Læsetid: 3 min.

Under fremmed himmel

Et indfølt og stærkt portræt af en families vanskelige tilpasning til et fremmed land og dets kultur
22. august 2003

(2. sektion)

Premierefilm
Begyndelsen er ellers bekymrende. På lydsporet er strygerne ved at knække halsene i deres bestræbelser på at give musikken hele udtrækket i svulstig patos. Alt imens panoramiske totalbilleder af en majestætisk solnedgang over den afrikanske savanne kontrasteres mod nervøst klaustrofobiske close-ups af en bedsteborgerlig jødisk familiesammenkomst i 1930’ernes Tyskland. Den tematiske modsætning er til at tage og føle på. Lige det velmenende, politisk korrekte, neonbøjede og åh så følsomme stof, Oscar-vindere er gjort af.
Fortabt i Afrika løb da også med årets Oscar for bedste ikke-amerikanske film, men den er faktisk en god del bedre end man kunne frygte. For instruktionen står Caroline Link, som tidligere har begået Bag stilheden – hvilket nu heller ikke ligefrem er nogen anbefaling i denne anmelders øjne – men også på dét punkt gøres de bange anelser til skamme.

Ind i Afrika
Filmen, der er (frit) baseret på en selvbiografisk roman af Stefanie Zweig, åbner i 1938, hvor Hitlers jødeudryddelser endnu kun er i deres vorden. Den unge jødiske advokat Walter Redlich har tidligt forstået, hvor det bar hen, og er flygtet til Kenya. Nu sender han bud efter sin kone, Jettel, og deres lille datter, Regina.
Uden helt at kunne se nødvendigheden af det forlader Jettel (Juliane Köhler) sin familie og sit hjemland – og står et par måneder senere ansigt til ansigt med det fremmede, i enhver forstand.
Hun kan dårligt kende sin stolte advokatmand, der er blevet ydmyg forvalter på en brites afrikanske farm, midt på en tørkeramt savanne, hvor den lokale befolkning er snavset og ikke taler tysk! Omplantningen kan ikke undgå at skabe problemer. Jettel ønsker sig mere af livet. Walter mener, hun bør være lykkelig for i det hele taget at være i live. Datteren, Regina, er hurtigere til at acceptere omgivelserne og finde venner blandt afrikanerne. Især knytter hun sig til kokken Owuor, der bliver fast holdepunkt i en familie i galopperende opløsning.
Men bulletinerne fra Europa sætter den afrikanske flygtningetilværelse i perspektiv, og efterhånden finder også Jettel sig til rette i Afrika (– ja, selv underlægningsmusikken får et mildt afrikansk anstrøg!).
Hitler får jo imidlertid en ende, og som millioner af andre flygtninge både før og siden stilles familien over for et eksistentielt dilemma: skal de vende hjem til et land, som ikke ville vide af dem, eller skal de blive i det land, hvor de har skabt en ny tilværelse, men for altid vil forblive fremmede?

Husk Kleenex!
Slutningen, som ikke skal afsløres her, er næsten mere uappetitlig end starten, men ind imellem de to yderpunkter lykkes det Caroline Link at fremstille såvel det personlige drama som de afrikanske omgivelser på en både indfølt, sober og fin måde, der gør Fortabt i Afrika til en god (og våd – husk Kleenex!) biografoplevelse.
Selv om filmen sine steder lægger sig vel tæt op ad Karen Blixens og Sydney Pollacks Out of Africa, er der ikke den samme Hollywoodske farvelade-spektakularitet over den. Dens personer er hverken fejlfri eller larger than life, men komplekse og langt- fra perfekte. De er kort sagt mennesker, og ikke mindst derfor er de interessante at følge i de vel over to timer, filmen varer.
De færreste vestlige film fremstiller afrikanere som andet end staffage omkring hvide hovedpersoners udfoldelser.
Fortabt i Afrika er ingen undtagelse, men den forlener trods alt lokalbefolkningen – ikke mindst kokken Owuor – med en værdighed, som familien ofte savner.
Så bær over med filmens begyndelse og slutning, glem Oscaren – men husk lommetørklæderne! – og bered jer på en sympatisk, nuanceret og emotionelt stærk film om en flygtningefamilies vanskelige tilpasning til et fremmed land og en fremmed kultur.

*Fortabt i Afrika (Nirgendwo in Afrika). Manus og instruktion: Caroline Link. Tysk (Dagmar, Øst for Paradis/Århus)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her