Læsetid: 4 min.

Musik midt i naturen

Suså Festivalen minder os om dengang modsætninger kunne mødes og hvor der ikke opstod sød musik, men noget endnu bedre: Et levende musikliv med kraft og saft og viljestyrke blandt aktørerne
26. august 2003

Suså Festival
Der er noget på en gang vemodigt og livsbekræftende ved at se de gamle nisser tulle rundt på Suså Festivalen i Skelby mellem Ringsted og Næstved. De engang store navne i musiklivet på forskellige fremskudte poster fylder festivalen i det yndigste naturlandskab, hvor klokken og pulsen slår langsommere og gamle skærmydsler tilgives. Suså Festivalen er et af deres sidste samlingssteder, andre væresteder har drejet nøglen om. De unge kommer ikke til festivalen, og at sætte dem på programmet er heller ikke en garanti for at de kommer og bivåner begivenheden. Har de andre dagsordener og projekter, som stråler i nye retninger?
Musiklivets aktører er i bund og grund nogle flinke mennesker, de fleste tilmed helt uden politisk gennemslagskraft, så da den ene festival efter den anden lukkede, gjorde aktørerne ikke rigtig noget: Skrev noget, sagde noget, blev oprørte eller ligefrem vrede. Jo, sådan lidt blandt venner, i logen eller i kirken blev situationen luftet. »Det er nok sørme for dårligt, hva’« og så videre til næste partiturside. Så gik tiden og nu minder Suså Festivalen os om de gode, gamle dage. Hvor længe?
Det er trivielt at fremhæve filmens folk som udfarende aktører med succes. De har penge og publikum. Musikken har ingen penge og intet publikum (de der godt 100 mio. kr. som er afsat i finansloven til musikken er jo de penge, der først blev taget fra musikken, så den tæller ikke rigtig). I den kulturpolitiske situation er det en livsfarlig position.

Stockholm-syndromet
Den nye kompositionsmusik er som avantgarde ikke massernes musik, og for politikere er det let at score billige point på at skære den ned til sokkeholderne. Den hører jo til i samme skuffe som smagsdommeriet og det øvrige elitære fyld.
Vi er vidner til en kulturkamp med hævnmotiv som ydre anledning, opildnet af statsministeren som øverste kirurgiske doktor, der svinger kniven. Kan det blive værre?
Hvordan reagerer aktørerne i denne situation? Stockholm-syndromet om igen. Det er sikrest at holde med modstanderen, så er overlevelsesmulighederne størst, sådan som det er set og oplevet ved historiske gidseltagninger. Freud kaldte det identifikation med aggressoren.
Det er sgutte morsomt, nærmest uhyggeligt at sygdommen rammer den musikalske lilleverden. Og hvis de forskellige grupperinger endelig går i pressen med kritik, herunder kritik af hinanden, så er det som unavngivne kilder, altså aktører og debattører, som ikke tør at vise ansigt. Ganske som det for nylig var tilfældet med kritikken af Musikinformationscentret MIC. Skal vi til at gå hætteklædt i musikkens verden?
Forbindelsestrådene mellem de skabende ånder og det levende musikliv er skåret over, de sidste overlevende fra anno dazumal valfarter til Susåen en gang om året i én weekend. De dagsaktuelle skriverkarle kommer ikke og rapporterer, fordi de store aviser vil have historier med andre vinkler til nye målgrupper. Danmarks Radio kommer ikke og optager med udsendelse for øre.

Selve musikken
Rettelse til de første linjer i teksten: Om Pelle Gudmundsen-Holmgreen og Per Nørgård kan man godt sige, at de er gamle, men ikke at de engang har været store. De er fortsat virksomme og store i den forstand, at de skaber nye værker med monumental styrke. Deres kormusik åbnede, sammen med musik af Bent Sørensen, dette års Suså Festival.
Vokalgruppen Ars Nova lagde stemmer til værker, som ikke anbefales til amatørkor, ja, ikke en gang til de bedste amatørkor. Det er musikken for halsbrækkende svær til. Ars Nova kan fordi sangerne er så eminent gode og fordi Poul Hillier er dirigent. Alene denne koncert var hele rejsen til Suså værd.
At opleve korværkerne af Sørensen, Nørgård og Gudmundsen-Holmgreen sammen giver en oplevelse af bestemte måder at gribe materiale an på. Sørensen befæster i værkerne Tre motetter og In paradisum sin position som æstetikeren, der med stor opfindsomhed skaber atmosfære, han lader så at sige tonaliteten skride, hvor velklange mødes og komponisten lader tonerne forandres enkeltvis, så forunderlige harmonier og akkordforbindelser toner frem.
Med Per Nørgård har man indtrykket at, at han også arbejder med en slags tonalitet og når frem noget, der godt kunne stå som et fuldgyldigt udtryk. Men herfra arbejder han endnu videre, modellerer materialet, piner det næsten, så de sorte hoveder står og skriger mellem nodetremmerne. Det opleves lidt på samme måde som når Per Kirkeby maler, med Vinterbillede som det tydeligste eksempel: Værket kunne egentlig godt være færdigt, det ser fremragende ud, men så begynder kunstneren at ’ødelægge’ det, male ovenpå, slette, tilføje, forandre. Sådan er Nørgårds musik: aldrig safety first, altid vildt undersøgende. Denne risikovillighed har resulteret i værker, der ikke kalder på genopførelser, og den har resulteret i det, frydesskrigende anmeldere kalder mesterværker.
Ved koncerten blev Nørgårds To nocturner uropført, og efter Ars Novas tolkning at dømme er der grund til at tro at disse to satser er langtidsholdbare. Ganske som det er tilfældet med klaverværket Achilles og Skildpadden, som blev opført med pianisten Erik Kaltoft. Hvor er han dog en god pianist, der har formået at holde dampen oppe i så mange år. Både Per Salo og Erik Kaltoft spiller dette værk, førstnævnte har også pladeindspillet musikken, det kunne være interessant om sidstnævnte også gjorde det.
Gudmundsen-Holmgreen har slået sig op på at skære ned. Intet overflødigt fyldekalk må der være, det nøgne udtryk uden ornament er sagen. Komponisten går ind for less is beautiful, men så kommer der alligevel Fire madrigaler med dyrelyde og musikalsk kulør der vil noget. Gudmundsen-Holmgreen opfører sig her løssluppent som havde han lige har vundet i Lotto. Måske har han lige vundet i Lotto? I givet fald: Til lykke. Mere af det.

*Suså Festival 23.-24. august. Kunstnerisk ledelse: Hans-Henrik Nordstrøm og Per Dybro Sørensen. www.susaafestival.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her