Læsetid: 2 min.

Æstetik, ja tak

Inspiration til rammerne om indlæring og skoledage
28. august 2003

Kommentar
I Auning Skole har en 4. klasse været igennem praktiske diskussioner om nyindretning af deres klasselokale. En af eleverne vil gerne have et synligt ur i klassen og indrømmer, at det blandt andet er for at vide, hvor lang tid der er tilbage af timen, hvis man sidder og keder sig. De voksne kikker jo også på uret, når de keder sig. Derfor!
En anden vil gerne have en scene i klasseværelset. »For hvis der er nogle, der vil synge en sang for de andre, kan de gøre det. Eller optræde. Det er meget sjovere end det almindelige, når vi sidder stille og læser og sådan.«
Overvejelserne endte med, at klassen fik et cirkelrundt stykke plasticgræs til at rulle ud som scene, og en forælder forærede klassen et ur til væggen.
Eksemplerne fremgår af bogen Æstetik Ja Tak, som også indeholder interviews med voksne, der har tilgang til æstetikens betydning for kompetence og koncentration.
Koreografen Charlotte Munk understreger de voksnes ansvar, for at børnene ikke bliver kropsligt passive og for at vække de børn, som allerede er blevet det af ustandselige formaninger om at sidde stille og holde sig i ro. Hun bliver bekræftet af teaterinstruktøren Jens Arentzen, som kender den positive betydning af hele tiden at gøre noget ved rummet, forandre rammerne.
Billedhuggeren Bjørn Nørgård forklarer vigtigheden af, at børnene føler et ansvarligt ejerskab over for skolens omgivelser. De skal føle sig velkomne, og det gør de ikke i skæmmede og lasede lokaler.
Og hjerneforskeren Kjeld Fredens anfægter den antagelse, at børns udvikling er inddelt i forskellige stadier. Derfor bør der pædagogisk arbejdes i en vekselvirkning mellem abstrakt og konkret, og det kræver sanserige omgivelser.

Sammenhæng
Værdien af at lære noget i folkeskolen synes efter den selv siddende regerings mening at bero på læsekontrol og stillesidden. Værdien af den såkaldte rundkredspædagogik mistænkeliggøres, og egentlig undervisning foreslås rykket til at starte allerede i børnehaveklassen. Så der er flere meninger på banen end pædagogers og forskeres helt elementære indsigt.
Man må indimellem spørge, hvordan regeringens kulturkritiske bølge på samme tid kan påberåbe sig en værdidebat og harcellere over modpartens meningstyranni.
Set i dén pædagogiske sammenhæng er bogen en meget vigtig udgivelse. Fordi den er bekostet af et center, oprettet af den nye regering på initiativ af den forrige. Dansk center for Undervisningsmiljø har frie hænder så langt den årlige bevilling på knapt fem mio. kr. rækker.
Kan en mening stå i vejen for en værdi? Efter nogens værdibårne mening, ja! Bogen er trykt i 8.000 eksemplarer som ud over folkeskolerne bør nå seminarierne og det vægelsindede pædagogiske universitet. Og fremsendes særskilt indbundet i præget gedeskind til undervisningsminister Ulla Tørnæs.

*’Æstetik Ja tak’, red. ark. Ulla Kjærvang. Rekvireres hos Dansk Center for Undervisningsmiljø. www.dcum.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu