Læsetid: 6 min.

16 svære takter

Fokus, bevidsthed og kvalitet er nøgleord i forbindelse med sommerakademi for strygere med violinisten Nikolaj Znaider som musikalsk ankermand
9. juli 2003

Sommerakademi
MORS – Han søger samspillets raffinementer og tackler med stil. Nikolaj Znaider. Han kan gå selv, men har et øje for holdpræstationen og søger den uventede aflevering. Drengene spiller fodbold på plænen ved Galtrup Efterskole på Mors. Legen er vigtig. I boldspillet og i strygerspillet.
»Nikolaj er meget god til at spille fodbold – han spiller næsten lige så godt bold som han spiller violin.« Johannes på ni år er med på Nordic Music Academy for tredje gang. På sommerkurset får han nye venner, og han får spillet en forfærdelig masse på sin violin. Johannes kommer helt sikkert igen til næste år for at udvikle spillet på banen og i koncertsalen sammen med nye venner.
De nye venner tæller blandt andre Gunde på 82 år (snart 83), som har spillet i ca. 70 år.
»Jeg kommer her, fordi her er så hyggeligt, og fordi der er så mange gengangere. Jeg dyrker samspil i København, men ikke så meget her på Mors hvor jeg bor halvdelen af året. Det er skønt at være med og opleve de unge, gode musikere, som har potentiale til at blive fremragende,« siger Gunde og retter på sin propellerende, polkaprikkede butterfly.

Ingen lette løsninger
Drengene går i bad efter kampen. Der refereres af princip ikke fra omegnen af drengenes omklædningsrum, heller ikke her, men kedelig er den løsslupne tone bestemt ikke. Her hersker intet krav om kammertone. Heldigvis. Forud for bold og bad er gået det, der er blevet betegnet som mild tortur. Nikolaj har presset de unge i Eliteorkester I til det yderste. De har aflyst frokost og pauser, de har arbejdet i timevis med 16 ’svære’ takter. Derefter ’Nu skal han kraftedemig få modstand på grønsværen’-stemning.
»Husk at spille musik er ikke en ret, men et privilegium. Vi skal være stolte over, at vi får lov til at spille, og vi skal sætte musikken foran os selv. Vi skal tjene musikken i anerkendelse af, at musikken er større end os selv.«
Nikolaj sidder med åbenstående skjorte og guldstjernen glimter på brystet, mens han forklarer sammenhængen til avisens udsendte. Kunstneren ved, hvem han er, hvor han kommer fra og hvilken religion, der hjælper ham på vej. Vi afbrydes af unge, der skal have Nikolajs autograf. Idol eller ej: På Mors er man på fornavn med alle tilstedeværende og fraværende verdensstjerner, hvilket kun lejlighedsvis volder problemer, når diskussionen bølger blandt de unge, men Daniel må være Barenboim og Matt kan kun være Haimovitz.
På tomandshånd kan Nikolaj godt tale dansk, eller i hvert fald næsten. For af og til kommer kun de engelske udtryk frem. Man er vel omrejsende virtuos og, nå ja, lidt krukket med verdensfjernheden i god behold. Skribenten tager sig i at have lettere ved at elske oldingen Victor Borges dangelske sprog som følge af de mange års udlændighed.
Hvordan kommer man ind til de inderste tanker hos en stor kunstner, ind til selve udspringet for den musikalske aktivitet? Forsøger at trænge igennem det glitter, som enhver betydelig kunstner må etablere for at passe på sig selv. Forsøger at få Nikolaj til at kvalificere boldspillet og violinspillet. Det lykkes at få ham til at tale om sin kærlighed til boldspillet, men sit eget violinspil vil han ikke kvalificere.
»Det må andre gøre, og tiden vil vise om min musik er langtidsholdbar.« Han fortsætter:
»Det, jeg vil vise de små 200 deltagere her på Mors, er, at vi skal gå til musikken med ydmyghed, med al vores musikalske integritet, bevidsthed om frasering og kvalitet. Der er ingen lette løsninger.«
Det er ikke svært at skrive under på, men jeg er mere interesseret i at finde ud af, hvad der skaber den komplette musiker, det hele kunstnermenneske. Hvordan indvirker den særlige kontrapunktik mellem kønnene, som skaber elektrificerende stemning under prøverne, koncerterne og under hele kurset generelt?
»Musikken er det Dæmoniske.
I den erotiske sanselige Genialitet har Musikken sin absolutte Gjenstand.«
Kierkegaard var med veltalens milde luftninger ret præcis i sin lidenskabelige forklaringsmodel. Tænker også på Picassos rummelighed i forhold til den kreative impuls: Hvilken rolle spiller det erotisk-sanselige for musikeren og hans performance?
Jeg kommer ikke videre i denne omgang. Måske er det for meget at forlange på musikerens 28-års fødselsdag efter en veloverstået afslutningskoncert på sommerakademiet. Måske i omklædningsrummet næste år. For det er langt sjovere og langt mere givende at være på Mors end at sidde på række 27 i Carnegie Hall. Hvorfor bruger Nikolaj tid på opholdet, når han kunne få meget mere opmærksomhed på de store scener ude i verden, på vej til en ny pladeindspilning med Chicago Symphony Orchestra med musik af Tjajkovski og Szymanowski?
»Jeg vil gerne give noget tilbage af alt det, jeg har fået af dansk musikliv, siden jeg var 12 år. Og jeg vil gerne have fat i de 11-12-13-årige, som er på ’vippen’, som overvejer om musikken skal have en central rolle i deres liv eller ej. Det, jeg og de andre lærere på kurset kan give dem, er en aha-oplevelse. Vi kan vise dem lyset, vi kan være effektive med dem, så de oplever, hvor langt man kan nå på en uge.«
Disse oplevelser spreder sig som ringe i vandet, fortæller Nikolaj. Han fortsætter:
»Musikken er den største form for ’natural high’ – det kan man opleve her på Mors, hvis man følger vores vision om at skabe noget sammen, hvor processen er det vigtigste. Man taler om en ødelagt fødekæde i musikkens Danmark, om vigende søgning til konservatorier, om dalende kvalitet og svigtende interesse for klassisk musik. Jeg vil gerne være med til at vise, at der er talent i Danmark og i Norden, som med kyndig vejledning kan nå meget langt.«

Morsø Jernstøberi
Unge og lidt ældre fra hele Norden deltager i Nordic Music Academy. 17-årige Gunvor Sihm fra Aarhus studerer på high school
i Californien og er på ferie i Danmark for at deltage i kurset på Mors. Gunvor fik guldmedalje ved Berlingske Tidendes klassiske musikkonkurrence i 2002 og til januar vil hun søge optagelse på konservatoriet med violin som hovedfag:
»Det er sjette gang, jeg deltager i kurset her på Mors. Jeg er her, fordi det er så intenst, og fordi der er så megen fokus på orkesterspillet. Erfaringerne herfra kan jeg overføre til solospillet.«
Gunvor er Suzuki-elev og Suzuki-undervisningen og -metoden er ikke fraværende på Mors, hvor der er plads til alle de indfaldsvinkler, der er skabt ud fra ønsket om kvalitet og fordybelse.
På Mors starter det hver morgen med yoga fra kl. 7-8, som ledes af Nikolajs mor, Ruth Znaider, der også leder kurset. Derefter morgenmad og så i gang med orkester, soloundervisning, masterclass, frokost, fodbold og drengenes
omklædningsrum. Videre med øvning, forberedelse til aftenens koncert. Der er ingen officiel godnattid, men Deres udsendte talte med flere af de eliterende musikere, som faktisk ikke havde været sådan rigtig i seng flere nætter. Noget med dans og flirt og sød musik.
Efter det officielle program møder de unge her deres egen tids toner. Hvilket ikke helt er tilfældet, når de spiller på kurset. En af teenagerne på kurset havde komponeret et helt nyt værk, som blev opført til stor fornøjelse for de medvirkende. En pige bemærkede:
»Skriv om ham der med det røde pandebånd, han har skrevet et nyt værk, som er skidegodt. Vi er vilde med at spille det – og han ser også hammergodt ud.«
Vi spørger naturligt efter vor egen tids musik til levende musikere? Nikolaj svarer:
»Jeg er slet ikke fremmed over for at lave en bestilling til eliteorkestret. Repertoiret for os er ikke stort for den besætning, og det kunne være interessant at se de unge prøve kræfter med den nye kompositionsmusik.«
Mulighederne er mangfoldige, mener den udsendte: Forsøg med Fuzzy, sponsoreret af Morsø Jernstøberi under forudsætning af brug af rusten kakkelovn kan være lige så seriøst og udfordrende som fire timer med 16 svære takter af Mozart.

*Nordic Music Academy 29. jun.-6. jul. Kunstnerisk ledelse: Nikolaj Znaider, Ruth Znaider og Jørn Lauritsen.
*www.Znaider.com

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her