Læsetid: 4 min.

Lørdagsslik uden tran til

Norsk film er ved at smide sit tunge image. Nordmændene er igen begyndt at se norsk film, og nu får vi også chancen med en række norske premierer på Copenhagen Film Festival
8. august 2003

(2. sektion)

Filmfestival
Vi må tillade os at spise lørdagsslik uden at drikke tran til!
Det har den norske spillefilmkonsulent Harry Guttormsen forsøgt at vinde ørenlyd for, siden han for fem år siden blev ansat som spillefilmkonsulent i Det Norske Filminstitut. Dengang var der ikke meget at grine af i norsk film, som havde svært ved at hive folk i biografen og efter Guttormsens mening led under at ville indeholde så meget mening, at der ikke var plads til den gode fortælling. Ord som genre og underholdning blev nærmest betragtet som skældsord, men det er ikke længere tilfældet.
I dag snakkes der om en frugtbar komediebølge og et tiltrængt generationsskifte i norsk film, og efter nogle dystre år med en national markedsandel helt nede på seks procent tegner 2003 til at blive et forrygende år med over 20 premierer og flot billetsalg. Det norske publikum vil igen se norske film, og det var en af Guttormsens intentioner, da han gik i lag med konsulentrollen.
»Jeg ville have, at nordmænd skulle bøje sig ned i billetlugen og spørge, hvornår den næste norske film kommer. Sådan er det i dag. Hvis jeg skal have en ny målsætning nu, hvor jeg er færdig som konsulent, så er det, at jeg vil have udlandet til at se norske film.«
Udlandet er så småt ved at opdage, at det syder og bobler i norsk film. Først fik vi øje på Petter Næss’ Elling og Knut Erik Jensens livsbekræftende dokumentarfilm Heftig og Begejstret. Siden har Bent Hamers Salmer fra køkkenet vundet fornemme priser i Cannes, og debutanten Morten Tyldums Buddy er netop blevet udråbt til den nye Elling på internationale festivaler.
Copenhagen Film Festival giver rig lejlighed til at se flere af de nye norske film. Blandt dem er Salmer fra køkkenet, der fortæller en absurd historie med udgangspunkt i storstilede hjemmeforskningsforsøg i 1950’erne. Et svensk hjemmeforskningsinstitut kortlagde husmødres bevægelser rundt i køkkenet for at forbedre deres arbejdsvilkår.
I Hamers køkkenkomedie sætter 18 observatører kursen mod en norsk landsby for at undersøge enlige mænds adfærd i køkkenet, og det er en fornøjelse at iagttage mødet mellem de nøgterne observatører og deres modvillige analyseobjekter. Filmen deltager i festivalens officielle konkurrence ligesom Gunnar Vikenes poetiske drama Himmelfald med Kim Bodnia i rollen som leder på et lille sygehus med udfordrende patienter som den smukke selvmordskandidat Juni (Maria Bonnevie).

Frugtbar forandring
Uden for konkurrencen kan man i serien Nordic View se Trygve Allister Diesens Hold my Heart om en misforstået far, der kidnapper sin datter, og den finurlige, western-inspirerede landsbykomedie Johnny Vang om en mand, som ikke kan finde ud af, hvem der går og slår ham ned bagfra med en spade, når han mindst forventer det.
En af grundene til de nye norske filmhistorier er et markant generationsskifte på den norske filmscene. Det skyldes ifølge lederen af Det norske Filminstituts udlandsafdeling, Jan-Erik Holst, i høj grad en omfattende omlægning i den filmpolitiske struktur, hvor man i 2001 etablerede Norsk Filmfond som en selvstændig fond med ansvar for støtteordningerne.
Tidligere havde man i princippet tre forskellige konsulentordninger, hvor en film kunne søge støtte hos en konsulent i filminstituttet, i den såkaldte AV-Fond med midler til film- og tv-produktion eller i det statsejede produktionsselskab Norsk Film A/S.
Norsk Filmfond samlede alle konsulenter og midler og har satset på øget volumen og givet mindre penge til hver film. Det har medført billigere produktioner med ny teknik, og det tiltrækker yngre filmfolk med andre historier på hjerte.
Generationsskiftet startede inden etableringen af Norsk Filmfond med populære hjemlige film som f.eks. Pål Jackmans Detektor, men det er blevet markant i dag, hvor man blandt andet finder en effektiv, Blairwitch Project-minimalistisk thriller som Pål Øies Vildmark på repertoiret.

Norsk film vil ud
Som Jan-Erik Holst siger, har det givet »friskere, mindre alvorlige og absolut mindre moraliserende historier. Nogle er rent sludder, men meget underholdende, og det har helt sikkert været en frugtbar forandring.«
Svend Abrahamsen har som direktør i Nordisk Film og TV-Fond et godt overblik over den nordiske filmscene og ser oprettelsen af Norsk Filmfond og udviklingen i norsk film som det mest markante, der er sket i nordisk film de sidste mange år.
»Det er meget voldsomt og en stor økonomisk indsprøjtning. Norge går fra at have produceret fire film om året, når det var værst, til at producere 20 film om året. Det er helt kolossalt, og vi kan jo se i året, der begynder at komme, at hjemmemarkedet begynder at ligne det danske og det svenske.«
Nordisk Film og TV-Fond bakker i øjeblikket op om norsk film gennem en storstilet lancering af Buddy. Filmen får først norsk premiere den 29. august, men allerede inden den nationale premiere har en række distributører store forventninger til den.
NFTF har tidligere givet støtte til den danske lancering af Jalla! Jalla!, som efter en storstilet kampagne fandt et stort publikum. Nu satses der på en grundig markedsundersøgelse af Buddys potentiale og målgruppe i Sverige, Danmark og Finland for at se, om et seriøst forarbejde og et ordentligt lanceringsbudget igen kan få en populær nordisk film til at gå hjem i nabolandene. Som Abrahamsen tørt konstaterer, er lanceringen af en film som Buddy næsten det hårdeste, man kan komme ud for.
»En norsk film af en totalt ukendt instruktør. Den er hård. Hvis det lykkes, så viser det sig, at kvalitet kan komme ud gennem grundigt markedsføringsarbejde og analyse.«
Norsk film har ambitioner om at erobre resten af verden efter at have fået tag i hjemmepublikummet, og som dansk publikum kan vi udfordre vores fordomme om nabolandets kedelige film og varme op til Buddy med hele fire tranfri film i Copenhagen Film Festivals program.

*www.copenhagenfilmfestival.com

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her