Læsetid: 3 min.

Barbari i klogekassen

Op ad åen og ned igen på fnis og syre
31. oktober 2003

(2. sektion)

Fjernsyn
ORDSKVALDER ligesom »A Whiter Shade of Pale«, sådan blev Johannes L. Madsens digte karakteriseret mandag aften i DR2’s Deadline.
Udtalelsen kom fra den ene af to yngre mænd, der har produceret en cd med Madsens tekster tilsat musik og læst af folk som Klaus Rifbjerg, Jørgen Leth, Knud Holten og Sten Jørgensen.
En lille stump af cd’en viste, at i hvert fald Jørgen Leth ikke mente, det ligefrem var »ordskvalder« han stod med i munden, og det er det selvfølgelig heller ikke. Cd’en er uden tvivl fremragende, det er præsentationen af den, der er noget galt med.
Det er åbenbart ret moderne for tiden at være syret og død og ret umoderne bare at være en god digter, som Johannes L. Madsen var det.
Hans værk er jo ikke specielt mærkeligt. Det indgår i indtil flere for længst kanoniserede poetiske traditioner. Konkrete ordmaskiner tilføjet uberegnelige elektriske stød af en surrealistisk tilfældighedsgenerator, det kan man da ikke sidde i klogekammeret hos Barbara Gram og kalde ordskvalder, i år 2003, 90 år efter Gertrude Steins Tender Buttons.

Kulturkamp
Det kan man da ikke markedsføre som »mærkeligt« ?
Jo, det kan man åbenbart. Gertrude hvem? Johannes hvad? Og det er sgu mærkeligt. Man kan næsten føle sig mobiliseret til kulturkamp. Et poetisk korstog til tvangsoplysning af de formørkede masser.
Man griber ud efter sine himmelblå ruskindssko fra Snabeltyrkistan, og så er det, man opdager, at man i virkeligheden altid har siddet i en knaldrød gummibåd og sejlet op og ned ad åen med sin tyrolerhat på hovedet og skrålet rør ved mig, rullesten, så jeg føler at jeg lever. Så er det, at det bliver syret for alvor. Man bliver forvandlet til en lille sommerfugl, der flyver fra busk til busk, fra skjul til skjul, og man ville allerhelst tage en gammel sweater på og bare lade skægget stå, og sætte madding på krogen og tage med Gitte Hænning ud og fiske, men det kan man ikke, for det er også dyrenes kulturkamp, man kæmper, og det ville være synd for både orm og fisk.

Kære lille mormor
Samme kanals tema lørdag aften var nemlig Dansktoppen. Den er fra dengang, da everybody elskede lørdag aften, fordi man dengang arbejdede til lørdag middag og derfor ikke tog weekendens første syretrip allerede fredag. Dengang da Hjorting sad og bestemte det hele. Det var i hvert fald, hvad to af veteranerne, Birthe Kjær og Johnny Reimar, hårfint antydede.
Muligvis af den grund blev Dansktoppen nedlagt af den centralkommunistiske programkomité i Danmarks Radio, og andre kanaler fandtes jo ikke, som Johnny sagde, i 1977. Folket mistede sin stemme. Halvanden million blev radionæssigt hjemløse, selv om man tilsyneladende kunne ligge nummer tre på listen med sølle 67 stemmer, og der altså ikke var tale om nogen ligefrem imponerende stemmeprocent.
Og Hjorting kørte videre med de spiller og vi ringer, og skal vi lige have endetallet, fru Mortensen. 21, nå for Søren, det var en af de svære.

Kitsch
Og Dansktoppen blev genoplivet, og hvor det var Birthe Kjær, der guidede gennem 70’erne, var det nu Richard Ragnvald, der tog sig af det nye årtusind med dets ’noget for noget’, og hvad deraf følger. Den store tid var dengang, da John Mogensen, Lecia og Lucienne, Peter Belli og Ulla Pia var stjerner. Og Bjørn Tidmand da. Og Ulla Pia fik sit eget lille portræt i stor anorak med fotostat af barnebarn på maven og var helt fint og rørende blevet mormor, men ingen stillede hende det store spørgsmål. Det, vi aldrig har fået svar på. Hvorfor sang hun »flowe powe tøj« og ikke »flower power«? Var det med vilje? Af sympati med naturfolkene ?
Skidt med det. Dansktop – den gamle – er kult og kitsch. Det kunne man høre og se af Sweethearts og deres nytårskoncert på Pumpehuset.
Og selvfølgelig kender vi da sangene, og selvfølgelig kender færre Johannes L. Madsens digte. Men hvem og hvad bestemmer egentlig, at det er så selvfølgeligt? Det kunne klogekassen have sagt noget om, men det gjorde den ikke.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu