Læsetid: 3 min.

Politisk sprængstof under Øresund

Hvorfor har trafikministeren ikke for længst indført en sikker grænse for dynamittransporter i Øresundstunnelen?
10. juli 2003

ANALYSE
I forgårs var direktøren for Jernbanetilsynet, Flemming Lund, i fjernsynet. I TV2-Nyhederne kl. 19 skulle han kommentere en række skræmmende advarsler fra en hans egne embedsmænd om manglende sikkerhed i Øresundstunnelen.
Indslaget var et af de forholdsvis sjældne tilfælde, hvor en historie fra Information vandrer videre i tv-mediet. Trofaste læsere af nærværende dagblad ville derfor vide, at de skræmmende advarsler var formuleret i nogle gennem tre år hemmeligholdte interne arbejdspapirer hos Jernbanetilsynet fra maj 2000 – netop den måned hvor Flemming Lund godkendte en øvre grænse for dynamittransporter i Øresundstunnelen på fem ton, selv om tunnelens fysiske konstruktion maksimalt kun kan holde til eksplosion af et ton dynamit.
Men det lod ikke til at skræmme den mand, der på alle borgeres vegne skal være garanten for den størst mulige sikkerhed for togpassagererne: Der er intet nyt i de advarsler, lød det afvisende fra Flemming Lund.

En klam død
Deri har han 100 procent ret. I hvert fald når han ser på sagen gennem sine egne briller. For ud over den embedsmand i Jernbanetilsynet, der i sin tid forfattede advarslerne, er Flemming Lund en af de meget få personer, der hidtil har haft lejlighed til at se dem.
For resten af befolkningen – og indtil videre må det også gælde for de trafikpolitiske ordførere i folketinget – må indholdet siges at være ganske nyt. Og særdeles skræmmende:
Nu er det indiskutabelt, at en dynamiteksplosion på over et ton med sikkerhed vil føre til et totalt tunnelkollaps, uanset om det sker på lastbil eller tog. Eksplosionen vil med sikkerhed blæse tunnelens sidevægge omkuld, hvorefter vandtrykket ovenfra omgående vil presse tunnelloftet ind. Det betyder hurtig vandfyldning af alle fire tunnelrør og en klam død for alle de stakler, der måtte være til stede i tunnelen på katastrofetidspunktet. For alle andre en kostbar afbrydelse af infrastrukturen mellem København og Malmø for en periode af måske flere år.
Forud for åbningen af Øresundstunnelen den 1. juli 2000 lød der fra alle sider advarsler mod at indføre en for høj grænse. Beredskabsstyrelsen, Tårnbys brandmænd, Forbrugerrådet, Räddningsverket, Færdselsstyrelsen og tilmed Øresundsbro Konsortiets egen nedsatte ekspertgruppe var alle enige om kun at anbefale dynamittransporter på op til et ton.

Offentlighed vildledt?
Alligevel endte Jernbanetilsynets direktør, Flemming Lund, den 9. maj 2000 med at tillade dynamittransporter på jernbane på op til fem ton. Dengang lød hans argumenter, at risikoen ved eventuel rangering og omladning ville være mindst lige så stor – derfor accepterede han de fem ton.
Om direktøren dermed vildledte offentligheden, mangler trafikminister Flemming Hansen (K) endnu at forklare Folketingets Trafikudvalg.
I maj 2000 stod det kun klart for offentligheden, at myndighederne ville have samme grænse i Øresundstunnelen som under Storebælt, hvor der gælder en fem-ton-grænse, fordi tunnelens anderledes konstruktion kan holde til det.
Forud for åbningen af Øresundstunnelen udtalte Øresundsbro Konsortiets tekniske direktør, Peter Lundhus, sig offentligt mod en lavere maksimumsgrænse under Øresund end under Storebælt. En et-ton grænse under Øresund ville i praksis betyde stop for dynamittransport under Øresund, forudså han.

Meget, meget lidt
I dag ved vi nogenlunde, hvor meget sprængstof, der transporteres gennem Øresundstunnelen: Nemlig meget, meget lidt.
På banedelen er det gennemsnitligt ca. 10 ton hver måned, fordelt på fire godsvogne. Direktøren for Raillon Danmark har vurderet, at for ca. en kvart million kroner ekstra kunne sprængstoffet både fordeles og transporteres gennem Danmark på flere godsvogne, så maksimumslasten pr. læs kom under et ton.
På vejdelen har Færdselskontoret under Justitsministeriet det seneste år givet i alt 31 tilladelser til transit-transport af sprængstof gennem Danmark, oplyser kontoret til Information.
Af de 31 tilladelser er der angivet mængde ved knap halvdelen (14). Færdselskontoret har talt op og nået op på knap fem ton sprængstof, som altså er fordelt på 14 transporter. Gennemsnitligt er det ca. 350 kg sprængstof pr. lastbil.
Om den enkelte vognmand så bruger Øresundstunnelen eller færgerne mellem Helsingør og Helsingborg, aner Færdselskontoret ikke. Med andre ord kan tallene for Øresundstunnelen være endnu lavere.
På den baggrund virker det ubegribeligt, at trafikministeren ikke for længst har indført en sikker maksimumsgrænse i Øresundstunnelen. Den vil hverken genere erhvervslivet eller berøre broens afbetaling, og ekstraudgifterne vil være helt marginale. Stort set vil det kun være en tilpasning af reglerne efter virkeligheden.
Hvad kan grunden så være til ministerens sendrægtighed? Hvad ligger der af politisk sprængstof nede i dybet? Det bliver spændende at høre, hvad trafikminister Flemming Hansen har at sige, når han fra mandag atter er tilbage i ministerstolen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu