Læsetid: 2 min.

Gul hund flopper

Biografgængerne har svigtet en ny dansk film. Den havde ellers fået rigeligt med støtte
30. september 2003

Den nye danske film Til højre ved den gule hund var i fredags blevet set af cirka 6.000 mennesker. Det er ikke særlig mange for at sige det mildt.
Filmen, der havde premiere forrige fredag, er i en uge blevet vist i 41 biografer landet over, hvilket er ganske almindeligt for en dansk film. Den har været markedsført for 1,25 millioner kroner – et normalt budget – og den har store navne som Peter Gantzler og Jesper Klein i hovedrollerne.
Alligevel er den floppet. 6.000 solgte billetter på en uge er ualmindeligt lavt. Til sammenligning blev filmen Se til venstre, der er en svensker, i sin første uge set af 40.000 biografgængere.
Det er SF Film, der står for distributionen af Til højre ved den gule hund, og administrerende direktør Michael Fleischner lægger heller ikke skjul på sin skuffelse: »Den har da klart ikke indfriet vores forventninger, det skal guderne vide.«
Fleischner havde regnet med mellem fem og 10 gange så mange solgte billetter, men mener ikke, at man kan forudse, hvordan en film klarer sig: »En gang imellem er der bare situationer, hvor en film ikke bliver set. Det er der ikke nødvendigvis en forklaring på«.
»Det publikum, der skulle se den her film, har måske lige været i biografen, så de er mætte. Hvis det er tilfældet, så har vi placeret filmen på det forkerte tidspunkt,« siger Fleischner og understreger, at der i løbet af en måneds tid skal laves en evaluering med det formål at finde ud af, hvor det er gået galt.

Smagsdommere eller ej?
Til højre ved den gule hund har fået støtte af Det Danske Filminstitut (DFI). Det gælder både selve produktionen og lanceringen af Peter Ringgaards film.
Til sidstnævnte hører busreklamer, tv-spots og andre former for markedsføring og af de 1,25 millioner kroner, som blev brugt på det, kom 500.000 kroner fra DFI. Alligevel mener DFI’s lanceringschef, Maja Dyekjær Giese, ikke, at der er blevet begået nogen fejl fra deres side: »Vi ser selvfølgelig filmen og kigger på lignende titler, hovedroller, markedstendenser og målgrupper. Og filmen har da ikke haft det potentiale, vi havde regnet med.«
»Men det vigtige er, at det er det private initiativ, der regulerer markedet. Jeg må stole på, at de mennesker, der kan tabe penge på det, ved, hvad de gør.«
Giese hentyder til, at når SF Film selv bruger 750.000 kroner til lanceringen, så må DFI følge trop og støtte med den halve million, der er standard: »Hvis det i stedet for er noget, DFI vurderer, så er det pludselig en statslig beslutning, der går ind og spænder ben for et privat initiativ.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her