Læsetid: 3 min.

Kortere sagt

18. august 2003


Klassisk
*Morten Zeuthen og Amalie Malling Komponisten Poul Rovsing Olsen er viet en hel cd med musik for cello og klaver. Morten Zeuthen og Amalie Malling fortolker værker fra en trediveårig periode. Den tidlige Rovsing Olsens musik, sådan som den kommer til udtryk på denne cd, er både smuk og sprælsk med klare tonale forankringspunkter, men slet ikke ubekymret endsige overfladisk.
Det musikalske sprog giver mindelser til karakteren i samtidige værker, ikke mindst Niels Viggo Bentzons og Tage Nielsens, og Oliver Messiaens fuglemusik er heller ikke fraværende. Men musikken er dog først og fremmest personlig, farvet af både vestlig tonalitet og arabiske mønstre og motiver.
Især de senere værker af Rovsing Olsen tegner billedet af en moderat modernist, med denne cd får vi indblik i en anden og mindst lige så spændende side af kunstneren: Den legende, ligefrem romantisk drømmende komponist med det eftertænksomme og samtidig elementært musikantiske anslag. At dømme ud fra musikerne Zeuthens og Mallings fortolkninger, er det svært at pege på andre udøvere, som kan forløse musikken bedre. beyer

Morten Zeuthen og Amalie Malling: Musik for cello og klaver af Poul Rovsing Olsen. dacapo 8.224222

*Fuzzy Lækker lyd åbner denne udgivelse, næsten new age, designet til madradslytning kunne man tro, hvis man ikke vidste at denne såkaldte Katalog-musik af Fuzzy med titlen Musik i skåret er komponeret til Den Sorte Diamant på Det Kongelige Bibliotek.
Hver dag mellem kl. 13 og 13.04 lyder disse elektroniske klange af Fuzzy gennem atriets 12-kanals højttalersystem. På den aktuelle cd finder De 20 af i alt 52 kompositioner, nu mixet i en stereoversion.
Det musikalske materiale er inspireret af 20 dokumenter, som Fuzzy har fundet i biblioteket, alt sammen fyldigt dokumenteret i det ledsagende teksthæfte. Resultatet er højst forskelligartede satser, der alle fortæller en historie. Titlerne giver et indblik i den verden, der går forud for musikken. ’Poma håndskriftet’, ’Anders And og Michey i Shanghai’, ’Brønlunds sidste dagbogsnotat’, ’Variationer over et Bach-motiv’.
Fuzzy er umanerlig opfindsom og hitter på de mest sære virkemidler til at illustrere forlægget, men mest af alt viser klangene at komponisten er en gudbenådet håndværker og ’tingfinder’ med det barnlige sind intakt. beyer

Fuzzy – Katalog. Uddrag af ’Musik i Skåret’, Den Sorte Diamant, Det Kongelige Bibliotek. KB 001

*Katrine Gislinge Slagtøjsspilleren, komponisten, produceren m.m. Thomas Blachman har skrevet klavermusik, som fylder en hel cd. Pianisten Katrine Gislinge formidler komponistens værk. Fælles for både skaber og udøver er, at de gerne befordrer møder mellem flere forskellige genrer, og de har bevist at det kan der komme meget godt ud af.
Blachmans musik er faktisk interessant – Basie meets Stockhausen får man plakativt lyst til at skrive, uden at det skal forstås som en musikalsk pêle mêle. Snarere kan man tale om stivnet improvisation med fysisk nerve, musik der lykkeligvis ikke selv ved, hvor den er på vej hen, humpty-dumpty derudaf går det, klicheer rives af i store håndfulde, men det giver mening i sammenhængen.
Blachman er eksponent for en generation inden for den rytme- og partiturkomponister, som nok har et bestemt æstetisk udgangspunkt, men fokus flytter sig hele tiden og grænserne udvides. Det skaber rum til poetisk-savlende tone-arabesker a la jazzklub efter midnat med plys og røg, men også vilde toneridt og splintret klang. Stavinsky og Monk var også med.beyer

Thomas Blachman: Star music opus 1. Piano music performed by Katrine Gislinge. Stunt STXCD 20322

*Tango Futur På det svenske plademærke BIS er der kommet en perle af en tango-udgivelse. Uha, hvor spiller de godt, musikerne i bandet Tango Futur. Astor Piazolla er naturligvis hædersmanden par excellence på cd’en. Men også yngre komponister kan deres metier: Gabriel Senanes (f. 1956), Oscar Strasnoy (f. 1970) og Luis Naón (f. 1961) ved at der skal to til en tango, selvom det må være vanskeligt at danse til den let-krøllede musik af Piazollas arvtagere.
Mezzosopranen Susanna Moncayo er med i bandet og hun sørger ikke mindst for den intime atmosfære, akkompagneret af en klassisk besætning med bandoneon, kontrabas, klaver, saxofon og slagtøj.
Præcision, vilje til ekstremer, der fedtes ikke med sagerne på denne cd. Jo, den er god nok, der er både blod, sved og sæd - det er som det skal være. I løbet af lytningen glemmer man faktisk alt omkring musikken. Ja, man er faktisk tilbøjelig til at glemme sig selv. Ikke dumt.
beyer

Tango Futur. Paris – Buenos Aires. Max Bonney: bandoneon; Eric Chalan: kontrabas; Odile Catelin-Delangle: klaver; Claude Delangle: saxofon; Susanna Moncayo: messosopran. BIS CD-1170

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu