Læsetid: 3 min.

Den franske forbindelse

I disse år øges udvekslingen imellem dansk og fransk jazz. Dansk Jazzforbund har i to år arbejdet på at få nationaljazzen ind på det franske jazzmarked. Nu bærer anstrengelserne frugt med en festival i Paris
23. oktober 2003

Kultureksport
At danske jazznavne som Cæcilie Norby, Susi Hyldgaard, Mads Bærentzen og Riverside City Band fra den 7. til den 13. november kan høres på en række spillesteder i Paris, er ikke noget, der er kommet i stand alene ved at sende PR-materiale og en demo-cd til den franske hovedstad.
»Vi kan ikke sidde og markedsføre dansk jazz i Frankrig herhjemmefra. Det er langt mere kompliceret. Det handler om kontakten med de rigtige mennesker, om udbygningen af et personligt netværk, og det tager lang tid.«
Det siger Christian Dalgas, der sammen med Carsten Lassen fra Dansk Jazzforbund har arbejdet i to år på at etablere kontakter i det bredspektrede franske jazzmiljø – for dansk jazz’ skyld og som del af det fælles nordiske samarbejde French Nordic Jazz Transit.

Kamp om Frankrig
Frankrig, der i parentes bemærket traditionelt set ikke har været særlig interesseret i skandinavisk jazz, er af Kulturministeriet udpeget som indsatsområde for dansk kultur i de næste par år. Passende nok, for landet har skønsmæssigt et af verdens største markeder for jazz, målt i antallet af festivaler, musiksalg og interesse fra publikum og kulturinstitutioner med penge.
Dalgas uddyber: »Hele
Europa kæmper om det franske jazzmarked. Frankrig har over 250 jazzfestivaler og 60 mill. indbyggere. Vi har måske fem-ti væsentlige jazzfestivaler. Danmark er for lille et land for danske jazzmusikere. De er nødt til at betragte Norden og resten af Europa som deres arbejdsplads.«

Vigtig partner
Jazzforbundet har satset på to forskellige fronter i det franske: den parisiske jazzscene og en række store festivaler ude i de franske provinser. Et særligt gennembrud er det, at Jazzforbundet har fået den indflydelsesrige sammenslutning AFIJMA i tale. Organisationen huser 35 af Frankrigs vigtigste jazzfestivaler bl.a. i Bordeaux, Grenoble, Le Mans, Strasbourg og Paris. Denne kontakt har ikke mindst været en fordel for French Nordic Jazz Transit. Samarbejdet imellem danske, svenske, norske og finske jazzarrangører, der koordineres af Dansk Jazzforbund, har indtil videre givet 28 nordiske og 25 franske orkestre muligheden for at turnere. Tidligere på måneden modtog Dansk Jazzforbund en hæderspris på vegne af netop French Nordic Jazz Transit ved en tv-transmitteret prisfest i Paris for sit udvekslingsarbejde imellem de franske og nordiske jazzscener. Udvekslingen ventes at fortsætte.

Internationalt mødested
En af kontaktmåderne har været det såkaldte International Corner under Copenhagen Jazz Festival de seneste to år, hvor man har inviteret jazzkøbmænd, journalister og festivalansvarlige fra udlandet til at møde danske jazzfolk og musikere. På den måde fik bl.a. gruppen Tys Tys mulighed for at spille i Frankrig.
I de seneste par år er udvekslingen mellem fransk og dansk markant øget. Guitaristen Pierre Dørge, saxofonisten Lotte Anker og solopianisterne Carsten Dahl og Søren Nørbo har f.eks. gæstet jazzfestivalen i Le Mans, og herhjemme har vi hørt franske navne bl.a. ved sommerens Copenhagen Jazz Festival, hvor der var besøg af
Louis Sclavis, Yves Robert, IXI Strings og Bojan Z.

Le Jazz Danois
Om den forestående festival i Paris, der af franskmændene har fået det i danske munde lettere groteske navn »Jåzz.dk« (franskmændene synes, at ’å’ ser både smart og skandinavisk ud) med den forklarende undertitel »Le Jazz Danois à Paris«, siger Christian Dalgas:
»Vi vil gerne oversvømme Paris med dansk jazz. Det bliver alle genrer lige fra traditionel jazz til avantgarde. Og det er vigtigt at understrege, at det er franskmændene, der har valgt de danske navne ud og sammensat programmet.«
Man kunne tilføje, at franskmændene vel ikke har foretaget de dristigste kunstneriske valg med Niels Lan Doky, Benjamin Koppel, Cæcilie Norby og Mads Bærentzen som hovednavne.
De ca. 20 koncerter, der er fordelt på syv franske spillesteder, bliver markedsført med 10.000 flyers på gaderne i Paris samt 25.000 programmer, hvor af de 10.000 trykkes som indstik i det store franske jazzmagasin Jazzman. Desuden laves en radiomontage og der sendes fyrre radiospots i ti dage i byens største kommercielle jazzradio TSF 89.9.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu