Læsetid: 2 min.

Ondt i hjertet

Lantana er en meget velfortalt, skarp kærlighedsfilm
26. september 2003

(2. sektion)

Ny film
En kvindelig psykiater forsvinder, og hendes efterladte klientkatalog med tilhørende båndoptagelser afslører intime bekendelser. Det benytter politimanden Leon sig skamløst af i sin efterforskning, og så sker det, at han selv rammes. For hans kone har – uden han ved det – frekventeret psykiateren.
Sådan er den ydre plot-idé i den australske Lantana, og det kunne jo ligne et thriller-påfund. Men filmen er i langt højere grad det, der i gamle dage hed en kærlighedsfilm. Dog langtfra en romantisk sådan – Lantana handler næsten kun om mennesker, der har det skidt med kærligheden. En lavmælt mosaik-film om skrantende parforhold og skyldtynget utroskab. Om mislykket kontaktsøgen og skamfuldt bedrag. Og om familien som en slagmark for 35-45-årige uden mål og med, forladt som de for længst er af enhver tro på politiske idealer eller trøstende guder.

Intens spænding
Lyder det uoverstigeligt trist, er det uretfærdigt. For efter en sindigt karakter-etablerende start sniger Lantana sig lige så stille ind på tilskueren og bliver for alvor spændende. Ukrukket og indtrængende foretrækker den at hviske frem for at råbe, og intensiteten og præcisionen fastholdes hele vejen igennem.
Det er ikke så lidt af en tour de force, at filmen magter at føre os ind i hele fire ægteskaber uden på nogen måde at blive overfladisk. Det skyldes først og fremmest en meget velafvejet komposition, der efterhånden skaber et pirrende mønster, hvor de enkelte personers skæbner griber ind i og belyser hinanden. Man ville aldrig have gættet, at filmen bygger på et skuespil, i den grad virker den brudstykkeagtige komposition filmisk gennemtænkt.

Rynkeløs Hershey
I centrum står politimanden Leon, på overfladen lidt af en bisse, men i virkeligheden en anfægtet mand, der må gøre alt for at tæmme sine aggressioner.
Anthony Lapaglia gør med sit mærkeligt sammenknyttede fjæs, tilsyneladende så følelsesdrænet, denne børste totalt overbevisende i hver lille sårbare macho-detalje – der sker en masse bag panserens panser.
Men filmen er i det hele taget ualmindelig velspillet i en stil, der aldrig påkalder sig utidig opmærksomhed a la: »Her kommer min store scene!«
Der arbejdes uselvisk på de indre smertefulde linjer, også af filmens to stjerner, Geoffrey Rush og Barbara Hershey. Trist bare, at sidstnævnte, nu 55 år gammel, synes at være opereret fuldstændig rynkeløs.

*Lantana. Instruktion: Ray Lawrence. Manuskript: Andrew Bovell. Australsk (Gloria)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her