Læsetid: 3 min.

Film i tv

31. oktober 2003


(2. sektion)

*Bruce Beresford forener her to genrer: katastrofefilmen og fangelejr- og fængselsfilmen. Den fortæller om en gruppe på ca. 200 kvinder, der efter japanernes erobring af Singapore i 1941 ender i japanske interneringslejre, hvor de underkastes den strenge japanske militærdisciplin. Men det begynder som en ganske muntert drilagtig katastrofefilm, centreret om et society-bal, hvor der luftes racistbemærkninger en masse om japanerne. Disse skævøjede sataner kan vel dårligt sigte, endsige ramme! Men bombningen af byen beviser noget andet.
Glenn Close som den viljestærke internerede danner et kvindekor – et middel til at holde moralen og sammenholdet oppe. Det drejer sig om simpel overlevelse og karakterstyrke, og Beresford tegner sine figurer særdeles tykt og tydeligt op i kontante replikker. Men Close er effektiv i hovedrollen, og filmen fra 1997 rummer også, som jeg skrev i min anmeldelse, »kønne præstationer af unge navne, vi sikkert vil se mere til: australieren Cate Blanchett som en modig australsk sygeplejerske og Jennifer Ehle som en forelsket englænderinde.«

Paradise Road. TV2, fredag kl. 21.45-23.40

*Stanley Kubrick var langt forud for sin tid, da han i 1957 udsendte dette drama fra Første Verdenskrig. Her var en hvashed i udtrykket, man ikke var forvænt med i konformismens tiår. Med fortættet klipning, spændstige kamerakørsler og kirurgisk knivskarphed i fortællingens komposition styrer Kubrick sit blodigt ironiske drama om en officer (Kirk Douglas), der under en håbløs skyttegravstræfning beordres til at sende sine mænd i døden. Det ender med retssag og henrettelse for de ’kujoner’, der ikke godvilligt vil lade sig slagte af fjendens kugler.
Den ormstukne Adolphe Menjou spiller den listige og nådesløse general Broulard, som bliver filmens overskurk – en gammel ræv, hvis sikre taktiske greb om situationen, den unge ræv Kubrick havde udtalt sans for.

Paths of Glory/Ærens vej. Sverige 1, fredag kl.. 01.30-02.55

*Henrik Stangerup var i 1970’erne en pioner: som den første seriøse danske romanforfatter kastede han sig uforfærdet over at lave spillefilm. Det blev til tre, deriblandt dette kærlighedsdrama i let antydet fremstidmiljø. Her yder Stangerups daværende kone, Lotte Tarp, en Bodil-belønnet præstation som en ung kvinde, der efter et uagtsomt manddrab indlægges på statshospitalet. Her forelsker hun sig i Erik Wedersøes læge, som er en af de statsansatte »hjælpeløse hjælpere«, Stangerup havde et godt øje til. Det bliver til en hed affære mellem læge og patient, kontrasteret med et samfund umenneskeligtgjort af forurening, støjplager og betonbyggeri. Et samfund i ét og alt på et mindst lige så galt spor som de mennesker, der indlægges på sindssyge-hospitaler. Lidenskabelige præstationer af Lotte Tarp og Erik Wedersøe er blandt den ikke helt forløste films trumfkort.

Farlige kys. DK4, lørdag kl. 20.30-21.55

*Douglas Sirk lavede i 1955 denne tåreperser, der er det store forbillede for Todd Haynes’ stilfulde verdenssucces Far From Heaven fra sidste år. I Sirks film spiller Rock Hudson en frisindet gartner og Jane Wyman den hæmmede ’fine’ enke, der forelsker sig fatalt i ham. Et farvelækkert, tilsyneladende typisk Hollywood-melodrama, der med udsøgt stilsans vender vrangen ud af sit emne og med opslagsbogens Time Out ord former sig som et ætsende angreb på Den Amerikanske Drøm: »Rigdom skaber snobberi og intolerance; familiesammenhold stimulerer til fremmedhad og dødskult; hyggespredning kan være fordummende og nedladende; og materialisme resulterer i, at man bliver fremmed for sine naturlige følelser.«

All That Heaven Allows/Med kærlighedens ret. DR 2, søndag kl. 17.56-19.20

*Joaquin Phoenix skaber den mest fængslende figur i denne blanding af gangster- og familiedrama. Han er forbryderen med en blød skal, oprigtig i sit venskab, men hurtig til at forråde. Denne Willie tjener lette penge, når han boltrer sig i den lokale andedam af bestikkelige embedsmænd og lyssky håndlangere i det newyorkske jernbanevæsen, der danner baggrund for filmens venskabshistorie.
Også James Caan er fængslende som den korrupte jernbaneboss, ofte motiveret af familiefølelse. Ikke nogen gennemforhærdet mand, men drevet af modstridende følelser. James Gray har instrueret filmen fra år 2000 uden storforbrug af genreklichéer, og i mindre moderroller ses Ellen Burstyn og Faye Dunaway.

The Yards. DR 2, søndag kl. 20.40-22.30

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu