Læsetid: 3 min.

Protest-cola i den gale hals

Lanceringen af en muslimsk-inspireret protestcola i Danmark er indtil videre skrinlagt. Bryggeriet fik kolde fødder
20. juni 2003

Al Aqsa-cola
Erfaringer fra udlandet viser, at der er et marked for sodavand, der spiller på lige dele muslimsk symbolik og en generel modvilje mod USA. Tænk bare på Mecca-Cola eller den iranske Zam-Zam cola.
Det må der være et marked for i Danmark, tænkte Ahmad Hassan, en 24-årig århusianer af palæstinænsisk afstamning. Så han besluttede sig for at prøve lykken med sit eget brand: Al Aqsa-cola var født.
Mineralvandsfabrikken Frem A/S i Ribe var med på ideen, og der blev i første omgang lavet 1.000 prøveflasker. Fabriksejer Egon Nielsen fik et positivt indtryk af mandan bag Al Aqsa-cola.
»Han virkede meget seriøs, og jeg var imponeret over, hvor meget han vidste om produktet,« husker Egon Nielsen. Samarbejdet forløb da også gnidningsfrit, og salget gik over al forventning. Indtil sodavandsfabrikken pludselig valgte at afbryde samarbejdet, angiveligt fordi man havde modtaget ’trusler’.

Navneforbistring?
– Hvad var det for trusler?
»Måske er trusler så meget sagt. Nogle af dem var ret useriøse: anonyme henvendelser med nogle ubehagelige undertoner. De andre gik mere på, om vi var klar over, hvad det var for et budskab, vi var med til at sende.«
– Var I det?
»Næh. Altså jeg følger da med, men det er jo umuligt at rumme alle de fremmede navne. Så der ringede ingen alarmklokker. Men vores generelle holdning er, at vi ikke ønsker at sende politiske signaler overhovedet. Altså vi fremstiller sodavand til de tørstige, og vi kan altså ikke leve af at sælge budskaber.«
– Men nu har I jo netop mistet en kunde. Er det ikke ærgerligt?
»Det er selvfølgelig altid ærgerligt at miste kunder. Men omvendt: Alternativet var, at vi mistede nogle af vores sikre kunder.«
– Så klagerne kom fra nuværende kunder?
»Også det, ja.
Al Aqsa er som bekendt navnet på en moské – men samtidig på en terrororganisation og på den seneste intifada. Selv afviser Ahmad Hassan dog, at han skulle have tænkt på hverken terror eller intifada. Han beskriver tværtimod sin cola som et helt almindeligt kommercielt produkt, bortset fra at 10 procent af fortjenesten i overensstemmelse med Islams bestemmelser skal gå til forskellige velgørende formål.
»Al Aqsa er navnet på et helligt muslimsk sted. Det skal sikre, at man lægger mærke til det. Men jeg opfatter min cola som lige så dansk som for eksempel Jolly. Vi så jo også, at mange forskellige mennesker købte det. Omkring 20 procent af alle danskere er jo trætte af USA.«

Trætte af USA
– Så din cola er en protest mod USA?
»Ja, først og fremmest mod deres udenrigspolitik.
– Hvad har Pepsi og Coca-Cola med USA’s udenrigspolitik at gøre?
»Man har jo hørt, at Coca-Cola støtter forskellige lande. Blandt andet Israel, har jeg læst. Men det ønsker jeg ikke at gå i detaljer med. Pointen er, at folk er trætte af USA og derfor trætte af, hvad mærker som Coca-Cola står for. Og jeg vil gerne give folk et alternativ.«
Dét projekt kommer dog til at vente lidt. I hvert fald er samarbejdet mellem Frem Mineralvandsfabrik A/S og Ahmad Hassan slut. Og Egon Nielsen er først og fremmest glad for at være kommet ud af sagen »uden at have mistet noget«, som han siger.
»Jeg er ked af det for den unge mand. Og jeg er ked af, at han fik nogle falske forhåbninger her hos os. Og jeg beklager, at jeg ikke vidste mere om det på forhånd,« siger Egon Nielsen.
Ahmad Hassan tager det dog med ophøjet ro. Han fortæller, at han har fundet et nyt bryggeri herhjemme, og at Al Aqsa-Cola skulle være at finde på hylderne inden for en måneds tid. Hvem partneren er vil han dog ikke ud med.
Den udgang på samarbejdet passer Egon Nielsen udmærket. »Det er fint, hvis han finder et andet sted, hvor han kan få sit budskab igennem. Vi lever jo i et frit land. Det var bare ikke rigtig noget for os.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu