Læsetid: 2 min.

Metrorejsende svigter

Ifølge metroselskabets egen trafikprognose manglede selskabet 800.000 betalende passagerer i løbet af metroens første godt fem måneder
2. juli 2003

»Ved åbningen af Metroens 1. etape i oktober 2002 forventes ca. 60.000 påstigere pr. hverdagsdøgn.« Sådan skriver Ørestadsselskabet på side 17 i selskabets egen trafikprognose fra 2002. Det svarer til næsten 19 millioner passagerer om året, eller godt halvanden million om måneden.
Så mange var der bare ikke i løbet af metroens første godt fem måneders levetid, viser Ørestadsselskabets nyeste opgørelse, som dækker fra åbningen den 20. oktober til og med marts i år. I stedet for de forventede ca. 8,4 millioner, var der kun 7,6 mio. metropassagerer – en manko på mere end 10 procent.
Men sådan ser Ørestadsselskabets ikke på tingene. Ifølge en e-mail fra selskabets pressechef Stine Møller Jensen er mankoen kun på to procent i forhold til selskabets forventninger.
»Der går et stykke tid, før de forventede passagerer har ændret rejsemønster,« skriver hun.
Derfor har selskabet i sit budget for 2002 lagt passagerantallet en anelse lavere end prognosen. På den baggrund fastholder selskabet, at mankoen kun er på to procent.
Selvsagt har antallet af betalende passagerer stor betydning for Ørestadsselskabets driftsøkonomi. Ifølge selskabets likviditetsbudget står billetindtægterne til næste år således for mere end en femtedel af selskabets forventede indtægter.

Utilfredsstillende andel
Men præcis hvad hver enkelt transporteret metropassager skæpper i metrokassen, ønsker selskabet ikke at oplyse om. I stedet henviser Stine Møller Jensen til, at der foregår forhandlinger i Trafikministeriet om fordelingen af indtægterne mellem busser, S-tog og metro.
Forhandlingerne i Trafikministeriet om en anden fordeling af billetindtægterne i hovedstadsområdet kan snart fejre to års jubilæum. Indtil videre har metroen fået udbetalt en række acontobeløb fra Hovedstadens Udviklingsråd (HUR), som er opgjort efter den model, som bussser, tog og S-tog i årevis har fordelt billetindtægterne efter. Meget kort fortalt går den ud på at fordele de fælles indtægter efter mængden af det transportarbejde, hver enkelt del af den kollektive trafik udfører. Sidste år år modtog metroselskabet således 18,9 millioner kroner i acontobeløb.
Men ifølge Informations oplysninger er det ikke tilfredsstillende for Ørestadsselskabet, der ønsker ca. den dobbelte betaling pr. passagerer. Men det ønsker Ørestadsselskabet ikke at kommentere.
Da metroens etape frem til Frederiksberg åbnede Kristi Himmelfartsdag, steg Ørestadsselskabets forventninger også til passagertallet. Pr. hverdagsdøgn skal der nu, ifølge trafikprognosen, køre 118.000 passagerer med metroen. Om der så også gør det, vil Ørestadsselskabet endnu ikke svare på. Først om nogle uger vil selskabet offentliggøre passagertallet for juni, har selskabet meddelt.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her