Læsetid: 2 min.

Omsorg for ældre skåret væk

Ældre danskere lever med et minimum af omsorg, mener Ældresagen. Socialminister afviser at gribe ind over for ineffektive kommuner
30. juli 2003

Ældre borgere har alt for få minutters omsorg til rådighed.
Et toiletbesøg og en hurtig rengøring. Så er der ikke mere service for de kommunale skattekroner. Og det er dybt beklageligt, mener Ældresagen, der foreslår, at området bliver kigget efter i sømmene.
I dag er udgifterne barberet ned til et minimum, og der er knap tid til de mest elementære behov:
»Gud, hvor ville det være dejligt, hvis ældre fik den tid og service, at de en dag kunne vælge at få vasket gardiner i stedet for personlig hygiejne. Eller hvis de kunne sløjfe rengøringen en dag og i stedet blive fulgt ned til gravstedet,« siger økonom Peter Frank Jensen, Ældresagen.
En rapport fra Socialforskningsinstituttet (SFI) viser, at ældreservicen er præget af ineffektivitet i en sådan grad, at kommunerne kunne spare hver ottende ansatte i plejepersonalet væk. Eller give de ældre mere service for de samme penge.
Socialminister Henriette Kjær (K) oplyser, at hun fuldt ud er opmærksom på det store potentiale, som gemmer sig hos kommunerne.
Forskernes resultater underbygger tidligere viden, mener hun, og regeringens nuværende politik er allerede indrettet derefter.
For eksempel er kommunerne nu blevet bedt om at udregne præcise priser på hjemmehjælpen, som den ældre kan vælge at erstatte med service fra et privat firma.

Minister griber ikke ind
Socialministeren har ikke tænkt sig at gribe yderligere ind på området på baggrund af undersøgelsen fra SFI, oplyser hun.
Ældresagen ser dog gerne undersøgelsen fulgt op.
Kommunerne bruger hvert år 23 mia. kroner på området, og de penge kan gøre bedre nytte, mener Ældresagen.
Der er især brug for mere viden om kvaliteten af den service, de ældre får tilbudt, mener økonom Peter Frank Jensen.
Tidligere undersøgelser har vist, at hjemmehjælperne bruger meget lidt tid ansigt til ansigt med de ældre. Og en kontroversiel undersøgelse har for flere år siden vist, at hjemmehjælperne bruger uforholdmæssigt lang tid på at drikke kaffe i stedet for at bestille noget.
»Der er nogle signaler i retning af, at der findes et potentiale, der kan komme brugerne til gode. Der findes ikke en enkel formel, men organiseringen af arbejdet kan ofte tilrettelægges bedre,« siger Peter Frank Jensen.
Flere steder er omsorgen for de ældre dog under minimum, mener han. En gevinst bør derfor i første omgang bruges til at løfte service op på et niveau, som de fleste voksne danskere ville finde acceptabelt.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her