Læsetid: 2 min.

Daaejlige Natasja

20. september 2003

Spot
Mandag er kedelig – tro ikke andet. Det ved man på forhånd, for tv har det som vi andre: en ugerytme. Men derfor kan man jo godt kompensere. Som folk er flest, slår man sig løs om lørdagen, mens tv gør det om søndagen. Det er her, der skal fest i gaden, men ikke sådan med stort anlagt shows med rigtigt, rigtigt sjove folk som Timm Vladimir og fællesskabsfølelse à la 50’erne med levende publikum, der næsten kunne have været mig selv. Den slags foregår fredag og har lovende navne som Mit sande jeg. Søndag aften, derimod, er en aften, hvor de politiske partiers medieordførere må føler sig bekræftet: Strategien var rigtig.
De to landsdækkende tv-stationer – licensfinansierede DR og snart privatiserede TV2 – konkurrerer på kvalitets-tv, som det hedder, når man ikke lige ved, hvad public-service egentligt rummer: Det er her, man viser Nikolaj og Julie og nu Forsvar (dansk produceret tv-dramatik, et af de største plusord i bogen), kvalitetsfilm og så nyheder: Det store slag, Dags Dato mod Søndagsmagasinet, noble Kretz & Co. mod sobre Skammelsen & Co. På DR2 er public-service blevet tænksomt med Deadlines 2. sektion. Men hvordan bliver man sober og salgbar på samme tid?

Som enhver redaktør af et ugeblad ved, skal der ansigter på forsiden, gerne kønne, men i hvert fald markante. I DR lider man tilsyneladende under den misforståelse, at Natasja Crone skulle være et sexsymbol.
Det er hun ikke, men det forhindrer ikke husarerne i DR’s marketingsafdeling i at bruge hende i et reklamespot, som luderen der bliver beamet ind fra det ydre rum via en fjernbetjening, retter på sin stropkjole, gør den overvægtige mand i lædersofaen liderlig og overbeviser ham om, at tekst-tv ikke bare er nyttigt, men ligefrem sexet. På den måde er titlen i sig selv løgn: Stjerne for aften. Det drejer sig om at skabe genkendelighed, stjernerne er kun bipersoner, for der er kun én stjerne: Daaaejlige Natasja Crone. En daaaejlig ligefrem pige er hun, med ben i næsen og bryster det rette sted. Mådehold er ikke en dyd: På TV2 sælger man Hvem vil være millionær med en lidt for gammel Peter Kjær, der til Tom Jones vrikker med underlivet, tager sig i skridtet og blinker ud til seerne. »DR taber om mandagen,« hoveres der i TV2’s interne blad. Sejren går til gamle Millionær Kjær og Robinson på TV3. Men tilbage til spørgsmålet: Sober og saglig?
Deadline er blevet relanceret tidligere på aftenen, og det virker som om, de har regnet den ud: Hvad det er, de kan. Det er programmet med store personligheder, og sådan bliver det lanceret: Frække, rødhårede Krasnik, kompetente Breum, øhhhhhh Antorini og nu i ny udgave: Tænksomme Hedegaard med en kuglepen klistret til kinden. Det er ikke for at fremlægge det som en forfaldsmyte, men alligevel: Kunne de ikke bare have ladet det være i fred, det glimrende lille program, uden al den vamle personlighed, som vist nok er Weekendavisens varemærke. Bliver 2. sektion snart fulgt op af en 3. halvleg med daaaejlige Natasha som vært?

*Deadline, DR2 22:30

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her