Global netcafé
Sankt Petersborg Titusinde besøgende om dagen. Året rundt. På et af Verdens rigeste kunstmuseer, Vinterpaladset i Sankt Petersborg, hvor tsarernes ufattelige ødselhed er afspejlet i enestående kunstskatte fra Michelangelo til Picasso.
I et af de prægtige rum, hvor de bolsjevikiske stødtropper trampede igennem under revolutionen i 1917, er den virtuelle og langt fra russiske virkelighed trængt igennem som junkmailen på din skærm. Her myldrer det med japanske, europæiske, russiske og amerikanske turister, som simpelthen ikke kan holde tanken ud om at skulle igennem paladsets utallige sale i time-, ja dagesvis uden at tjekke emails.
Mens de guffer i sig af Internet Café Maxs billige sandwiches, baquettes og kaffe, surfer de rundt i den virtuelle virkelighed, så Kandinskij, Matisse, og Rubens får en velfortjent pause i Vinterpaladsets historiemættede og nærmest virtuelle pragtsale.
Imens går unge russiske net-entusiaster rundt og hjælper gæsterne til rette. Lena Sjukova, 20 år og økonomistuderende, er en af dem.
»Jeg kan ikke leve uden adgang til nettet,« siger hun og lyder som en dissident fra sovjettidens undertrykkelse, der ikke kunne leve uden faxens livlinje til Vesten. »Jeg er på nettet mindst fire timer om dagen udover de otte timer, jeg tilbringer her på cafeen.«
Lena Zjukova smiler entusiastisk og tilføjer, at internetcafeen på Vinterpaladset er det 21. århundredes bidrag til rækken af kunstskatte fra forrige årtusinder: »Det passer fedt sammen,« siger hun, »kunst, kultur og kommunikation er, hvad Vinterpaladset handler om, og det er internettet en del af i vores moderne Verden.«
Café Max Internet er en væsentlig del af den modernisering, der foregår på Vinterpaladset. Og der er penge i skidtet. Café Max er blevet en kæde i Rusland med afdelinger i Petersborg, Moskva og en række andre byer. Samtidig er russiske rigmænd efter sigende efter en ikke afviselig anmodning fra præsident Putin i gang med en modernisering af museet og indkøb af nye moderne malerier fra hele Verden.
Mangemilliardæren Khodorkovskij har investeret i en række russiske malerier, som ellers befandt sig i udlandet, vores egen A.P. Møller har brugt 1,5 millioner dollar på en restaurering af Vinterpaladsets indre gård, og Café Max har sikret både den realistiske og den modernistiske kunst adgang til den moderne virtuelle virkelighed.
»Vinterpaladset er trådt ind i den nye tidsalder og har forladt den sovjetiske,« siger Lena Zjukova, »det eneste problem er, at den moderne virtuelle virkelighed ikke fremmer den personlige kontakt, men tværtimod byder på en form for evindelig ensomhed midt i menneskemylderet.«
*Internettet har gjort verden både mindre og større. Information har logget sig på for at se, hvordan nettet bliver brugt. Dette er den anden artikel