Læsetid: 2 min.

Klip

29. august 2003


(2. sektion)

v/Morten Piil
*Jesper W. Nielsen kunne glæde sig over mange kritiker-roser for sit drama Manden bag døren. Men tilskuermæssigt er der ikke så meget at råbe hurra for, idet filmen efter halvanden uge kun har solgt 20.000 billetter. I det hele taget har hverken sommeren eller sæsonstarten her sidst i august været særlig god ved dansk film rent publikumsmæssigt. Kirsten Thorup-filmen Baby ligger i bund med knapt 2.000 tilskuere, mens genoptagelsen af Valhalla har trukket 22.000. Malene Vilstrups børnefilm Zafir har nået 55.000, men Lars von Triers Dogville trækker stadig folk og når i hvert fald op over de 100.000.

*Christoffer Boe, mere end lovende ung dansk instruktør, samler i øjeblikket på priser for sin debutfilm Reconstruction. Boe er samtidig en filmhistorisk yderst bevidst herre og beviser det gennem den serie på 15 ældre film, han har sammensat til Cinematekets september-program. Her er en del mesterværker fra tiden omkring 1960 – f.eks. Antonionis De elskendes eventyr, Kalatozovs berusende russiske virtuosnummer Tranerne flyver forbi, Jean-Luc Godards Livet skal leves og Bernardo Bertoluccis Før revolutionen.
Septemberprogrammet rummer desuden en fin serie på 12 film af den tyskfødte Max Ophüls, der især lavede mageløst elegante film om romantiske længsler og erotiske konflikter i det Østrig-Ungarske rige, f. eks. en definitiv Arthur Schnitzler-filmatisering Kærlighedskarussellen. En vigtig inspirationskilde for Stanley Kubrick.

*Roman Polanski kan være svær at arbejde sammen med, men hans manuskriptforfatter på Pianisten, Ronald Harwood, fortæller i Sight & Sound, at samarbejdet gik som en drøm:
»Da vi mødtes første gang, viste de sig, at vi havde den samme sans for humor, og vi fortalte hinanden en masse bad taste-vittigheder om jøder, polakker og tyskere (...) Jeg snakkede ikke særlig detaljeret med Polanski om hans egne ghetto-oplevelser, men de dukkede da op under samtalen. Hans målestok udelukkede, at noget blev uægte. Han kan ikke lide at tale om det, og når det sker, er det, som om det alt sammen hændte en anden, ligesom i hans erindringer. Vi beholdt den objektivitet og mangel på sentimentalitet i filmen.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her