnets transportskib Sleipner,« tilføjer han.
Der er dog nogen, som kører biltransporter med sprængstof gennem tunnelen. Hos vejteknisk afdeling hos politiet i Tårnby oplyser kriminalassistent Kristensen således, at de seneste fem tilladelser til transit-transport af sprængstoffer alle er givet til speditionsfirmaet Börjes fra Nybro i Sverige.
Börjes sikkerhedsrådgiver Kalle Darnell bekræfter, at firmaet »et par gange om ugen« kører en af sine specialindrettede, hvide lastbiler med sprængstof gennem tunnelen. Selv om Börjes har egen hjemmeside med reklamere for firmaets evner til at transportere sprængstoffer, er de »af sikkerhedshensyn« ikke meget for at stå frem.

16 ton, dagens akkord ...
Men hvis sikkerheden i tunnelen endelig skal forbedres, bør maksimumsgrænsen pr. last sættes op og ikke ned, mener Darnell. En maksimumsgrænse på 16 ton sprængstof - som er den grænse, der gælder for almindelig vejtransport – vil ifølge Börjes sikkerhedsrådgiver give større sikkerhed, fordi sprængstofferne blive kørt på færre lastbiler. Og færre biler vil mindske sandsynligheden for et uheld.
»Omvendt, når man øger trafikmængden, kommer uheldet jo nærmere,« som han siger.
»Vi må køre 16 ton gennem de fleste tunneler op til Oslo. Hvorfor så ikke også i Øresundstunnelen,« spørger Darnell, der personligt tror, at risikoen for et flystyrt på broen er 10 gange større end risikoen for et uheld med sprængstoffer.
– Hvad ville det betyde økonomisk med en 16-ton grænse?
»Måske ikke så forfærdelig meget,« erkender Kalle Darnell fra Börjes. Omvendt vil han slet ikke udtale sig om konsekvenser eller ekstra-udgifterne, hvis grænsen blev sat ned til et ton.Men regnestykket må se således ud: Hvis Börjes kører 100 læs sprængstoffer gennem tunnelen om året, og samtlige biler er lastet op til maksimumsgrænsen, vil det altså kræve ca. 400 ekstra lastbiler.
Det skal ses i relation til de knap 255.000 vare- og lastvogne, der sidste år kørte gennem tunnelen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her