Læsetid: 3 min.

Pompøs potens i basaren

Ganske passende var der fri passage til himmel-hvælvingen, da Salem i Pumpehuset understregede, hvor stort tænkt og udført duoens filmiske lydfabler er
3. juni 2003

Koncert
Vi suser over sletten med kavaleriets opildnende horn mod trommehinderne, mens præriestøvet lagrer sig i ansigtets læderhud. Ud over klippeafsatsen, i svæv ind i mørket. En smerte så dyb, at faldet på den indre film ikke når at ende, før Salems storladne, men aldrig svulstige, »’Till Death do us Part«, klinger ud.
Pumpehuset har netop fået fjernet taget – jepper, der er fri passage til himmelhvælvingen på Kristi Himmelfartsdag. Den halvtomme sal fyldes ud med materiale fra den danske duos første udgivelser i en ambitiøs albumtrilogi, der begyndte med sidste års debut, I Kicked the Dog, og fortsatte med april måneds The Anatomy of Pain. Pompøse plader med malende episke tekster, befriet for solipsistens selvføleri.
I første ombæring fortællinger om mennesket i passionens vold, spækket med litterære og bibelske referencer og det, der lige så godt kunne have været det.
I anden omgang med fokus på smerten, men fortsat med surfende, struttende schwung. Bygget på elementer af country, singer-song-writer, pop, musical, western, rock, polka, folk m.m. Sammensat af den uimodståeligt cabaret-croonende Mikkel Risbjerg og den kompositoriske mastermind bag det 100 procent holdbare og overrumplende miks, guitarist og effektmager, Kasper No Behrens.

Ser vellydende ud
Den gode nyhed er, at musikken også holder live – med trommer (Kenni Andi), bas (Michael Friis), pedal steel, western guitar, banjo, nøgleharpe (Perry Stenbäck), trompet, flügelhorn, fløjter (Peter Kehl) samt momentvise gæsteoptrædener på blandt andet keys, sav og (mands)kor. I dén grad, endda.
Lige så visuelle, Salem er at lytte til, lige så vellydende ser de ud. Ikke mindst takket være Peter ’Prik’ Larsen, der i live-sammenhæng udvider duoen til en trio. Torsdag aften havde han forandret Pumpehusets scene til en mellemøstlig basar. Den til lejligheden seks mand store konstellation var oplyst af et dusin massive olielamper, suppleret med et blodrødt skær og en levende bagkærm (indhyllet i et tykt, hvidt silkenet) med skiftevise projektioner af bandet og stemningsforstærkende motiver.

Potent toreador
Med den kulisse skulle Risbjerg blot smide sine erklærede nerver – det tog omtrent tre sanges tid, heriblandt de to pladers åbningsnumre – før han forvandlede sig til en potent toreador med opknappet, hvid skjorte og stramtsiddende sorte læderbukser, der tilsyneladende skjulte tyrenosser på størrelse med malmklokkerne på Vor Frue Kirke nede i den anden ende af Studiestræde. Den, nå ja, klokkeklare intonation ramte barytonens kanonader fra begyndelsen, men kropssproget stemte først for alvor i fra og med den smukke og vidtløftige, »The Big Sleep«.
Fra at have holdt et stilsikkert om end lettere distanceret foredrag engagerede Risbjerg sig i fortællingen, gestikulerede den på vej. Sangeren forkyndte Salems højtravende evangelium med en stemme, der ikke lader Tom Jones eller Scott Walker meget, hvis noget, efter. Og, interessant nok med en mere konsekvent
klang end på pladerne.

Cinemagisk
Det vitale højdepunkt på en forrygende og varm aften uden loft mellem musikken, et medrevet publikum og himlen kom med den cruisende, gale, banjodrevne »Hyena«, der også byder på en komisk røvballe-basgang. Her tog Salem salen south of the border, anført af Peter Kehls kække mariachitrompet. Dernæst fulgte den sort sexede og bedrevidende »Boomerang Baby«, inden Salem takkede godnat efter halvanden times intens historiefortælling.
Det insisterende publikum ville dog ikke slippe det inciterende orkester, der endte med at give tre ekstranumre, før rulleteksterne på det levende bagtæppe endeligt kunne afslutte aftenen med credits til ’crew’ og ’loved ones’.
Cinemagisk, ganske enkelt, og en ægte skam at Salem ikke får chancen for at fænge et større publikum, men er forbigået ved sommerens festivaler. Det tenderer en skandale.

*Salem i Pumpehuset, Studiestræde, torsdag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her