Læsetid: 5 min.

Det er klassisk dramatik

Retsdramaet er som en god boksekamp, siger Lars K. Andersen, en af forfatterne bag TV2’s nye dramaserie, ’Forsvar’, der begynder søndag
20. september 2003

Tv-drama
På søndag flytter endnu en fra dusinvis af amerikanske tv-serier velkendt genre ind i danske omgivelser. Det drejer sig om retsdramaet i form af TV 2 og Nordisk Films primetime-satsning Forsvar. Serien, der er skrevet af Lars Kjeldgaard og Lars K. Andersen, handler om de ansatte i advokatfirmaet Frank & Christensen og har blandt andet Lars Brygmann, Troels Lyby, Anette Støvelbæk og Sonja Richter på rollelisten.
Det var TV 2’s dramachef, Adam Price, der er tidligere jurastuderende, som fik ideen til Forsvar og bad de to manuskriptforfattere om at komme med et dansk bud på genren, der dagligt kan opleves i tv-serier som Law & Order, Forsvarerne og Dommervagten.
Information har talt med den ene af Forsvars to manuskriptforfattere, Lars K. Andersen – der tidligere har været medforfatter på Pizza King og Edderkoppen – og spurgte ham blandt andet om, hvorfor retsdramaet overhovedet er interessant.

En realistisk ramme
»Det er ligesom en boksekamp. Der er to klart definerede modstandere, og man følger nogle helt klart definerede spilleregler. Oven i det har man en dommer, der kan skille parterne ad. Det er virkelig klassisk dramatik.«
– De bokser med ord og mennesker?
»Det kan man sige. De bokser
både med ord og med menneskeskæbner, hvilket gør det intellektuelt fascinerede og menneskeligt stort og smerteligt og forfærdeligt – det er skæbner, der står på spil i en retssag, ikke bare de tiltalte, men også deres familier og ofrenes familier. Det er mennesker, der får revet deres liv i stykker.«
– På den måde er genren vel nem at have med at gøre?
»Ja, når først man får lært sproget og den metodik, som er i retssalen. Og det kræver virkelig research, og at man har juridisk bistand, for det er svært.«
– Hvad er jeres mål med ’Forsvar’?
»Den er meget mere dramatisk, end det normalt er i en dansk retssal. Men vi har haft juridiske konsulenter på, og hver gang, vi har haft et problem, har vi spurgt, ’kunne det her foregå?’ Hvis det kan foregå, så lader vi det ske. Nogle af historierne er realistiske, og andre er kørt helt ud til grænsen og enkelte over. Men de er holdt inden for en realistisk ramme.«

Dansk og amerikansk
– Hvor meget har I kigget på de amerikanske serier i genren?
»Det er især Forsvarerne, vi har kigget efter, hvordan de har bygget serien op. Det rent skrivetekniske med fordelingen af de forskellige plots. Vi fortæller hurtigt. I nogle tilfælde har vi at gøre med et plot, der kunne fylde en spillefilm, men som vi høvler af på 42 minutter. Man skal fortælle effektivt og bruge de kneb, der er. Der er ikke plads til at have inaktive scener. Alle scener skal pege fremad.«
– Hvad er forskellen på det amerikanske og det danske retssystem?
»Jeg ved ikke, om det er sådan i USA, men hvis man ser amerikansk retsdrama på film eller tv, så bliver den tiltalte altid afhørt til sidst, efter at vi har hørt alle politifolk, teknikere og vidner. Det er godt for dramaet, for så sidder vi og venter spændt på, at den tiltalte endelig skal ind i skranken.«
»I Danmark er det stik modsat. Her bliver den tiltalte afhørt først og så offeret, hvis der er altså er et offer, som kan afhøres. Og det er som udgangspunkt dårligt for dramaet og en forhindring. Men vi ville ikke gøre vold på realismen der, og vi har været nødt til at arbejde med den forhindring og i visse tilfælde tage den tiltalte ind flere gange, fordi den tiltalte måske ikke har fortalt den fulde sandhed, hvilket den tiltalte jo ikke behøver.«

Faldgruber
– I al genre-dramatik findes der mange kedelige klicheer. Hvad har I gjort for at undgå dem?
»Først og fremmest har vi selvfølgelig gjort os klart, at vi arbejder i en genre og laver en bred underholdningsserie. Vi har at gøre med nogle klart genkendelige figurer, som på sæt og vis er arketyper, og som vi prøver at give en moderne edge. Manden, der arbejder for meget og dermed tilsidesætter sin personlige lykke, har været kendt altid, men i disse år er det nok noget, som mange, mange mennesker kan nikke genkendende til.«
– Så selv om I måske indimellem tangerer stereotypen, er dramaet og karaktererne hentet i en genkendelig virkelighed.
»Det har været vores ambition. Vi har været meget bevidste om at tage vores hovedkarakterer fra bestemte lag og lade dem støde sammen på baggrund af det. Én af dem er tredjegenerations polsk indvandrer; én er overklassedreng med fortid i Livgarden og på Herlufsholm og er så blevet venstredrejet senere; én er fra en politimandsfamilie gennem generationer. Vi opererer med et socialt sammenstød mellem personerne.«
– Der er også en katolik og en jøde med i serien.
»Ja, og Malene Bork (en af juristerne på kontoret spillet af Anette Støvelbæk, red.) er præstedatter og socialistisk kristen. Tro har også en betydning, og det har vi taget med, fordi det hører med til det at være menneske. Og i disse år, hvor alting brænder sammen og skrider mod højre, er tro en del af, hvad folk går op i.«

Sølle stakler
– Hvad har været den største overraskelse ved at lave et retsdrama på dansk?
»Når man researcher og taler med jurister og anklagere og politifolk, så er det jo generelt pæne og anstændige mennesker allesammen. Det er meget svært at få øje på de brådne kar. Systemet fungerer sgu meget godt. Det eneste problem, man kan se, og som virkelig skærer i øjnene, er, at det er socialt udsatte, ulykkelige mennesker, som bliver dømt. På den led er retsvæsenet, i en gammeldags term, en klassedomstol.«
»80 procent af de dømte, bliver dømt for narkorelaterede lovovertrædelser, og hvis man går ned i Dommervagten, så er det nogle sølle, stakkels mennesker. Det er et socialt kontor, som sender folk ind og ud, og det er en trist affære.«
– Det har I ændret på i serien.
»Hvis vi skulle have været fuldstændig 100 procent tro mod virkeligheden, så ville det være sådan en kitchen sink-serie fuld af social nød, men igen iblandet de tossede ting, som sker. Forbrydelser begået i miljøer, hvor det egentlig ikke burde ske, bortset fra at man dér begår kraftig økonomisk kriminalitet og ikke bliver straffet.«
»De fleste drab er passionsdrab. Ting, der går galt i familier, og det er igen bare trist. Alt det her vil ske, uanset om man har strenge straffe eller ej. Sådan er livet.«
– Og så er det vigtigt med et velfungerende retssystem.
»Ja, præcis, med mennesker, som respekterer hinanden og ved, at du gør dit arbejde, og jeg gør mit arbejde, og hvis vi ikke gør det ordentligt, så svigter vi dybest set Grundloven.«

*Forsvar begynder på søndag kl. 20.45 på TV 2 og sendes herefter hver onsdag
*forsvar.tv2.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her