Læsetid: 3 min.

Tror? Det ved gud jeg ikke gør

En præst der ikke tror på Gud? Jamen, er det troværdigt?
3. juni 2003

Portræt
– Tror du ikke på Gud i himlen og Jesu mirakler?
»Nej, det ved gud jeg ikke gør! Det er forrykt at benytte barnetro til voksenbrug. Jeg påstår ikke, at barnetroen ikke kan være et alvorligt anliggende for nogle, men jeg vil så hævde, at det er den så, fordi deres verden i øvrigt er enfoldig som et barns.«
Sådan sagde den nu snart i Danmark verdensberømte Taarbæk-præst Thorkild Grosbøll i forrige uge i Weekendavisen og i sin nye bog En sten i skoen. Et essay om civilisationen og kristendom, som netop er udkommet.
Om udtalelsen er udtryk for uhørt god reklame for denne nye bog, eller det simpelthen er, fordi præsten vil undgå fortsat at kede sig gudsjammerligt bag de hvidkalkede mure, står ikke klart, men i hvert fald er det lykkes ham at skabe opmærksomhed og storm om sig selv og sin tro og om danskens gudetro eller mangel på samme.
Men mest af alt er det lykkes at skabe opmærksomhed omkring et folkekirkesystem, der måske trænger til at få rusket op i fortællingen og dogmerne, og som ifølge Grosbøll bør revidere en selvopfattelse, der ligger uden for tid og rum. Ligesom Taarbæk Kirke har fornyet sit ydre, mener Thorkild Grosbøll altså, at også det indre skal moderniseres.

Det evige spørgsmål
Det hele startede, da Thorkild Grosbøll i forrige uge i et interview i Weekendenavisen lancerede en helt ny måde at tro på – en måde, som han mener der er brug for, og som netop er savnet af alle de mennesker, der svigter den kristne folkekirke i disse år.
Thorkild Grosbølls ærinde er nemlig ikke at afvise tro og religion, men han vil gerne gøre op med det billede af Gud og kristendom, som folkekirken i dag præsenterer. Han håber, at det vil komme som en lettelse for alle de mennesker, der endnu ikke har opdaget den nye måde at tro på. »De bliver befriet fra at skulle bære et forældet verdensbillede på deres skuldre, og vi kan koncentrere os om at aflokke de vidunderlige toner,« siger han til Weekendavisen.
Men hvad er det så for en ny slags tro denne whisky-bælte-præst står for? Først og fremmest er det altså dette med ikke at tro på Gud den almægtige som et centrum for alt. Universet eksisterer ikke kun, fordi Gud synes, at sådan skal det være. Thorkild Grosbøll mener, at vi fungerer på naturvidenskabens præmisser.
Men Thorkild Grosbøll står for mere end et klassisk naturvidenskabeligt opgør med kristendommen. Gud og tro kan stadig bruges i vor tid, mener han, men denne gang som det evige spørgsmål, der får den enkelte til hele tiden at revidere livet, så de rigtige prioriteter altid står øverst på hver vores agenda.

Det kan man da ikke
Thorkild Grosbøll må nu finde sig selv øverst på adskillelige dagsordener, idet hans kontroversielle udtalelser har vagt anstød mange steder i kirkeverdenen.
Bl.a. er han kommet øverst på biskop Lise-Lotte Rebels dagsorden, hos hvem han er kaldt til samtale. Hun er biskop i Helsingør Stift og Grosbølls foresatte og skal retlede ham i, hvad det vil sige at være præst i den danske folkekirke.
Også både kirkeministeren og juraprofessor Ditlev Tamm har sat Thorkild Grosbøll på dagsordenen. Ditlev Tamm kalder det direkte groft stødende, at Grosbøll kommer med sine udtalelser og på den måde er med til at skabe forvirring om, hvad det kristne budskab i det hele taget går ud på.
»En præst kan ikke tillade sig at sige, at han hverken tror på Gud, opstandelsen eller det evige liv,« lyder det fra Tamm til Kristeligt Dagblad.
Men for Thorkild Grosbøll er det tilsyneladende helt i tråd med hans overbevisning, at han nu er udsat for både mediestorm og kritik. Han mener nemlig selv, at prædikestolen skal være alle konflikter og problemers talerstol.
For som han siger i interviewet i Weekendavisen:
»Præsten må i hvert fald ikke stoppe skærpelsen af problemerne. Han har ikke andet end sin egen forvirring at gøre godt med, så det er altafgørende, at han tager den alvorligt, for at der kan komme liv i hans prædiken.«

*Thorkild Grosbøll
Født 27. februar 1948. Siden 1991 præst i Taarbæk Kirke i Nordsjælland. Tror ikke på Gud. Aktuel med bogen En sten i skoen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu