Læsetid: 2 min.

Luderne går til Den Blå Avis

Ekstra Bladet mister fra torsdag i næste uge op mod en mio. kroner om ugen i annonceindtægter, når rubrikken ’Massage’ flytter til Den Blå Avis
29. juli 2003

Ekstra Bladet mister fra torsdag i næste uge op mod en mio. kroner om ugen
i annonceindtægter, når rubrikken ’Massage’ flytter til Den Blå Avis

Fra vor egen verden

Ekstra Bladet, der i forvejen lider under faldende oplagstal og annonceindtægter, må fra torsdag i næste uge se endnu et alvorligt anslag mod sin økonomi. Da udkommer Den Blå Avis nemlig med en stærkt udvidet rubrik for
intimmassage-annoncer.
Den Blå Avis har netop indgået aftale med brancheforeningen DEA, der organiserer danske prostituerede, om at bringe en stor del af de rubrikannoncer, der næsten historisk har hørt hjemme på Rådhuspladsen.
Formiddagsavisen risikerer dermed at miste sit særdeles lukrative marked for rubrikannoncer med massagepiger og escortbureauer.
Lars Henrik Munch, administrerende direktør for JP/Politikens Hus A/S, der udgiver Ekstra Bladet, mener dog ikke, at situationen er så alvorlig for bladet.
»Det er klart, at de her annoncer er en vigtig indtægtskilde, men den er ikke afgørende for Ekstra Bladets økonomi. Bladet har en fin økonomi – selv uden massage-annoncer,« siger han uden at vil oplyse, hvor meget bladet tjener på disse annoncer, men fagfolk i branchen vurdere, at det er op mod 50 mio. kroner om året.
Alene i gårsdagens udgave af Ekstra Bladet var der således massage-annoncer for 138.000 kr. fordelt på 6.000 millimeter – og det endda på en sløv mandag i hvad der af avisfolk kaldes ’dødens uge’ – sidste uge i juli – hvor agurketiden er allerværst på grund af ferie og sommer.
Lars Henrik Munch slår koldt vand i blodet, og forudser at koncernens traditionelle moneymaker også i fremtiden vil udgøre en stor del af rubrikmarkedet.
»Nu er der kommet en konkurrent, der ser et marked og som forsøger at få en andel af det. Det vil vi selvfølgelig reagere på,« fortæller Lars Henrik Munch videre, uden dog at kunne eller ville præcisere hvordan.
»Tiden og konkurrencen vil vise, om både Den Blå Avis og Ekstra Bladet vil få de her annoncer, eller om vi vil fortsætte med dem alene,« tilføjer direktøren.
Hos Den Blå Avis er man glade for den nye aftale:
»Vi har lavet den her aftale med DEA, men det er stadig op til den enkelte klinikejer og massagepige, om hun vil annoncere det ene eller det andet stedÇ« siger Frank Ludvigsen, ansvarshavende udgiver af Den Blå Avis, som dog understreger, at han forudser, at Den Blå Avis kan komme til at tjene godt på de nye annoncer
»Altså, vi har jo haft rubrikken længe, men hvis vi med den nye aftale kan få en side eller halvanden, så er det jo en god forretning – selvom biler og bolig nok forbliver vores primærmarked,« siger han.
»Det her vil nok ramme Ekstra Bladet, for det er nogle dyre annoncer, og så skal man tænke på, at Ekstra Bladet jo havde dem hver dag.«

Utilfredshed med EB
Klinikejerne og massage-pigerne har valgt at flytte fra Ekstra Bladet til Den Blå Avis fordi en del af dem har følt sig forulempet og dårligt behandlet af Ekstra Bladet, når bladets journalister har sat fokus på prostitution.
Men selv om Lars Henrik Munch godt forstår denne kritik, vil han ikke gøre noget ved den.
»Vi har vandtætte skotter mellem vore journalister og annonceafdelingen. Vi må
ikke lade journalistikken påvirke af, hvad der eventuelt måtte behage vores annoncører,« slår han fast.

Luderne ...

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her