Læsetid: 3 min.

Kortere sagt – teater

29. september 2003


Dødsdans for levende
*Deres øjenlåg har prøvet det meste. Og deres ben har sparket til mere end visne blade. Tommy Kenters stemme stamper rundt i sin rustne blødhed, sexet og psykopatisk, mens Ulla Henningsen misser øjnene og de smækre hofter op mod alle Kenters løgne. Om lidt tramper de omvendt, for magten skifter konstant hos Strindbergs klamrende vampyrpar i Dødsdansen. Denne vekselvirkning har Peter Langdal iscenesat med en fin sans for at gøre både handyret og hundyret virkelige – og levende. Og i Karin Betz’ nyhamrede, alt-for-kunsten-umage teaterbænke sidder publikum i blodigt sort og rødt, glubske efter at opleve gladiatorbiddene i manegen. Ikke mindst når Peter Gantzlers knækkede husven skal afnappes smertelunser som eksotisk krydderi. På Edison bliver Strindbergs ord ikke en udstilling af følelsesmæssigt vanvid. Snarere en normalisering af den destruktive desperation, som styrer de fleste af os. Strindberg havde svært ved at holde intensiteten frem til afslutningen. Det har Peter Langdal også, til trods for en gulvopbrækkende happy end. Men pyt. Publikum ved jo, at enhver afslutning er løgn.amc

’Dødsdansen’ af August Strindberg (1900). Instr. Peter Langdal. Scen. Karin Betz. Edison til 25. okt. www.bettynansen.dk

Dræberblik fra logen
*Andrea Vagn Jensen har en maskulin insisteren i sit feminine blik. Hendes stemme stiger fra en stille kilden til en rivende kradsen, der først holder inde, når blodet pibler – og på Hofteatret får hun det røde plysrum til at emme med sine dirrende lårmuskler og liderlige fingerspidser. Herman Bang har lagt ord til Andrea Vagn Jensens beretning Les Quatre Diables om lidenskabens bratte og nødvendige fald – indhyllet i Lars Andersens præcist androgyne kostume: Bukser med skjulegylper og påsat fletning. Og Jensen spytter lidenskab i Lars Romann Engels instruktion, så den
Bang’ske uudgrundelighed bliver tilbage: En udsøgt syrlig saltomortale om drifter, der ender i sølet.amc

‘Les Quatre Diables’ efter Herman Bangs novelle (1890). Instr. Lars Romann Engel. Scen. Catia Hauberg Engel. Musik Øivind Weingaarde. Kost. Lars Andersen. Hofteatret på Christiansborg til 8. okt. www.ta-i-teatret.dk

Fantasi i stræderne
*Poesien fylder ikke alverden – hos Det Lille Teater kan den faktisk ligge i en galoche: Kontant og kampklar mod fantasiens vilde påhit. I Staffan Westerbergs børnefantasi over H.C. Andersens eventyr kan poesien uhindret forvandle storkemor til skomagerfar – og forvilde sig helt ind i det gamle København med de snævre stræder. Nogle gange er galocherierne lige ved at fare vild i egne udtrædninger, men trylletrioen med Torben Hellborns tossemager og Karina Skands ømme tagkat og Lasse Lunderskovs indespærrede greve finder hele tiden tilbage til H.C. Andersens barnlighedshjem. Som skomagermor siger: ‘Hitter man på for meget, så havner man i kælderen’... Godt at denne galoche ikke er blevet kastet i skoskuffen.amc

’Lykkens Galoche’ efter H.C. Andersens eventyr. Tekst, instr., scen. Staffan Westerberg. Musik: Lasse Lunderskov. Kost. Julie Kyhl. Det Lille Teater til 30. nov, www.detlilleteater.dk

Selvironi på turné
*I 40 år har Det Danske Teater rejst omkring og delt ud af kunstneriske ambitioner og frustrationer til landets teaterforeninger. Det fejres nu med en hylende morsom jubilæumsforestilling, som selvironisk giver glimt fra 60’ernes møde med det absurde (læs: ufattelige) teater, og med 90’ernes dyrkelse af det fremmedgjorte (læs: gaffatape-voldtagne) teater. Sonja Oppenhagen brillerer med en spændvidde fra jazzballetlærer til tragedienne, og Steen Springborg har mod til at tale om teaterkunstens slagtning. For Lars Knutzons instruktion udnytter fiffigt skuespillernes mange strenge – Caspar Phillipson glider fra tvivlende bøsse til sadist, og Charlotte Fich forhekses fra stram teaterforeningsformand til lesbisk kampmaskine. Og Stine Schröder Jensen kan mere end sin Smilende Sussi: Forestillingen spilles faktisk med hende som – Ofelia.amc

’Det bli’r ikke med mig som Ofelia’ af Adam Price og Jesper Malmose. Instr. Lars Knutzon. Scen. Søren Glad. Kost. Pernille Christensen. Kapelmester: Morten Wedeldahl. Det Danske Teater på turné 70 (!) steder. Til 17. dec. www.detdansketeater.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu