Læsetid: 2 min.

Skoler skal have værdikodeks

Et politisk flertal vil tage afstand fra muslimske normer på skolerne og indføre et kodeks med danske værdier
13. juni 2003

Landets skoler har brug for klare regler, der beskriver de danske værdier, som skolerne bygger på. Det indebærer et nej til at adskille piger og drenge af religiøse årsager, nej til at nedtone danske højtider for at imødekomme muslimer og nej til et droppe svinekød i skolekøkkenet.
Det mener Venstres indfødsretsordfører, kultursociolog Eyvind Vesselbo. Han vil have et værdikodeks, som alle skoler skal følge.
»Vi skal vinde værdidebatten. Derfor er der brug for et kodeks over danske værdier. Hele udgangspunktet for folkeskolen er netop, at undervisningen sker på danske præmisser. Vi skal ikke til at ændre på det danske samfund,« siger Eyvind Vesselbo.
Han henter opbakning hos både De Konservative og Dansk Folkeparti. Dermed har regeringen flertal til at indføre et reglsæt for danske værdier på skolerne.

Ramadan i skolen
Dansk Folkeparti er begejstret for forslaget om centrale retningslinjer for danske værdier i skolerne: »Vi bor altså i Danmark. Og vi skal ikke ende der, hvor vi fejrer Ramadanen i folkeskolen – det vil jeg da ikke have mine børn med til, når jeg er kristen. Jeg har boet i Iran, og der måtte jeg da også indrette mig,« siger undervisningsordfører Louise Frevert (DF).
Hun er parat til at gribe ind i kommunernes selvstyre for at sikre danske værdier i skolerne. Gerne med specielle krav til hvert enkelt fag, så der ikke opstår tvivl om det danske indhold: »Vi skal ikke styre al ting, men når det går ud over danske værdier og demokratiet, så er det på tide, at vi griber ind. Vi skal ikke have positiv særbehandling af nogen som helst art,« siger hun.
Også De Konservative er positive over for et kodeks:
»Det er en idé, som vi bestemt skal overveje i forhold til de store problemer, som vi står over for i skolerne. Jeg vil ikke lægge mig fast på, hvordan en model præcis kan se ud, men det vigtigste er, at vi får tacklet problemerne,« siger undervisningsordfører Helle Sjelle (K).
Integrationsordfører Anne-Marie Meldgaard (S) er lodret uenig: »Det bliver for fattigt, hvis vi skal blande os i mindste detalje. Hvis vi laver folkeskolen om til at være modsat fundamentalistisk, så mister vi åbenheden og friheden. Og de problematiske forældre flytter deres børn over på friskoler, hvor vi har endnu mindre kontrol med dem end i dag,« siger Anne-Marie Meldgaard.
Dansk Folkeparti har allerede taget kontakt til undervisningsminister Ulla Tørnæs (V) for at få sat en stopper for skoler, der tilpasser sig etniske minoriteter.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her